In SnelStart kun je een eigen PKI overheidscertificaat gebruiken om de aangifte te versturen naar de Belastingdienst. Lees hier hoe je dit doet.
In dit artikel:
1. Eigen PKI-overheidscertificaat instellen per administratie
2. Eigen PKI-overheidscertificaat gebruiken met het pakket accountant
Vanaf het pakket inKaart kun je het certificaat gebruiken om de aangifte te versturen.
Voor het versturen van een btw-aangifte heb je een PKI certificaat nodig. Vanuit SnelStart is het mogelijk om gratis gebruik te maken van het SnelStart verzamelcertificaat. In een nieuwe administratie staat dit automatisch ingesteld. Het kan zijn dat je gebruik wilt maken van een eigen PKI overheidscertificaat om de aangifte over te versturen. Dit moet in SnelStart worden ingevuld.
De btw-aangifte in SnelStart Web wordt verstuurd via het PKI verzamelcertificaat van SnelStart.
Let op: Wij bieden geen ondersteuning op het instellen en gebruiken van het eigen PKI-overheidscertificaat.
1. Eigen PKI-overheidscertificaat instellen per administratie
Ga naar het tabblad Boekhouden → Btw-aangifte → Elektronische aangifte instellingen. Selecteer vervolgens de optie Ik wil een eigen certificaat gebruiken in deze administratie en klik op de knop achter het veld Certificaat. Ga naar de map waar je het certificaatbestand (*p12) hebt opgeslagen, selecteer het bestand en klik op Openen. Vul daarna in het veld Wachtwoord het wachtwoord in dat bij je certificaat hoort en klik op Opslaan.
2. Eigen PKI-overheidscertificaat gebruiken met het pakket Accountant
Bovenstaande instelling moet per administratie worden gemaakt. Voor gebruikers van het pakket Accountant is er een tweede mogelijkheid. Daarbij worden de instellingen voor het certificaat opgeslagen in een bestandje op de computer van de gebruiker. Het certificaat wordt éénmalig gekozen en vervolgens hoeft in elke andere administratie alleen de optie Eenmalig te worden aangevinkt. SnelStart vult dan zelf de certificaatgegevens in.
Ga naar het tabblad Boekhouden → Btw-aangifte → Elektronische aangifte instellingen. Selecteer de optie Ik wil een eigen certificaat gebruiken op deze computer en klik op de knop achter het veld certificaat. Ga naar de map waar je het certificaatbestand (*p12) hebt opgeslagen, kies het bestand en klik op Openen. Vul daarna in het veld Wachtwoord het wachtwoord in dat bij het certificaat hoort en sla de instellingen op met de knop Opslaan.
Meer weten over dit onderwerp?
Klik hier om voor meer informatie over de btw-aangifte.
Klik hier om voor meer informatie over de ICP-aangifte.
Was dit artikel nuttig?