Overstappen naar SnelStart

Doe je je boekhouding in een ander softwareprogramma en stap je over naar SnelStart? In dit artikel lees je hierover meer informatie.


Voor een goede start is het belangrijk dat bepaalde gegevens uit je huidige administratie worden overgezet naar SnelStart. Denk hierbij aan de openstaande inkoop en/of verkoopfacturen, de saldo's van je dagboeken en eventueel je klanten, leveranciers en artikelen.

Deze functionaliteit is niet beschikbaar in SnelStart Web.

1. Gegevens importeren

Er zijn verschillende manieren om de gegevens vanuit je huidige programma over te zetten naar SnelStart
Handmatig gegevens importeren:
In SnelStart 12 kun je klanten, leveranciers, artikelen, boekingen en grootboekrekeningen importeren. Deze gegevens moeten in een Excel/CSV bestand staan om te worden geïmporteerd. Deze gegevens moet je dan eerst uit je huidige programma exporteren naar Excel.

Een exportbestand uit je huidige programma in één keer importeren in SnelStart:
Het zou kunnen dat je huidige programma een export bestand (auditfile) kan aanleveren.
In SnelStart kan je dit niet in één keer importeren, maar bijvoorbeeld snelkoppeling.eu kan dit mogelijk wel voor je doen. Hierdoor staan al je boekingen in één keer in je administratie. Daarnaast kun je ook altijd contact opnemen met één van onze implementatiepartners om te vragen naar de mogelijkheden. 

Grootboekrekeningen importeren
Een grootboekrekening is een verzameling van dezelfde soort kosten of inkomsten. We raden je aan om de standaard grootboekrekeningen die in SnelStart staan te gebruiken voor je nieuwe administratie. Je kunt wel extra grootboekrekeningen importeren die specifiek zijn voor jouw bedrijf.
Let op: dat bepaalde grootboekrekeningen maar één keer in een administratie mogen staan. Je kunt alleen extra, nieuwe grootboekrekeningen importeren die vaker in de administratie mogen voorkomen.

Boekingen importeren
Je kunt boekingen importeren in SnelStart 12. Je kunt alleen boekingen importeren met behulp van een bestand waar alle gegevens goed in staan. Daarnaast moeten de grootboekrekeningen in de nieuwe administratie hetzelfde zijn als die in je huidige administratie.

Een ander administratiebestand importeren in SnelStart (of een auditfile .xaf)
Het kan ook zo zijn dat je huidige programma een export kan leveren van je administratie. SnelStart kan dit niet inlezen, maar bijvoorbeeld snelkoppeling.eu kan dit wel voor je doen. Hierdoor staan al je boekingen in één keer in je administratie. Daarnaast kun je ook altijd contact opnemen met één van onze implementatiepartners om te vragen naar de mogelijkheden. 
 

2. Openstaande facturen boeken

Als er in je huidige administratie nog facturen open staan dan kun je deze facturen inboeken in SnelStart zonder dat de btw en omzetboeking nog een keer wordt gemaakt. Je boekt de openstaande facturen handmatig in het dagboek inkoop of verkoop. In de boekingsregel kies je geen kosten of omzetrekening, maar de tussenrekening balans (2010). Zorg ervoor dat de klanten en leveranciers al zijn ingevoerd in de administratie. 

Kies het juiste boekjaar, ga naar het tabblad Boekhouden en klik op Boekhouden.
Open het dagboek verkoop (1300) of het dagboek inkoop (1600). Vul in het veld Algemeen de gegevens in (datum, klant, factuurnummer, omschrijving en bedrag). Zet vervolgens in de boekingsregel de grootboekrekening tussenrekening balans (2010) en zet het bedrag debet bij een inkoopfactuur of credit bij een verkoopfactuur.

De facturen staan nu in de administratie zonder dat de btw en omzet nog een keer worden geboekt. Wanneer de bankmutaties worden ingelezen en daarbij is een inkoopfactuur betaald of een verkoopfactuur ontvangen dan is het mogelijk om die betaling te koppelen aan de openstaande factuur die zojuist in de administratie is gezet. 

3. Handmatig de beginbalans boeken

In SnelStart kun je bij het starten van een nieuwe administratie handmatig de beginbalans boeken. Bijvoorbeeld bij het starten van je bedrijf of als je overstapt naar SnelStart vanuit een ander boekhoudpakket. Op de openingsbalans van elke grootboekrekening zet je het saldo dat op die grootboekrekening stond op de laatste dag van het boekjaar of voordat je overstapte naar SnelStart. Zo zet je de saldo's van de dagboekrekeningen goed in je nieuwe administratie.

Ga naar het tabblad Boekhouden → Boekhouden en open het dagboek tussenrekening balans (standaard 2010). Klik vervolgens op Nieuwe boeking en vul als boekingsdatum de eerste dag van nieuwe boekjaar in, bijvoorbeeld: 01-01-2020. Vul daarna bij omschrijving in beginbalans of openingsbalans. 

beginbalans_b


Maak voor elke grootboekrekening een nieuwe boekingsregel en vul het saldo in. Een positief saldo zet je in de kolom tegoed en een negatief saldo zet je in de kolom schuld. Kies daarna voor Opslaan.

overstappen_b



Was dit artikel nuttig?

Kcc-ja Kcc-nee