De btw-aangifte in SnelStart 12

Vanaf inKaart is het in SnelStart 12 mogelijk om de btw-aangifte te berekenen en direct te versturen naar de belastingdienst. In dit artikel leggen we uit hoe dit moet.

In SnelStart 12 kan de btw-aangifte worden berekend en daarna rechtstreeks naar de belastingdienst worden verstuurd. Dit gebeurt in het door de Belastingdienst verplichte SBR formaat, door het beveiligde digitale kanaal Digipoort. Om de Btw-aangifte te kunnen versturen moet je zijn ingelogd in SnelStart.

Vanuit SnelStart Web is het ook mogelijk om de btw-aangifte in te dienen bij de belastingdienst.

1. De btw-aangifte berekenen en versturen

Voordat de btw-aangifte kan worden berekend en verstuurd is het belangrijk dat een aantal gegevens zijn ingevuld. Denk hierbij aan je eigen bedrijfsgegevens bij instellingen. Belangrijk zijn het invullen van je NAW gegevens, het btw- en KVK-nummer. Hiermee identificeer je jezelf namelijk bij de belastingdienst. 

Daarnaast moet de periode waarover je aangifte wilt doen worden ingevuld. Dit kan maandelijks, per kwartaal of jaarlijks zijn. Ga naar het tabblad Administratie → Instellingen. Klik links in het overzicht op Basisgegevens en ga rechts haar het tabblad Boekhouding. Vul bij de de optie Btw aangifte de gewenste periode in en klik op Opslaan.

De aangifte wordt verstuurd middels een PKI-certificaat. Standaard staat het SnelStart PKI verzamelcertificaat ingevuld. Hier kun je gratis gebruik van maken en hoef je niks voor te doen. Wil je de aangifte versturen vanuit je eigen PKI-certificaat dan kun je dit instellen. Klik hier voor meer informatie hierover.

De aangifte berekenen en versturen
Nadat bovenstaande is ingesteld kan de aangifte worden berekend en verstuurd. Ga naar het tabblad Boekhouden → Btw-aangifte. Klik in het aangiftevenster op de knop Bereken (ingestelde periode). De btw-aangifte zal automatisch worden berekend op basis van de gegevens die in de administratie staan. Wanneer de gegevens correct zijn kun je klikken op Versturen om de aangifte direct te versturen naar de belastingdienst. Let erop dat de aangifte op geaccepteerd komt te staan. De belastingdienst heeft 72 uur de tijd om de aangifte te accepteren. Pas als de status op geaccepteerd staat is de aangifte officieel aangekomen bij de belastingdienst

Invullen afwijkende bedragen
Het kan zijn dat je de aangifte wilt versturen met andere cijfers dan SnelStart heeft berekend. Zet dan een vinkje bij de optie Afwijkende bedragen. Er verschijnt dan een kolom waarin het mogelijk is om de afwijkende bedragen in te vullen. Hierna kun je kiezen voor Opslaan en verder gaan met het versturen van de aangifte. De btw-aangifte zal dan worden verstuurd met de afwijkende bedragen.

Als accountant de aangifte voor je klant versturen
Wanneer je als accountant de aangifte voor je cliënt wilt versturen dan moet je bij het veld Aangifte ondertekenen kiezen voor de optie Aangifte namens Cliënt. Vul daarna de gegevens in je beconnummer in.

Aangifte zelf indienen bij de Belastingdienst
Wanneer je de aangifte wel berekend in SnelStart, maar niet via SnelStart wilt indienen bij de Belastingdienst dan moet je invullen dat de aangifte buiten SnelStart om wordt aangegeven. Dit doe je door een vinkje te zetten bij de optie Buiten SnelStart om aangegeven. Dit staat onder de knop Verwijderen. 

Melding: Uw aangifte omzetbelasting kon niet aangenomen worden door de belastingdienst
Elektronisch indienen van een btw-aangifte kan tot uiterlijk 31 augustus van het volgende boekjaar. Wanneer aangifte gedaan wordt na deze datum zal SnelStart aangeven dat de aangifte niet ingediend kan worden vanuit SnelStart (Digipoort van Belastingdienst accepteert na deze datum geen aangiftes meer). De aangifte moet dan via de site van de Belastingdienst worden ingediend. 

Het betalingskenmerk
Het betalingskenmerk op de btw-aangifte wordt met een formule berekend aan de hand van je btw-nummer, het aangifte jaar en de aangifteperiode. Een betalingskenmerk is dus een uniek getal. SnelStart berekent in het btw-aangiftescherm automatisch het betalingskenmerk van de aangifte.

Btw privé gebruik instellen
Het is ook mogelijk om privé gebruik in te stellen. Dit is optioneel. Meer informatie hierover lees je hier

Ik kan de btw-aangifte niet berekenen
Het kan zijn dat de knop om de aangifte te berekenen lichtgrijs is. Dit kan komen doordat je werkt met een periode-uitwisseling. Tijdens het maken van een periode uitwisseling kun je aangeven dat de accountant de btw-aangifte doet. In dat geval is het niet mogelijk om zelf de btw-aangifte te berekenen en te versturen. Dit kan je terugvinden door de te gaan naar de knop periode uitwisseling. Bij de historie staat welke handeling er voor het laatst is uitgevoerd en wie de btw-aangifte doet. 

2. Jaarsuppletie en/of tussentijdse suppletieaangifte berekenen en versturen

Een jaarsuppletie is een correctie die je aan de belastingdienst doorgeeft als je te veel of te weinig btw hebt betaald. De jaarsuppletie wordt in SnelStart in het onderdeel btw-aangifte automatisch getoond na het versturen van de laatste btw-aangifte van dat jaar. De jaarsuppletie kan ook direct worden berekend en verstuurd naar de belastingdienst. Wil je liever een tussentijdse suppletie indienen? Klik dan hier voor meer informatie hierover.

3. Een btw-aangifte opnieuw berekenen of versturen

Het kan zijn dat je na het berekenen van de aangifte nog wijzigingen in de administratie hebt gedaan waardoor je wilt dat de aangifte wordt herberekend. Dit is mogelijk met de laatste berekende aangifte. Ga naar de btw-aangifte en klik op de knop herberekenen.

4. Een geaccepteerde btw-aangifte verwijderen

Het kan zijn dat je een btw-aangifte met de status geaccepteerd wilt verwijderen. Via onderstaande workaround lukt het soms om de aangifte te verwijderen. Wanneer dit niet lukt neem dan telefonisch contact met ons op voor de mogelijkheden.

Ga naar tabblad Boekhouden → Btw-aangifte. Klik op de knop Herberekenen en daarna op Ja. De status is gewijzigd in moet opnieuw worden aangegeven. Kies voor de knop Versturen en bevestig de volgende melding met Ja. Klik in het venster voor de ondertekening op de knop Annuleren, klik de melding en het aangifteschermpje weg met de knop OK en sluit het btw-aangiftescherm af. Vervolgens kun je het scherm weer opnieuw opstarten.




Meer weten over dit onderwerp?
Fiscale eenheid instellen
Afstandsverkopen en drempelbedragen
Bedragen controleren op de btw-aangifte