De btw-aangifte in SnelStart 12

Vanaf inKaart kun je de btw-aangifte berekenen en versturen naar de Belastingdienst. In dit artikel lees je hoe dit werkt.

Vanaf het pakket inKaart kun je in SnelStart 12 de btw-aangiften berekenen en direct versturen naar de Belastingdienst. Dit gebeurt in SBR formaat, door het beveiligde digitale kanaal Digipoort. Je moet in SnelStart ingelogd zijn om de aangifte te versturen. 

Als je administratie online staat dan kun je ook vanuit SnelStart Web de btw-aangifte versturen. 

1. De btw-aangifte berekenen en versturen

Voordat de aangifte kan worden verstuurd moeten er een aantal dingen zijn ingesteld. Denk hierbij aan je eigen bedrijfsgegevens bij het tabblad Instellingen. Belangrijk zijn het invullen van je NAW gegevens, het btw- en KVK-nummer. Hiermee identificeer je jezelf belastingdienst. 

Daarnaast moet je de periode waarover je aangifte wilt doen invullen. Standaard staat dit ingesteld op per kwartaal. Ga naar het tabblad Administratie → Instellingen. Klik links in het overzicht op Basisgegevens en ga rechts haar het tabblad Boekhouding. Vul bij de de optie Btw aangifte de gewenste periode in en klik op Opslaan.

De aangifte wordt verstuurd middels een PKI-certificaat. Standaard staat het SnelStart PKI verzamelcertificaat ingevuld. Hier kun je gratis gebruik van maken en hoef je niks voor te doen. Wil je de aangifte versturen vanuit je eigen PKI-certificaat dan kun je dit instellen. Klik hier voor meer informatie hierover.

De aangifte berekenen en versturen
Nadat bovenstaande is ingesteld kan de aangifte worden berekend en verstuurd.

  1. Ga naar het tabblad Boekhouden → Btw-aangifte. Klik in het aangiftevenster op de knop Bereken (ingestelde periode).
  2. De btw-aangifte wordt berekend. Door op het plus teken (voor bijvoorbeeld 1a) te klikken kun je zien op basis van welke gegevens dit bedrag tot stand is gekomen. 
  3. Door op Versturen te klikken kun je de aangifte direct versturen naar de belastingdienst. Let op: De belastingdienst heeft 72 uur de tijd om de aangifte te accepteren. Pas als de status op geaccepteerd staat is de aangifte officieel aangekomen bij de belastingdienst.


Extra opties m.b.t. het versturen van de Btw-aangifte
Invullen afwijkende bedragen
Je kunt de aangifte ook verzenden met andere bedragen. Bereken de aangifte en zet een vinkje bij Afwijkende bedragen (deze optie staat rechtsboven de aangifte). Je ziet een extra kolom verschijnen waarin je afwijkende bedragen kunt invoeren. Als je daarna klikt op Opslaan en Versturen dan zal de aangifte met de afwijkende bedragen worden verstuurd.

De aangifte zelf indienen bij de Belastingdienst
Je kunt de aangifte ook berekenen in SnelStart, maar zelf indienen via de site van de Belastingdienst. Dit moet je dan wel aangeven in SnelStart. Bereken de aangifte en zet een vinkje bij Buiten SnelStart om aangegeven (deze optie staat onder de knop Verwijderen).

Als accountant de aangifte voor je klant versturen
Je kunt als accountant de aangifte voor je cliënt wilt versturen. In dat geval moet je bij het Versturen kiezen voor de optie Aangifte namens Cliënt. Vul je gegevens en beconnummer in.
Je kunt de aangifte daarna mailen naar je klant door te klikken op Afdrukken - e-mailen btw aangifte. Door daar te klikken op E-mailtekst invullen, kun je de tekst van het e-mailbericht aanpassen. 

Het betalingskenmerk
Het betalingskenmerk op de btw-aangifte wordt automatisch berekend middels formule van je btw-nummer, het aangifte jaar en de aangifteperiode. Een betalingskenmerk is dus een uniek getal.

Btw privé gebruik instellen
Je kunt ook privé gebruik instellen (dit is optioneel). Meer informatie hierover lees je hier

De aangifte herberekenen
Als je de aangifte hebt berekend en nog niet hebt verstuurd, dan kun je deze herberekenen. Klik op de knop herberekenen. De aangifte wordt opnieuw berekend op basis van de ingevulde gegevens. Dit is bijvoorbeeld handig als je na het versturen van de aangifte toch niet een wijziging hebt gedaan in die betreffende periode. 

Melding: Uw aangifte omzetbelasting kon niet aangenomen worden door de belastingdienst
Elektronisch indienen van een btw-aangifte kan tot uiterlijk 31 augustus van het volgende boekjaar. Wanneer aangifte gedaan wordt na deze datum zal SnelStart aangeven dat de aangifte niet ingediend kan worden vanuit SnelStart (Digipoort van Belastingdienst accepteert na deze datum geen aangiftes meer). De aangifte moet dan via de site van de Belastingdienst worden ingediend. 

De knop Versturen is lichtgrijs
Als je na het berekenen niet kunt klikken op de knop Versturen dan kan dit komen doordat je werkt met een periode-uitwisseling. Tijdens het maken van een periode uitwisseling kun je aangeven dat de accountant de btw-aangifte doet. In dat geval is het niet mogelijk om zelf de btw-aangifte te berekenen en te versturen. Dit kan je terugvinden door de te gaan naar de knop periode uitwisseling. Bij de historie staat welke handeling er voor het laatst is uitgevoerd en wie de btw-aangifte doet

De aangifte tijdens proefabonnement
Het is niet mogelijk om de btw-aangifte te doen tijdens een proefabonnement.
Pas als het abonnement definitief is bevestigd kan de aangifte worden berekend en verstuurd vanuit SnelStart naar de Belastingdienst.

2. De suppletie aangifte

Een tussentijdse suppletie aangifte
Een tussentijdse suppletie moet worden ingediend als je een correctie maakt, in een periode waarover je al aangifte hebt gedaan, en dit verschil is €1000 of hoger. Je kunt er voor kiezen om deze suppletie aangifte tussentijds naar voren te laten komen. Dit houdt in dat wanneer de aangifte van toepassing is, deze zal verschijnen in SnelStart. Als je deze optie niet aanzet, dan wordt de correctie automatisch meegenomen in de eerst volgende btw aangifte. 

Een tussentijdse suppletie kun je instellen bij Instellingen. Ga naar het tabblad Administratie → Instellingen. Selecteer links in het overzicht Basisgegevens en ga naar het tabblad Boekhouding. Zet een vinkje bij Tussentijdse suppleties berekenen. Deze aangifte kun je net als de normale aangifte versturen naar de belastingdienst. 

Een jaarsuppletie
Nadat alle btw-aangifte van het jaar zijn ingediend, kun je nog een jaarsuppletie berekenen. Hierin worden alle aangifte nog een keer meegenomen en komt er onderaan de streep, bij totaal te betalen/terug te ontvangen nog een bedrag te staan als dit van toepassing in. Je bent niet verplicht om een jaarsuppletie in te dienen bij de Belastingdienst. 

Maak je na het indienen van de laatste btw periode nog correcties in dat boekjaar, dan kun je dit via een jaarsuppletie indienen. Deze correcties worden namelijk niet meegenomen in de 1e btw aangifte van het volgende boekjaar.

3. Een geaccepteerde btw-aangifte verwijderen

Een aangifte met de status geaccepteerd kan niet worden verwijderd. Soms wil dit via onderstaande work-around wel lukken:

Ga naar tabblad Boekhouden → Btw-aangifte. Klik op de knop Herberekenen en daarna op Ja. De status is gewijzigd in moet opnieuw worden aangegeven. Kies voor de knop Versturen en bevestig de volgende melding met Ja. Klik in het venster voor de ondertekening op de knop Annuleren, klik de melding en het aangifteschermpje weg met de knop OK en sluit het btw-aangiftescherm af. Vervolgens kun je het scherm weer opnieuw opstarten.

Als bovenstaande work-around niet werkt en je wilt deze aangifte toch verwijderd hebben, neem dan contact met ons op voor de mogelijkheden. 




Meer weten over dit onderwerp?
Fiscale eenheid instellen
Afstandsverkopen en drempelbedragen
Bedragen controleren op de btw-aangifte


Was dit artikel nuttig?

Kcc-ja Kcc-nee