Boekhouden in SnelStart 12

In dit artikel vind je meer informatie over het boekhoudgedeelte van SnelStart.

Een goede inrichting van je administratie is zeer belangrijk.
Om met boekhouden te starten in SnelStart moet je eerst een aantal instellingen maken. Hieronder vind je de belangrijkste stappen om te kunnen beginnen met boekhouden in SnelStart.

Snel starten met SnelStart

Als je wilt beginnen met Boekhouden dan is het nodig dat je het programma SnelStart hebt gedownload en geïnstalleerd. Je kunt het programma opstarten door te klikken op het icoon op het bureaublad. Daarna log je in met je SnelStart inloggegevens ( je e-mailadres + wachtwoord). Je hebt een administratie aangemaakt en ingericht met je bedrijfsgegevens, het aanmaken van relaties en artikelen en het invoeren van de beginbalans. Meer informatie vind je hier.

Instellingen voor boekhouden

Wanneer je start met boekhouden in een nieuwe administratie begin je met de instellingen voor boekhouden. Deze zijn noodzakelijk voor een goede werking van SnelStart.
Om deze instellingen te kunnen maken ga je naar tabblad Administratie → tabblad Instellingen. Kies in de lijst vervolgens voor Basisgegevens en klik op het tabblad Boekhouding.
Meer informatie vind je hier. Klik hier voor meer informatie over de instellingen.

Instellingen grootboekrekeningnummers

In een nieuwe administratie is een basisrekeningschema aanwezig waarin je de grootboekrekeningnummers eenvoudig kunt wijzigen of verwijderen.
Heel belangrijk is daarbij om de functie goed aan te geven bij de grootboekrekeningen.
De functie bepaalt wat voor soort rekening het is (kosten, omzet, diversen, btw of een dagboek) en wat er gebeurt met de btw berekening.

  1. Een grootboekrekening aanmaken
  2. Functie van een grootboekrekening
  3. Grootboekrekening verwijderen

Instellingen beginbalans

Heb je nog openstaande facturen (debiteuren of crediteuren) dan kun je deze boeken bij het starten van de boekhouding. Daarna maak je de beginbalans.

  1. Openstaande facturen boeken in nieuwe administratie

  2. Beginbalans invoeren

Aan de slag met boekhouden

Als je alle instellingen hebt gemaakt kun je starten met het invoeren van je boekhouding.
Ga naar het tabblad Snel Starten → Boekhouden. Hier vind je alle standaard dagboeken van je administratie en kun je nieuwe boekingen maken.

  1. Hoe maak ik een boeking?
  2. Handmatig bankafschriften inboeken
  3. Betaling aan factuur koppelen
  4. Afschrijvingen boeken
  5. Een lening boeken
  6. Oninbare factuur wegboeken
  7. Boekjaar afsluiten

Overzicht in je boekhouding

De ingevoerde gegevens kun je eenvoudig op een rijtje zetten door de financiële rapportages te gebruiken. Deze rapportages geven je de nodige inzicht in je boekhouding.


Was dit artikel nuttig?

Kcc-ja Kcc-nee