In dit artikel lees je de instellingen die je moet maken om te kunnen werken met de module salarisadministratie.
Met het pakket Accountant Pro kun je vanuit SnelStart Salarisadministratie verwerken, voor jezelf of voor je klanten. In dit artikel lees je welke instellingen je daarvoor moet maken en hoe je in de module komt.
Dit artikel is onderdeel van het artikel Starten met SnelStart Salarisadministratie.
1. De klantinstellingen en het dossier openen
- Ga naar onze website -> www.snelstart.nl.
- Klik rechtsboven op Inloggen en kies voor Accountants.
- Vul je gebruikersnaam en wachtwoord in en klik op Inloggen.
- Je komt nu in het accountancy portaal.
- Bovenin zie je drie tabbladen: Administraties, Dossiers en Samenwerkingen.
- Klik op het tabblad Dossiers.
- Klik op de regel van de klant waarvoor je de salarisadministratie wilt verwerken. Staat je klant nog niet in het overzicht? Onder punt 12 lees je wat je dan kunt doen.
- Klik rechtsboven op Klantinstellingen. Ga naar het tabblad Belastingplicht.
- Selecteer bij Inhoudingsplicht loonheffing de optie Ja.
- Voer het loonheffingsnummer in.
- Klik op Opslaan en ververs de pagina.
- Je ziet het dossier Salarisadministratie nu zichtbaar bij de klant. Klik op dat dossier om het onderdeel salarisadministratie te openen
De salarisadministratie verwerken voor een klant die niet met SnelStart werkt
In het bovenstaande overzicht zie je standaard de klanten waarvoor je als accountantskantoor rechten hebt in de administratie. Wil je de salarisadministratie verwerken voor een klant die niet met SnelStart werkt? Maak deze klant dan eerst aan. In dit artikel lees je hoe je dat doet.
2. De werkgeversinstellingen vastleggen
Zodra je het dossier Salarisadministratie opent, begin je met het vastleggen van de werkgeversinstellingen. Dit zijn alle instellingen die van toepassing zijn op het bedrijf waarvoor je de salarisadministratie gaat uitvoeren. Denk hierbij aan het aangiftetijdvak, het aantal normuren per week, de sectorindeling, enzovoort.
Let op: Om de bruto-netto berekening en de werkgeverskosten correct uit te voeren, is het essentieel dat de werkgeversinstellingen volledig zijn ingevuld. Zolang de gegevens niet compleet zijn, blijft deze knop rood weergegeven.
- Open het dossier salarisadministratie van de klant.
- Klik rechtsboven op de knop Werkgeversinstellingen.
- Je ziet een overzicht waarin je de werkgeversinstellingen kunt vastleggen.
- Stel per tabblad de benodigde gegevens in en klik daarna op Opslaan. Hieronder leggen we uit wat je per tabblad moet invullen.
Algemeen:
- Aangiftetijdvak: selecteer het tijdvak dat hoort bij deze werkgever
- Normuren per week: voer de fulltime uren per week in die geldt binnen de ondernemeing.
Instellingen:
- Ingangsdatum: Selecteer de eerste dag van de periode vanaf wanneer de gegevens zoals cao, sectorcode en Aof indeling geldig zijn.
- Einddatum: Alleen gebruiken als er geen salarisadministratie of (nihil)aangifte via Snelstart Salaris plaats hoeft te vinden.
- CAO code loonaangifte: Selecteer hier de code van de cao waar de werkgever onder valt. Wordt ‘Geen CAO van toepassing’ geselecteerd dan wordt in de loonaangifte automatisch code 9999 meegegeven.
- Sectorcode: Selecteer de code die door de belastingdienst aan het loonheffingennummer is gekoppeld of kies N.V.T. indien er geen sectorcode is afgegeven (in geval van bijvoorbeeld een holding die wel inhoudingsplichtige is maar zonder werknemers verzekerd voor de werknemersverzekeringen).
- AOF indeling: Selecteer: neem over van de door de belastingdienst afgegeven mededeling (als je een kleine werkgever bent) of beschikking (als je een middelgrote of grote werkgever bent) of n.v.t. in indien er geen mededeling of beschikking is afgegeven.
Loonjournaal:
- Standaard loonjournaal: Grootboeknummers Snelstart.
- Koppel hier je eigen grootboeknummers.
Toelichting
- Hier lees je de toelichtingen over de tabbladen Algemeen, instellingen en loonjournaal.
Staat alles goed ingesteld? Klik dan op Opslaan.
Was dit artikel nuttig?