Bankafschriften handmatig inlezen

In SnelStart Polaris kun je bankafschriften handmatig inlezen. In dit artikel lees je hoe dit werkt.

In SnelStart Polaris kun je bankafschriften handmatig inlezen. Dit kan alleen als je voor dit rekeningnummer geen bankkoppeling hebt. 

1. Bankrekeningnummer toevoegen

Als het rekeningnummer nog niet in je administratie staat moet je deze eerst toevoegen. 

  1. Open je administratie. Klik op Bankieren.

  2. Klik op Bankrekening toevoegen en kies voor Met handmatige upload.

  3. Vul de volgende velden in: Rekeninghouder, IBAN, BIC, Omschrijving en Grootboekrekening ( bijvoorbeeld dagboek bank 1100 Rekening-courant).

  4. Klik vervolgens op Opslaan. De rekening wordt opgeslagen en staat in het overzicht. 

2. Het bankafschrift downloaden bij de bank

Download het bankafschrift bij je bank. Ga hiervoor naar de website van je bank en log in. Het is per bank verschillend hoe je een bestand kunt downloaden. Als je hier vragen over hebt, neem dan contact op met de bank.

Tip:
Als je een bestand gaat downloaden bij de bank dan kun je een periode aangeven. Ons advies is om altijd te kiezen voor kleinere periodes zoals per maand of per kwartaal.


Welke bestandsformaten kun je inlezen?
Hieronder staat een overzicht van de bestandformaten die je in SnelStart kunt inlezen.
Staat je bank er niet tussen, dan kun je alsnog proberen om het bankafschrift in te lezen in het formaat CAMT053 of MT940.
bankafschrifteninlezen
* Bij de ING heeft de betaalrekening hetzelfde IBAN-nummer als de spaarrekening. Je kunt dus maar één van beide inlezen, omdat SnelStart niet kan weten in wel dagboek het bankafschrift moet worden geboekt.

Let op:

  • Het kan voorkomen dat een gedownload afschriftbestand er uitziet als een geel mapje met rits (Zip bestand). Dit is een ingepakt Zip bestand en moet eerst worden uitgepakt, voordat je hem kunt inlezen. Dit doe je door het bestand te selecteren en te klikken op je rechtermuisknop en te kiezen voor Uitpakken. Het bestand wordt nogmaals opgeslagen, maar dan uitgepakt. Het uitgepakte bestand kun je inlezen.
  • Je kunt alleen bankafschriften inlezen van je zakelijke rekening. Een privé/particuliere rekening is niet mogelijk.
  • Het is niet mogelijk om afschriften van je creditcard in te lezen.

3. Het bankafschrift inlezen

Als je het bestand hebt gedownload bij je bank dan kun je deze inlezen in je administratie.

  1. Open je administratie. Ga naar bankieren. 

  2. Selecteer het bankrekeningnummer waarvoor je wilt inlezen. 
  3. Klik op de knop Afschrift uploaden. Selecteer het bestand of sleep dit hierheen. 
  4. Kies voor Nog één uploaden of Ik ben klaar. De mutaties worden ingelezen.  

4. Het transactieoverzicht

Nadat je afschriften zijn ingelezen staan deze in je dagboek bank. Je kunt ook gaan naar het transactieoverzicht. Je ziet daar alle mutaties die zijn ingelezen via een bankbestand of bankkoppeling.

Naar het transactieoverzicht

  1. Klik bovenin op het tabblad Financieel. Ga naar Bankieren.
  2. Je ziet een overzicht van al je rekeningnummers die zijn ingesteld. Klik op de regel van het rekeningnummer waarvan je de transacties wilt zien.
  3. Je ziet een lijst met alle afschriftregels die zijn ingelezen.
    Let op: Je ziet hier alleen afschriftregels van mutaties die zijn ingelezen via een bankbestand of bankkoppeling.
  4. Het datumveld staat standaard ingesteld op dit boekjaar. Je kunt dit veld aanpassen.
  5. Rechtsboven staat een saldo. Dat is het saldo dat door de bank is meegegeven op het laatste afschriftbestand dat is ingelezen.

Filters
Klik rechtsboven op Filters om het overzicht te filteren.

5. Een bankbetaling koppelen aan een openstaande factuur

Als je een bankafschrift inleest kijkt SnelStart automatisch of een factuur aan de betaling kan worden gekoppeld. Als dat zo is koppelt SnelStart dit. Hierdoor is de factuur direct afgeboekt. 

Dit automatische proces gebeurt als je een bankbestand inleest. De facturen moeten dan al zijn ingeboekt. Als je eerst het bankbestand inleest en daarna de facturen inboekt kan SnelStart dit niet automatisch koppelen. Hiervoor hebben we een oplossing bedacht. De knop Opnieuw koppelen. Als je hierop klikt gaat SnelStart opnieuw kijken of betalingen kunnen worden gekoppeld aan ingeboekte facturen. SnelStart kijkt daarbij naar gegevens zoals factuurbedrag, klant, leverancier, factuurnummer etc.

Hoe kan ik opnieuw koppelen?

  1. Klik bovenin op het tabblad Financieel. Ga naar Boekhouden.
  2. Ga met je muis over de regel van je dagboek bank .
  3. Klik op het plus teken dat je ziet verschijnen.
  4. Klik op Boekingen opnieuw koppelen. SnelStart kijkt nu bij alle openstaande betalingen of daar een factuur aan kan worden gekoppeld.


6. Bankrekeningnummer verwijderen

In SnelStart kun je ook een bankrekeningnummer verwijderen, bijvoorbeeld als je deze niet meer gebruikt voor je betalingen of inkomsten. Dit doe je als volgt:

  1. Open je administratie.
  2. Klik op Bankieren. Je komt nu in het overzicht met je toegevoegde bankrekeningen.
  3. Klik achteraan de regel op de drie puntjes en kies voor Bankrekening verwijderen.
  4. Er verschijnt nu een melding, lees deze goed door: 
    meldingVerwijderen_b
    Bevestig door op Bankrekening verwijderen te klikken. De bankrekening wordt vervolgens verwijderd.

 

Was dit artikel nuttig?

Kcc-ja Kcc-nee