1. Bank
  2. Bankafschriften inlezen

Bankafschriften handmatig inlezen in SnelStart 12

Vanaf het pakket inKaart kun je bankafschriften handmatig inlezen. In dit artikel lees je hoe dit werkt.

Vanaf het pakket inKaart kunnen bankafschriften in SnelStart 12 worden ingelezen. In SnelStart Web kan dit vanaf het pakket inOrde.

Heb je het pakket inOrde of het pakket inStap, dan is het wel noodzakelijk dat je accountant toegang heeft tot je administratie. De accountant zorgt namelijk dat het bankrekeningnummer in je administratie wordt ingesteld en dat de ingelezen bankmutaties worden verwerkt. Daarna kun je de bankafschriften inlezen in Web. Klik hier voor een stappenplan hierover. 

 

1. Algemene informatie
Van de volgende banken kun je bankafschriften handmatig inlezen: Rabobank, ING, ABN Amro, Regiobank, Triodos, KNAB, SNS Bank, ASN Bank, Deutsche Bank en de Bunq.

Een automatische bankkoppeling
Wanneer je een zakelijke rekening bij één van de volgende banken hebt: ABN Amro, Rabobank, ING, Knab of Triodos dan is het ook mogelijk om een automatische bankkoppeling te maken. De bankmutaties worden dan automatisch in je administratie gezet zonder dat je het bestand hoeft te downloaden.


2. Het bankafschrift inlezen
Stap 1: Het dagboek aanmaken waarin de mutaties komen te staan
Als eerst maak je een dagboek aan waarin de bankmutaties komen te staan. In het standaard grootboekrekeningschema is dit grootboekrekeningnummer 1100 (rekening-courant bank met functie 2).  Als je meerdere dagboeken bank wilt aanmaken dan kun je een nieuw dagboek bank aanmaken. Ga hiervoor naar Boekhouden → Grootboekrekeningen en klik op Nieuw. Een dagboek bank moet functie 2 hebben.


Stap 2: Het bankrekeningnummer instellen en het Dagboek bank koppelen
Het bankrekeningnummer waarvan je de afschriften wilt inlezen moet zijn ingevoerd in de administratie. 

Ga naar het tabblad Boekhouden → Bankrekeningen. Klik op Nieuw om een nieuwe rekening toe te voegen. Vul bij het tabblad Rekeninggegevens de gegevens van je bankrekeningnummer in en kies bij het veld Afschriften inlezen voor de optie Vanuit map bankafschriften. Selecteer in het veld Dagboek bank het dagboek bank waarin de afschriften moeten komen te staan. 

Controleer in het veld Map bankafschriften welke map hier is ingesteld. Dit is een locatie op je computer. Deze map moet je eerst zelf aanmaken. Bijvoorbeeld op de C:\\ schijf in de map SnelStart een map bankieren. Wanneer je na het downloaden van het bestand bij de bank het bestand opslaat in deze map dan wordt het bestand automatisch ingelezen in SnelStart. SnelStart kijkt bij het openen van de administratie naar deze map om te zien of er wat kan worden ingelezen. Stel deze map in bij de optie Map bankafschriften.


Stap 3: Het bankafschrift downloaden bij de bank
Om het bankafschrift in te lezen in de administratie moet het bestand eerst worden gedownload bij de bank. Je gaat hiervoor naar de website van je bank en logt in in je internetbankieren omgeving. Hoe je de bestanden bij je bank kunt downloaden is per bank verschillend. Neem hiervoor contact op met je bank. 

Welke bestandsformaten kun je inlezen?
De onderstaande bestandsformaten kunnen sowieso door SnelStart worden verwerkt. Het gebruik van CAMT.053 geeft het beste resultaat. Zit je bij een andere bank dan hieronder staat aangegeven, dan kan het zijn dat het ook met die bank mogelijk is om bankafschriften in te lezen. Kijk bij de bank of je een CAMT.053 of MT940 bestand kunt downloaden. Als dat zo is, dan kun je zelf kijken of dit bestand kan worden ingelezen in SnelStart. 
Knipsel1

* De CSV bestanden van de ING kunnen alleen komma gescheiden zijn.

Het is niet mogelijk om de mutaties van je creditcard in te lezen.

Stap 4: Het bankafschrift inlezen in de administratie
Nadat het rekeningnummer in ingesteld en het bestand is gedownload bij de bank is het mogelijk om het bestand in te lezen in SnelStart 12. Dit kan automatisch door het bankbestand op te slaan in de ingestelde map of dit kan via de knop Afschriften inlezen. Beide opties worden hieronder besproken.

Bankafschrift inlezen vanuit de ingestelde map
Wanneer je bij je bankrekeningnummer een map hebt ingesteld van waaruit de bankafschriften kunnen worden ingelezen, dan worden de mutaties automatisch ingelezen in de administratie (zie voorbeeld hieronder). Wanneer je het gedownloade bestand dus opslaat in die map (in C:\SnelStart\Bankieren zoals het voorbeeld hieronder) dan wordt het bestand automatisch ingelezen tijdens het openen van de administratie. 


SF000001677_afbeelding_002


Bankafschriften inlezen via de knop Afschriften inlezen
In onderstaand filmpje wordt uitgelegd hoe je het bankafschrift kunt inlezen via de knop Afschriften inlezen.

Ga naar het tabblad Boekhouden → Afschriften inlezen. Het verkenner venster wordt geopend. Zoek naar de map waar het bestand staat opgeslagen. Selecteer het bestand en klik op Openen.

 


3. Ingelezen bankafschriften opnieuw koppelen
Op het moment dat bankafschriften worden ingelezen kijkt SnelStart automatisch of de afschriften kunnen worden gekoppeld. Het kan zijn dat je eerst de bankafschriften inleest en pas later je verkoop en inkoopfacturen in SnelStart zet. Het is dan mogelijk om de ingelezen bankafschriften opnieuw te koppelen. Er wordt dan opnieuw gekeken of de afschriften kunnen worden gekoppeld.

3.1. Alle gemarkeerde afschriften opnieuw koppelen
Ga naar het Boekhouden → Boekhouden. Klik op het Dagboek bank waarin de afschrift regels staan en kies voor de knop Opnieuw koppelen. De gemarkeerde boekingen welke gekoppeld kunnen worden zijn opnieuw gekoppeld.

3.2 Een enkele gemarkeerde afschrift koppelen
Ga naar het tabblad Boekhouden → Boekhouden. Open het dagboek en selecteer de gemarkeerde regel. Druk op de knop Opnieuw koppelen om de losse bankboeking opnieuw te koppelen. De geselecteerde bankboeking is nu opnieuw gekoppeld.

 


SF000002357_afbeelding_002



4. Extra informatie bij geboekte afschriftregels
Door de verbeterde herkenning worden afschriftregels veel vaker direct goed geboekt. In een aantal gevallen worden bij de geboekte afschriftregels labels geplaatst. Dit is extra informatie over de geboekte afschriftregel. Zo zie je in één oogopslag wat er met een boeking is gebeurd. Een voorbeeld hiervan is het label 'dubbel betaald'. De uitleg over dit soort labels vind je in onderstaande tabel.


Knipsel-111118



Meer weten over dit onderwerp?
Klik hier om terug te gaan naar alles over bank, of lees hier de veelgestelde vragen.


Was dit artikel nuttig?

Kcc-ja Kcc-nee