Hoe boek ik een inkoopfactuur met betalingskorting?

Vanaf het pakket inStap kun je een inkoopfactuur met betalingskorting boeken. In dit artikel lees je hoe dit werkt.

Betalingskorting is een korting die je krijgt van je leverancier als je binnen een bepaalde tijd de factuur betaalt. In dit stappenplan lees je hier meer over. 

In SnelStart Web kun je deze boeking ook maken. Klik hier om naar dat stappenplan te gaan. 

1. Hoe boek ik een inkoopfactuur met betalingskorting?

Je leverancier kan een factuur waarbij betalingskorting van toepassing is op twee manieren versturen. 1. De korting staat al op de factuur. 2. De korting staat niet meteen op de factuur. Op welke manier je leverancier de factuur verstuurt is belangrijk voor de verwerking van de btw. Je mag alleen btw terugvorderen over het bedrag waarin de korting is verrekend. 

De factuur met de betalingskorting
De makkelijkste manier is dat je leverancier de factuur verstuurt waarin de betalingskorting is verwerkt. Als je binnen de termijn betaalt hoeft er niks mee gedaan te worden. Betaal je niet op tijd dan moet je leverancier een extra factuur of creditfactuur versturen zonder de betalingskorting. 

De factuur zonder de betalingskorting
Je kunt ook een factuur ontvangen waarin de betalingskorting niet in het totaalbedrag is meegenomen. Als je op tijd betaalt mag je dan zelf de betalingskorting eraf halen. In dat geval moet er nog wat gedaan worden met de btw. Je mag alleen btw terug vorderen over het bedrag inclusief de betalingskorting en je leverancier hoeft alleen de btw te betalen over het bedrag inclusief de betalingskorting. In dit geval moet je leverancier dus nog een creditfactuur sturen over het kortingsbedrag. 

Hieronder zie je een voorbeeld van een factuur waarbij de korting niet op de factuur staat: 
Je hebt een inkoopfactuur ontvangen van €121 (inclusief hoge btw). Als je deze factuur binnen 6 dagen betaalt mag je 3% betalingskorting van het bedrag afhalen. Dat is in dit geval €3,63 (121/100x3).

Als eerste boek je de inkoopfactuur in met het totaalbedrag van €121. Hierdoor wordt 100 euro op de kostenrekening geboekt en 21 euro op de btw-rekening. 

Je betaalt de factuur binnen 6 dagen, waardoor je 3% betalingskorting van het totale bedrag mag afhalen. Dat is in dit voorbeeld: €121 - €3,63 = €117,37. Het bedrag van €117,37 betaal je aan je leverancier.  

Op het moment dat je je bankafschriften inleest staat daar de betaling van €117,37. Aan deze betaling koppel je de volledige factuur. Klik hier om te lezen hoe je dat kunt doen. Er ontstaat dan een verschil van €3,63. Dat komt doordat de factuur €121 is, terwijl je €117,37 hebt betaald. Dit verschil boek je in een nieuwe boekingsregel op de grootboekrekening betalingsverschillen. Dat is een grootboekrekening met de functie 102. In ons standaardrekeningschema is dit rekeningnummer 7980. Staat deze rekening nog niet in je administratie? Voeg deze dan toe. Klik hier om te lezen hoe je dit kunt doen. De boeking ziet er dan zo uit:

betalingsverschillen_b

De btw
De btw moet nu nog worden verrekend. In dit artikel van de Belastingdienst lees je hoe je dit kunt doen. Je mag in dit voorbeeld alleen btw terug vorderen over het bedrag waarin de korting is verrekend. In dit geval dus die €117,37.

Betaal je de factuur via een betaalbestand uit SnelStart?

Betaal je de factuur aan deze leverancier vanuit een betaalbestand? Let er dan op dat je het bedrag van de factuur hierin handmatig aanpast. Doordat je de factuur met het totale bedrag inboekt is dat het bedrag dat in het betaalbestand komt. In dit artikel lees je meer over het werken met betaalbestanden. 

 

Was dit artikel nuttig?

Kcc-ja Kcc-nee