De btw-aangifte in SnelStart 12

Vanaf inKaart is het in SnelStart 12 mogelijk om de btw-aangifte te berekenen en direct te versturen naar de belastingdienst. Hoe je dit doet vind je in dit artikel.

De btw-aangifte wordt, in het door de Belastingdienst verplichte SBR formaat, door het beveiligde digitale kanaal Digipoort verstuurd. Om de Btw-aangifte vanuit SnelStart te versturen is het verplicht om in te loggen in versie 12. 

Vanuit SnelStart Web is het ook mogelijk om de btw-aangifte in te dienen bij de belastingdienst. 

1. Bedrijfsgegevens invullen

Om de Btw-aangifte te versturen moeten je bedrijfsgegevens zijn ingevuld. Hiermee identificeer je jezelf bij de Belastingdienst. Belangrijk zijn het invullen van de NAW gegevens en het btw- en KVK-nummer. Ga naar het tabblad Administratie → Instellingen. Klik links op Basisgegevens en vul bij het tabblad Bedrijfsgegevens deze gegevens in.

2. Periode instellen voor het versturen van de btw-aangifte

In SnelStart stel je in over welke periode je aangifte wilt doen. Dit kan maandelijks, per kwartaal of jaarlijks zijn.


Ga naar het tabblad Administratie → Instellingen. Klik links in het overzicht op Basisgegevens en ga rechts haar het tabblad Boekhouding. Vul bij de Btw aangifte de gewenste periode in en klik op opslaan. 

3. Overheidscertificaat instellen (optioneel)

Voor het versturen van de aangifte heb je een PKI certificaat nodig. Vanuit SnelStart is het mogelijk om gratis gebruik te maken van het SnelStart PKI verzamelcertificaat. In een nieuwe administratie staat dit automatisch ingesteld en hoef je niks in te vullen. Dit vind je terug bij Boekhouden → Btw-aangifte → Elektronische aangifte instellingen. Wanneer je gebruik wilt maken van je eigen PKI overheidscertificaat moet dit worden ingesteld in SnelStart. Hoe je dit doet vind je hier

4. Aanvullende btw instellingen (optioneel)

Het is ook mogelijk om privé gebruik in te stellen. Dit is optioneel.

5. De btw-aangifte berekenen en versturen

Nadat bovenstappen zijn ingesteld en alle boekingen staan in de administratie dan kun je de btw-aangifte berekenen en versturen. Om de btw-aangifte direct te versturen naar de belastingdienst moet je zijn ingelogd in SnelStart omdat de aangifte via Digipoort wordt verstuurd. Het is ook mogelijk om de btw-aangifte alleen te berekenen in SnelStart en zelf bij de belastingdienst in te dienen.


De aangifte berekenen
Ga naar het tabblad Boekhouden → Btw-aangifte. Klik in het aangiftevenster op de knop Bereken (ingestelde periode). De Btw-aangifte zal automatisch worden berekend op basis van de gegevens die in de administratie staan.

Invullen afwijkende bedragen
Het kan zijn dat je de aangifte wilt versturen met andere cijfers dan SnelStart heeft berekend. Zet dan een vinkje bij de optie Afwijkende bedragen. Er verschijnt dan een kolom waarin het mogelijk is om de afwijkende bedragen in te vullen. Hierna kun je kiezen voor Opslaan en verder gaan met het versturen van de aangifte. De btw-aangifte zal dan worden verstuurd met de afwijkende bedragen.

Aangifte versturen vanuit SnelStart
Na het berekenen en controleren van de aangifte kun je deze direct versturen naar de Belastingdienst. Klik op de knop Versturen om de aangifte te versturen. Bevestig daarna met Ja dat je de aangifte van het voorgestelde tijdvak wilt versturen. Vul vervolgens de velden van het venster Ondertekenen in en klik op Versturen.

Accountant verstuurt de aangifte voor de klant
Wanneer je als accountant de aangifte voor je cliënt wilt versturen dan moet je bij het veld Aangifte ondertekenen kiezen voor de optie Aangifte namens Cliënt. Vul daarna de gegevens in je beconnummer in.

Status aangifte
Nadat de aangifte is verstuurd, heeft de Belastingdienst 72 uur de tijd om de aangifte te accepteren. Houd de status van de aangifte in de gaten. Zodra de aangifte is geaccepteerd zal de status van de btw-aangifte veranderen naar status geaccepteerd.

Aangifte zelf indienen bij de Belastingdienst
Wanneer je de aangifte wel berekend in SnelStart, maar niet via SnelStart wilt indienen bij de Belastingdienst dan moet je invullen dat de aangifte buiten SnelStart om wordt aangegeven. Dit doe je door een vinkje te zetten bij de optie Buiten SnelStart om aangegeven. Dit staat onder de knop Verwijderen. 

Melding: Uw aangifte omzetbelasting kon niet aangenomen worden door de belastingdienst
Elektronisch indienen van een btw-aangifte kan tot uiterlijk 31 augustus van het volgende boekjaar. Wanneer aangifte gedaan wordt na deze datum zal SnelStart aangeven dat de aangifte niet ingediend kan worden vanuit SnelStart (Digipoort van Belastingdienst accepteert na deze datum geen aangiftes meer). De aangifte moet dan via de site van de Belastingdienst worden ingediend. 

6. Jaarsuppletie en/of tussentijdse suppletieaangifte berekenen en versturen

Een jaarsuppletie is een correctie die je aan de belastingdienst doorgeeft als je te veel of te weinig btw hebt betaald. De jaarsuppletie wordt in SnelStart in het onderdeel btw-aangifte automatisch getoond na het versturen van de laatste btw-aangifte van dat jaar. De jaarsuppletie kan ook direct worden berekend en verstuurd naar de belastingdienst. Wil je liever een tussentijdse suppletie indienen? Klik dan op deze link. 

7. De laatste Btw-aangifte opnieuw berekenen of versturen

Het kan zijn dat je na het berekenen van de aangifte nog wijzigingen in de administratie hebt gedaan waardoor je wilt dat de aangifte wordt herberekend. Dit is mogelijk met de laatste berekende aangifte. Ga naar de btw-aangifte en klik op de knop herberekenen.

8. De btw-aangifte handmatig op geaccepteerd zetten

Als je een btw-aangifte vanuit SnelStart verstuurt naar de belastingdienst dan wordt de status, na ontvangst en goedkeuring van de belastingdienst, op geaccepteerd gezet. 
Het kan voorkomen dat je aangifte nog niet de status geaccepteerd heeft terwijl je aangifte wel is ontvangen door de belastingdienst. Dit kan bijvoorbeeld voorkomen als er een storing bij de belastingdienst is geweest. In dat geval kun je, na controle bij de belastingdienst, de aangifte handmatig op geaccepteerd zetten. Ga hiervoor naar btw-aangifte en zet een vinkje bij Buiten SnelStart om aangegeven.

9. De btw-aangifte kan niet worden berekend

Het kan zijn dat de knop om de aangifte te berekenen lichtgrijs is. Dit kan komen doordat je werkt met een periode-uitwisseling. Tijdens het maken van een periode uitwisseling kun je aangeven dat de accountant de btw-aangifte doet. In dat geval is het niet mogelijk om zelf de btw-aangifte te berekenen en te versturen. Dit kan je terugvinden door de te gaan naar de knop periode uitwisseling. Bij de historie staat welke handeling er voor het laatst is uitgevoerd en wie de btw-aangifte doet. 

10. Een geaccepteerde btw-aangifte verwijderen

Het kan zijn dat je een btw-aangifte met de status geaccepteerd wilt verwijderen. Via onderstaande workaround lukt het vaak wel om de aangifte te verwijderen. Wanneer dit niet lukt neem dan contact met ons op voor de mogelijkheden.

Ga naar tabblad Boekhouden → Btw-aangifte, klik op de knop Herberekenen en daarna op Ja. De status is gewijzigd in moet opnieuw worden aangegeven. Kies voor de knop Versturen en bevestig de volgende melding met Ja. Klik in het venster voor de ondertekening op de knop Annuleren, klik de melding en het aangifteschermpje weg met de knop OK en sluit het btw-aangiftescherm af. Vervolgens kun je het scherm weer opnieuw opstarten.

11. Het betalingskenmerk op de btw-aangifte

Het betalingskenmerk op de btw-aangifte wordt met een formule berekend aan de hand van je btw-nummer, het aangifte jaar en de aangifteperiode. Een betalingskenmerk is dus een uniek getal. SnelStart berekent in het btw-aangiftescherm automatisch het betalingskenmerk van de aangifte.


Meer weten over dit onderwerp?
Fiscale eenheid instellen
Afstandsverkopen en drempelbedragen
Bedragen controleren op de btw-aangifte