Hoe maak ik een klant aan?

In dit artikel lees je meer over het aanmaken, wijzigen, archiveren en verwijderen van klanten.

Om een factuur versturen is het belangrijk dat je eerst de klant aanmaakt in je administratie. In dit artikel leggen we uit hoe je dit kunt doen. Verder leggen we uit hoe je klantgegevens kunt wijzigen, archiveren en verwijderen.

1. Klant aanmaken

In SnelStart Polaris is het belangrijk om eerst een klant aan te maken voordat je gaat factureren.
  1. Open je administratie.
  2. Ga naar Relaties → Klanten → Nieuw. 
  3. Het venster bestaat uit verschillende tabbladen zoals Organisatie, Contact, Betalen, E-mails en Notities, Extra velden (vanaf het pakket inBalans) en Aanmaningsvoorkeuren (deze is te vinden onder het tabblad Betalen en is beschikbaar vanaf het pakket inBalans).
  4. Vul alle gegevens in onder de verschillende tabbladen die voor jouw administratie van toepassing zijn en kies voor Opslaan. De klant wordt aangemaakt.

2. Klantgegevens wijzigen

  1. Open je administratie.
  2. Ga naar Relaties → Klanten.
  3. Klik op de drie puntjes achter het e-mailadres van de klant en kies voor Wijzigen. Het venster wordt geopend met alle klantgegevens.
  4. Wijzig de gewenste gegevens en kies voor Opslaan. De gewijzigde gegevens worden opgeslagen.


3. Een klant archiveren en verwijderen

Je kunt ook klanten archiveren. Dit kun je doen als je je klantenbestand wilt opschonen.

  1. Open je administratie.
  2. Ga naar Relaties → Klanten.
  3. Klik op de drie puntjes achter het e-mailadres van de klant en kies voor Archiveren. De klant wordt gearchiveerd.

Archiveren ongedaan maken
Het kan voorkomen dat je je klant toch wilt terugzetten in de actieve lijst met klanten.

  1. Ga naar Relaties → Klanten.
  2. Onder de knop Klanten staat een optie Archief. Klik op Archief en kies voor Gearchiveerd. De gearchiveerde klanten worden nu getoond.
  3. Klik op de drie puntjes achter het e-mailadres van de klant en kies voor Dearchiveren. De klant wordt teruggezet in de actieve lijst met klanten.

Een klant verwijderen
Een gearchiveerde klant waar geen historie van aanwezig is ( bijv. verkoopfacturen of een boeking), die kun je verwijderen via het archief. Klik in het archief op de drie puntjes achter het e-mailadres van de klant en kies voor Verwijderen. De klant wordt (definitief) verwijderd.

Klanten met historie kun je niet verwijderen, alleen archiveren.



Was dit artikel nuttig?

Kcc-ja Kcc-nee