Openstaande facturen inboeken in SnelStart 12

Vanaf inKaart is het mogelijk om openstaande facturen in te boeken zonder dat de omzet, kosten of btw nogmaals worden geboekt en berekend. Hoe je dit doet, vind je in dit artikel.

Als je openstaande posten van je debiteuren en crediteuren uit het voorgaande boekjaar of uit een ander programma wilt boeken, zonder dat de omzet, kosten of btw nogmaals worden geboekt dan kan dit door de boekingen te maken in het dagboek verkoop of inkoop en te boeken op de Tussenrekening balans. Hierdoor komen de facturen wel weer naar voren bij de openstaande inkoop en verkoopfacturen en kunnen de facturen worden afgeboekt als de bank betaling wordt ingelezen in SnelStart.


Openstaande facturen boeken in nieuwe administratie

Ga via Boekhouden → Boekjaar wisselen naar het juist boekjaar waarin de facturen moeten worden geboekt. Zorg dat Klanten en Leveranciers zijn ingevoerd in de administratie.
Ga vervolgens naar Boekhouden → Boekhouden → Dagboek Verkoop om openstaande verkoopfacturen in te boeken of open het Dagboek Inkoop om openstaande inkoopfacturen in te boeken. Klik op Nieuw om een nieuwe boeking te maken. Vul de factuurdatum, klant/leverancier, betalingstermijn, factuurnummer, omschrijving en het bedrag in.

Maak vervolgens een boekingsregels en boek de volledige boeking (het totaal bedrag) op de grootboekrekening Tussenrekening balans en klik op Opslaan. De boekingen worden nu meegenomen op het saldi van de grootboekrekeningen Debiteuren en Crediteuren.

Openstaande posten_b