Een factuur maken in SnelStart 12

Vanaf inStap kun je een factuur maken. In dit artikel leggen we uit hoe dit werkt.


In SnelStart Web is het ook mogelijk om een factuur te maken. Het is helaas niet mogelijk om vanuit SnelStart Web een factuur te maken met de factuuropmaak uit SnelStart 12. SnelStart Web heeft een eigen factuuropmaak. 

1. Een factuur maken

Nadat je artikelen en klanten zijn ingevoerd is het mogelijk om een factuur te maken. Na het maken van een factuur wordt de omzet en de btw automatisch geboekt. Het is dus belangrijk dat de artikelen die je factureert gekoppeld zijn aan de juiste omzetgroep omdat dat bepalend is voor wat er met de btw gebeurt en op welk omzetrekening de omzet wordt geboekt. Meer informatie hierover lees je hier

  1. Ga naar Facturen → Verkopen en vul links bovenin het klantnummer in. Selecteer het gewenste verkoopsjabloon en vul de velden in de tabel algemeen in. Het factuurnummer wordt automatisch ingevuld op het moment dat de factuur definitief wordt gemaakt (stap 3).
  2. In het orderveld zie je een orderregel staan. Vul hier de artikelcode in en pas eventueel de omschrijving aan. Zet in de kolom aantal het gewenste aantal. De verkoopprijs wordt automatisch overgenomen van wat er staat ingevuld bij het artikel. Dubbelklik eventueel in het orderveld om een nieuwe orderregel toe te voegen. 
  3. Is de factuur compleet? Klik dan bovenin op het pijltje naast de knop Factuur. Je kunt dan kiezen voor voor afdrukken, e-mailen of afdrukvoorbeeld. De factuur wordt definitief gemaakt wanneer je kiest voor Afdrukken of e-mailen. Bij afdrukken wordt de factuur direct afgedrukt. Wanneer je kiest voor e-mailen dan komt er eerst nog een scherm naar voren waarin de e-mail tekst eventueel kan worden aangepast en of een bijlage kan worden toegevoegd.  

    Factuur afdrukken_b

Nadat de factuur definitief is gemaakt wordt de factuur opgeslagen. In het onderdeel verkopen kun je de factuur terugvinden onder het mapje openstaand. Dit zie je aan de linkerkant staan. Er wordt ook automatisch een boeking in het Dagboek verkoop gemaakt. De factuur wordt dan als bijlage toegevoegd. Wil je niet dat de factuur als bijlage wordt opgeslagen dan kun je dit uit zetten. Ga naar het tabblad Administratie → Instellingen. Klik links op Basisgegevens en ga naar het tabblad Orders. Zet daar het vinkje uit bij Factuur als bijlage Opslaan bij verkoopboeking.

Het pdf bestand van de factuur kan niet worden gewijzigd of aangepast. Dit is een beveiligd document.

Lege regel
Door niks in te vullen in de velden in de orderregels (behalve in de kolom soort) is het mogelijk om een lege regel tussen de orderregels op de factuur te krijgen.

Tekstregel 
Door alleen in het veld omschrijving iets te zetten is het mogelijk om alleen tekst tussen de orderregels te zetten.

Tekst met verkoopprijs zonder artikelcode en aantal
Om losse tekst en een verkoopprijs op de factuur te krijgen kun je als artikelcode -1 of -2 gebruiken. Het is dan mogelijk om losse tekst in te voeren en een verkoopprijs. 

De factuur mailen en afdrukken
Wil je de factuur mailen naar de klant, maar ook afdrukken dan kan dit door het aantal afdrukken op 2 te zetten. Ga naar Facturen → Verkoopsjablonen. Selecteer links het sjabloon en ga naar de tabel opmaak toe. Daar zie je een vinkje staan bij Opmaak aanwezig en daarnaast staat de kolom aantal afdrukken. Zet dit op 2. 

Een factuur nogmaals afdrukken
Wil je een gemaakte factuur nogmaals afdrukken dan kan dit in het onderdeel verkopen. Vul het klantnummer in. De orders, betaalde en openstaande facturen van de klant worden getoond. Dubbelklik op de gewenste factuur. Je zit nu weer in de factuur. Door bovenin te klikken op het pijltje naast de knop Factuur en dan afdrukken of e-mailen wordt dezelfde factuur nogmaals afgedrukt op opnieuw gemaild naar de klant. 

De factuur afdrukken naar een pdf printer
Het is mogelijk om een factuur af te drukken naar een pdf printer. Hierdoor kun je de factuur gemakkelijk opslaan op je computer. Ga naar Facturen → Verkoopsjablonen en selecteer het juiste sjabloon (links in het venster). Selecteer de juiste Soort → Opmaak wijzigen. Kies vervolgens voor Bestand → Printer instellen en druk op Printerinstelling 1. Kies in het Printerkeuzescherm de SnelStart PDF-printer en klik op Ok → gevolgd door opslaan_b.

2. De factuur mailen naar de klant

De factuur kan rechtstreeks naar de klant worden gemaild. Hiervoor moet het e-mailadres op de klantkaart zijn ingevuld. Meer informatie over mailen vanuit SnelStart lees je hier

3. De factuuropmaak

Standaard staat er een standaard factuuropmaak in SnelStart 12. Het is ook mogelijk om deze opmaak te wijzigen. Het is bijvoorbeeld mogelijk om een logo toe te voegen. Meer informatie hierover lees je hier



Meer weten over dit onderwerp?
Klik hier om terug naar alles over verkopen, of lees hier de veelgestelde vragen.