In dit artikel vind je meer informatie over het tabblad Boekhouding bij de basisgegevens in Instellingen.
Als je start met een nieuwe administratie, dan dien je een aantal belangrijke instellingen te maken voor het goed functioneren van je administratie.
Het instellingenvenster bereik je via het tabblad Administratie → Instellingen.
In het tabblad Boekhouding stel je de belangrijkste zaken in met betrekking tot het daadwerkelijke boekhouden. Hier stel je onder andere het boekjaar in, maar ook de aangifteperiode voor je btw-aangifte of opgaaf ICP. Werk je met een fiscale eenheid, dan vul je in dit tabblad ook het btw-nummer van je fiscale eenheid in.
De instellingen in tabblad Boekhouding
Afhankelijk van je licentie heb je de beschikking over meer of minder instelmogelijkheden.
-
Huidig boekjaar
-
Beginmaand fiscale boekjaar
-
Periode btw-aangifte
-
Periode ICP-aangifte
-
Btw-nummer fiscale eenheid
-
Map UBL-bestanden
-
Btw-percentage aangifte kredietbeperking
-
Voorkeuren tijdens boeken
-
Voorloopnullen bij grootboekrekeningen
-
Kleine Ondernemersregeling
Huidig boekjaar
Je administratie in SnelStart kan meerdere boekjaren bevatten. Bij het openen van een nieuw aangemaakte administratie staat je administratie altijd in het huidige boekjaar. Wil je in een ander boekjaar werken, dan vul je in dit veld eenvoudig het gewenste boekjaar in.
Beginmaand fiscale boekjaar
Je voert je administratie per boekjaar. In de meeste gevallen begint het fiscale boekjaar op 1 januari. Het kan echter ook voorkomen dat je boekjaar op een andere maand begint. We spreken dan van een gebroken boekjaar. In het keuzeveld Beginmaand fiscale boekjaar stel je in in welke maand je boekjaar begint.
Periode btw-aangifte
Als omzet of kosten maakt, dan krijg je te maken met btw-afdracht of -vordering. Per tijdvak in het boekjaar doe je btw-aangifte waarbij je de Belastingdienst op de hoogte brengt van je gemaakte omzet en kosten. Je kunt de aangifte per maand, kwartaal of per jaar doen, afhankelijk van wat je met de Belastingdienst hebt afgesproken.
In het keuzeveld Periode btw-aangifte selecteer je over welk tijdvak je de aangifte door SnelStart wilt laten berekenen.
Periode ICP-aangifte
Deze optie is beschikbaar vanaf het pakket inKaart. Als je inkoopt van- of verkoopt aan buitenlandse leveranciers of klanten dan dien je de Belastingdienst op de hoogte te brengen van de gemaakte kosten en omzet naar het buitenland. Per tijdvak in het boekjaar doe je hiervoor opgaaf ICP. Je kunt de opgaaf per maand, kwartaal of per jaar doen, afhankelijk van wat je met de Belastingdienst hebt afgesproken. In het keuzeveld Periode ICP-aangifte selecteer je over welk tijdvak je de opgaaf door SnelStart wilt laten berekenen. Klik hier.
Nummer fiscale eenheid
Deze optie is beschikbaar vanaf pakket inZicht. Als je een bedrijfsvorm hebt met een moederbedrijf en één of meer dochterbedrijven, dan kan er sprake zijn van een fiscale eenheid. Een fiscale eenheid heeft een eigen btw-nummer, waarmee alle bedrijven in de eenheid in één keer btw-aangifte kunnen verzorgen. In het veld Btw nummer fiscale eenheid vul je het juiste btw-nummer in.
Map UBL- bestanden
Met SnelStart kun je UBL-bestanden inlezen. Dit zijn elektronische inkoopfacturen die je van je leverancier kunt ontvangen. Door het inlezen van een UBL-bestand hoef je niet meer handmatig een inkoopfactuur in te boeken. In het veld Map UBL bestanden geef je aan in welke map SnelStart de UBL inkoopfacturen moet inlezen. Je slaat de bestanden dan ook op in die betreffende map.
Btw-percentage kredietbeperking
Vanaf het pakket inBalans kun je werken met betalingscondities zoals betalingskorting en kredietbeperking. Bij kredietbeperking laat je de klant een bedrag extra betalen op het moment dat hij de factuur niet binnen de betalingstermijn voldoet. Over dit extra bedrag dien je btw af te dragen. In het veld Btw-percentage kredietbeperking stel je in onder welk btw-tarief dit bedrag valt.
Voorkeuren tijdens boeken
Als je in het boekhoudvenster een boeking maakt in een van de dagboeken, dan vul je een omschrijving in. Vervolgens vul je een grootboekrekening in. SnelStart onthoudt welke omschrijving aan welke grootboekrekening wordt gekoppeld. Maak je later een boeking met eenzelfde omschrijving of een omschrijving met heel veel overeenkomsten, dan zal SnelStart tonen op welke grootboekrekening dit voorgaande keren is geboekt. Dit noemen we een voorkeursboeking of een boekingsvoorstel. Door een voorkeursboeking aan te klikken, vul je in één keer de hele boekingsregel in. Het wel of niet weergeven van voorkeursboekingen tijdens het boeken kun je aan- of uitzetten. Dit doe je met het veld Voorkeuren tijdens boeken.
Voorloopnullen bij grootboekrekeningen
Grootboekrekeningen die je in SnelStart gebruikt, kunnen maximaal uit 6 cijfers bestaan. Standaard bestaat een grootboekrekeningnummer echter uit het aantal cijfers dat nodig is om het nummer te vormen.
-
Nummer 195: bestaat dus uit 3 cijfers
-
Nummer 13450: bestaat dus uit 5 cijfers
Wil je alle grootboekrekeningnummers uit evenveel cijfers laten bestaan, dan kun je ervoor kiezen voorloopnullen te gebruiken. Je vinkt hiervoor de optie Voorloopnullen bij grootboekrekeningen aan en geeft aan tot hoeveel cijfers grootboekrekeningnummers moeten worden uitgebreid.
Kleine ondernemersregeling
De Kleine ondernemersregeling (KOR)
Was dit artikel nuttig?