In dit artikel lees je meer over het aanmaken, wijzigen, archiveren en verwijderen van klanten.
Voordat je een factuur kunt versturen, moet je eerst de klant toevoegen aan je administratie. In dit artikel lees je alles over het werken met klanten in Polaris.
In dit artikel:
1. Een klant aanmaken
2. Een klant archiveren en verwijderen
3. Order- factuur- en artikelhistorie
4. Klanten exporteren en importeren
1. Een klant aanmaken
In een nieuwe administratie staat standaard klantnummer -2 met de klantnaam Klant onbekend. Het advies is om deze klant ongewijzigd te laten. Wanneer je facturen inleest waarbij geen klant bekend is, worden deze automatisch aan deze klant gekoppeld. Je kunt dit later altijd handmatig aanpassen
Een klant toevoegen:
- Klik bovenin op het tabblad Relaties en ga naar klanten.
- Je ziet hier een overzicht van al je klanten.
- Klik op de blauwe knop Nieuw om een klant toe te voegen.
- Je ziet verschillende tabbladen met velden die je kunt invullen. Vul de gewenste velden in en klik op Opslaan.
- Wijzigt er later iets in de gegevens van de klant dan kun je dit op de klantkaart aanpassen.
2. Een klant archiveren en verwijderen
Klik in de regel van de klant rechts op de drie puntjes en kies Archiveren.
Wil je een gearchiveerde klant terugvinden? Klik dan rechtsboven op de knop Actieve klanten en kies voor Toon gearchiveerde klanten.
Heb je de klant nooit gebruikt in je administratie? Dan kun je de klant vanuit dit overzicht definitief verwijderen. Staat er wel historie op de klant? Dan kun je de klant alleen archiveren.
3. Order- factuur- en artikelhistorie
Vanaf het pakket inBalans kun je op de klantkaart per klant de order-, factuur- en artikelhistorie bekijken.
Zo doe je dat:
-
Ga naar je klantenoverzicht.
-
Selecteer de klant waarvan je de historie wilt zien.
-
Je komt nu op de klantkaart.
-
Hier zie je verschillende tabbladen met de gegevens.
-
Je kunt het overzicht filteren of een sortering toepassen om snel de juiste informatie te vinden.
4. Klanten exporteren en importeren
Vanaf het pakket inKaart kun je klanten exporteren en importeren
Exporteren
Je kunt je klanten exporteren.
- Klik bovenaan Relaties.
- Klik op Klanten.
- Klik rechtsboven op de drie verticale puntjes.
- Klik op Exporteren naar Excel.
- Het Excelbestand wordt klaargezet in je downloadmap. Deze kun je direct openen.
Importeren
Je kunt klanten importeren.
Let op: Het importeren van gegevens valt buiten de ondersteuning van SnelStart.
Wil je hulp bij het importeren van gegevens?
Onze Productspecialisten in de regio staan voor je klaar.
Je kunt bij het importeren niet het importbestand uit SnelStart 12 gebruiken. De kolomnamen in Polaris wijken af van die in het bestand uit SnelStart 12. Om succesvol te importeren in Polaris, moeten de kolomnamen precies overeenkomen met die in het voorbeeldimportbestand van Polaris.
- Klik rechtsboven op de drie verticale puntjes.
- Klik op Importeren.
- Klik op Sjabloon downloaden. Er wordt nu een voorbeeldsjabloon gedownload.
Je kunt dit sjabloon gebruiken om klanten te importeren. - De kolommen in het rood zijn verplicht. De andere velden zijn optioneel. Gebruik je die niet? Dan kun je ze verwijderen. In het sjabloon staat één klant als voorbeeld ingevuld. Zo zie je precies welke soort waarde je bij elke kolom moet invullen voor een succesvolle import.
- Nadat je het bestand hebt aangemaakt klik je op Selecteer bestand. Je kunt het bestand nu uploaden.
-
Selecteer wat je wilt doen met het importsjabloon:
-
Alleen nieuwe klanten toevoegen
Alleen klanten die nog niet in de administratie staan worden toegevoegd. Bestaande klanten worden overgeslagen. -
Bestaande klanten bijwerken en nieuwe toevoegen
Zijn er in het sjabloon wijzigingen gedaan bij bestaande klanten? Dan worden die aangepast op de artikelkaart. Nieuwe artikelen worden toegevoegd. -
Alleen bestaande klanten bijwerken
Alleen gegevens van bestaande klanten worden aangepast. Er worden geen nieuwe klanten toegevoegd.
-
- Klik op Importeren. Het bestand wordt geïmporteerd.
Was dit artikel nuttig?