Starten met online samenwerken

In SnelStart versie 12 is het met het pakket accountant mogelijk om online samen te werken met je klant.

Wanneer je als accountant of boekhouder het pakket accountant hebt dan is het mogelijk om online samen te werken met je klant. De klant heeft dan een eigen account bij SnelStart en kan daardoor ook zelf in de administratie werken. Het administratiekantoor krijgt kosteloos rechten waardoor de administratie ook in de lijst van de accountant/boekhouder komt.  Wanneer de klant zelf een account heeft kan hij/zij o.a. eenvoudig bonnetjes of inkoopfacturen uploaden of een factuur maken. De klant kan werken in de online webomgeving of in de app welke gedownload kan worden op de telefoon. 

Aanmelden van een nieuwe klant in versie 12
Via de knop online samenwerken kan een nieuwe klant bij ons worden aangemeld. Tijdens het aanmelden kan een al bestaande administratie worden overgedragen naar het account van de klant of kan een nieuwe administratie worden aangemaakt. Tijdens het aanmelden kan er worden gekozen voor het pakket inStap tot en met inZicht. Ook kan er worden aangegeven naar wie de rekening moet gaan. Ga in dit geval verder naar stap 1. 

Klant heeft al een account bij SnelStart
Wanneer een klant al een abonnement bij SnelStart heeft en beschikt over het pakket inStap t/m inZicht of inControle dan hoeft de klant niet meer te worden aangemeld via de knop online samenwerken. De klant kan de administratie dan zelf online zetten en daarna via de knop rechten het boekhoud/accountantskantoor rechten geven waardoor de administratie van de klant ook in jullie lijst naar voren komt. Ga in dit geval verder naar stap 2. 

Vanuit SnelStart Web is het voor de klant ook mogelijk om de accountant rechten te geven om daardoor online samen te werken. 

Stap 1: het aanmelden van een nieuwe klant
Via de knop online samenwerken kan de nieuwe klant in een paar stappen bij ons worden aangemeld. Dit kan alleen wanneer de klant nog geen bestaande klant bij ons is. Het is mogelijk om de klant aan te melden en een al bestaande administratie of met een nieuwe administratie. De eerste maand is gratis. 
Klant aanmelden via online samenwerken met een bestaande administratie in versie 12
Klant aanmelden via online samenwerken met een nieuwe administratie in versie 12

Stap 2: accountant rechten geven tot online administratie
Wanneer de klant zelf al een account bij SnelStart heeft en de administratie staat online dan kan de klant zijn boekhoud/accountantskantoor kosteloos rechten geven. Hierdoor komt de administratie van de klant ook in de lijst bij de boekhouder/accountant.
Accountant rechten geven tot online administratie in versie 12
Accountant rechten geven tot administratie in SnelStart Web

Stap 3: stoppen met online samenwerken met de klant 
Het kan voorkomen dat de online samenwerking stopt. Als je als accountant/boekhouder nog wel toegang wilt hebben tot de administratie is dat mogelijk door het maken van een back up. 
Wanneer je een back up maakt van de online(cliënt) administratie dan komt deze in je overzicht te staan. Tijdens het maken van de back up wordt de administratie automatisch vrijgegeven. Hierdoor is het ook mogelijk om de administratie via back up terugzetten weer lokaal of online terug te zetten in je lijst. 

Wanneer de klant heeft opgezegd bij SnelStart dan wordt de online administratie van de klant na 90 dagen automatisch verwijderd uit de lijst.

Overige artikelen
Online samenwerken annuleren in versie 12