Beginmaand boekjaar instellen in SnelStart 12

Een boekjaar loopt normaal van 1 januari tot en met 31 december. Het kan ook voorkomen dat je een gebroken boekjaar of een verlengd boekjaar hebt. Meer informatie hierover vind je in dit artikel.


In SnelStart 12 kun je instellen of je in een normaal boekjaar werkt, een gebroken boekjaar of een verlengd boekjaar. 

In SnelStart Web is het niet mogelijk om een gebroken of verlengd boekjaar in te stellen.

1. Beginmaand fiscale boekjaar instellen

Ga naar het tabblad Administratie → klik op Instellingen. Ga bij basisgegevens naar het tabblad Boekhouding. Hier kun je de beginmaand van het fiscale boekjaar instellen. Bij een normaal boekjaar is dit januari. Het boekjaar loopt dan van januari tot en met december. 

2. Gebroken boekjaar instellen

Wanneer je boekjaar begint op een andere maand dan januari spreken we van een gebroken boekjaar. Vul bij de optie beginmaand fiscale boekjaar de maand in waarop je boekjaar begint. 
Het fiscale boekjaar zal dan beginnen vanaf die maand, dus bijvoorbeeld van 1 mei 2022 tot en met 30 april 2023.

Voorbeeld:
1e kwartaal -> mei t/m juli
2e kwartaal -> augustus t/m oktober
3e kwartaal -> november t/m januari
4e kwartaal -> februari t/m april

  • Voor het gebruik van een gebroken boekjaar heb je toestemming nodig van de Belastingdienst.

  • Een gebroken boekjaar kun je alleen instellen als je begint met je administratie. 

3. Verlengd boekjaar instellen

Wanneer je werkt met een verlengd boekjaar dus bijvoorbeeld van 1 juli 2022 tot en met 31 december 2023 kan dit via een handmatige boeking worden ingesteld in SnelStart. Zet de beginmaand van het fiscale boekjaar in 2022 op januari (dat is belangrijk voor de btw aangifte omdat je het jaar daarna ook werkt vanaf januari). Voer je boekingen in vanaf 1 juli en sluit aan het eind van het jaar het boekjaar af via boekjaar afsluiten.

Kies bij het boekjaar afsluiten voor alle balansrekeningen. Er wordt dan automatisch een beginbalans boeking gemaakt in het dagboek tussenrekening balans. Hier worden de saldi van de balansrekeningen ingezet. Boek daarna zelf in het dagboek tussenrekening balans het saldi van de verlies en winst rekeningen en de btw rekeningen. Hierdoor "plak" je de boekjaren aan elkaar. 


Was dit artikel nuttig?

Kcc-ja Kcc-nee