Fiscale eenheid in SnelStart 12

Vanaf inZicht kun je het btw-nummer van de fiscale eenheid invullen. Meer informatie hierover lees je in dit artikel.

Als je een bedrijfsvorm hebt met een moederbedrijf en één of meerdere dochterbedrijven dan kan er sprake zijn van een fiscale eenheid. Een fiscale eenheid heeft een eigen btw-nummer waarmee voor alle bedrijven, in de eenheid, in één keer de btw-aangifte kan worden gedaan.

Vanaf het pakket inZicht kun je in SnelStart 12 werken met de fiscale eenheid.
Je kunt dan in één administratie het nummer van de fiscale eenheid invullen, en vanuit deze administratie de aangifte doen. Je moet dan wel zelf de btw bedragen van de andere administraties invullen. Dit kun je doen door te kiezen voor de optie Afwijkende bedragen. In dit artikel leggen we uit hoe dit werkt. 

1. De fiscale eenheid in SnelStart

De btw-aangifte
Vul in de hoofdadministratie het nummer van de fiscale eenheid in. Dit is de administratie van waaruit je de aangifte naar de Belastingdienst verstuurd. Dit nummer kun je invullen door te gaan naar het tabblad Administratie → Instellingen. Selecteer links in het overzicht Basisgegevens en ga naar het tabblad Boekhouding. Hier zie je een veld staan waarin je het Btw nummer van de fiscale eenheid kan invoeren.

Je kunt nu vanuit deze administratie de btw-aangifte voor de gehele fiscale eenheid versturen. Je moet hiervoor wel zelf de juiste bedragen invullen. Bereken de btw-aangifte. De aangifte wordt nu berekend op basis van de gegevens die in deze administratie staan. Door te kiezen voor de optie Afwijkende bedragen kun je deze bedragen aanpassen. Je moet namelijk ook de bedragen van de andere administratie hierbij optellen. Bereken in de administraties ook de btw-aangifte en tel al bedragen bij elkaar op/af. Vul deze bedragen vervolgens handmatig in. Nadat alles staat ingesteld kun je de aangifte versturen. De aangifte wordt dan gestuurd met het nummer van de fiscale eenheid en de bedragen die je zelf hebt ingevuld. 

ICP-aangifte
Moet je vanuit een werkmaatschappijadministratie ook ICP-aangifte versturen? Dan kan dit alleen per losse administratie worden verstuurd. Dit kan niet vanuit 1 administratie zoals dat kan met de btw-aangifte.

Ga in de administratie van de werkmaatschappij naar het tabblad Instellingen → Bedrijfsgegevens. Vul in het veld Btw-nummer het btw identificatienummer van de Fiscale eenheid in met een ander volgnummer. Dus bijvoorbeeld B02 i.p.v. B01. Als je dit nummer hier instelt dan komt dat nummer ook op je facturen, dat is niet de bedoeling. Ons advies is om het Btw identificatienummer van de Fiscale eenheid hier alleen in te vullen voordat je de ICP-aangifte gaat berekenen en versturen. Nadat de aangifte is verstuurd kun je weer het btw identificatienummer van je eigen werkmaatschappij invullen.  Meer informatie hierover lees je ook op deze site van de Belastingdienst.

Melding: Het btw-nummer van de fiscale eenheid is niet correct ingevuld
Als je een nieuwe factuurnummerreeks instelt en deze opslaat, dan kan het voorkomen dat je de onderstaande melding op je scherm krijgt. Deze melding komt alleen voor vanaf het pakket inZicht.

fiscaleeenheid_b
In het tabblad Boekhouding heb je een btw-nummer opgenomen dat niet voldoet aan de eisen van de belastingdienst. Het kan onjuist geschreven zijn of gewoon helemaal niet bestaan. In beide gevallen krijg je de melding. In deze bovenstaande situatie komt de melding naar voren omdat er in het tweede veld nogmaals "NL" wordt gebruikt, dit is onjuist. Vul in het tweede veld alleen de rest van het btw-nummer in. Vul het btw-nummer van de fiscale eenheid opnieuw in. 

Een nieuw btw-nummer
Heb je een nieuw btw-nummer (verandering van rechtsvorm), lees dan hier wat je het beste kunt doen. 




Meer weten over dit onderwerp?
Klik hier voor meer informatie over de btw-aangifte.


Was dit artikel nuttig?

Kcc-ja Kcc-nee