1. Bank
  2. Automatische bankkoppelingen

Bankkoppeling aanvragen voor de Rabobank

Vanaf het pakket inOrde kun je een bankkoppeling maken met je rekeningnummer bij de Rabobank. In dit artikel lees je hoe dit werkt.

De bankkoppeling kan worden aangevraagd voor lokale administraties vanaf het pakket inKaart en voor online administraties vanaf het pakket inOrde.

Heb je het pakket inOrde of het pakket inStap, dan is het noodzakelijk dat je accountant toegang heeft tot je administratie. De accountant zorgt namelijk dat het bankrekeningnummer in je administratie wordt ingesteld en dat de ingelezen bankmutaties worden verwerkt. Daarna kun je de koppeling zelf aanvragen. 

1. De bankkoppeling aanvragen (voor lokale administraties)

Staat je administratie online klik dan hier. Je volgt dan het stappenplan om de bankkoppeling aan te vragen vanuit SnelStart Web (Beschikbaar vanaf het pakket inOrde).

Bij de Rabobank moet je het pakket Rabobank Internetbankieren Professional (Rib Pro) hebben om een bankkoppeling aan te kunnen vragen

  1. Open je administratie in SnelStart 12 en ga naar het tabblad Boekhouden → Bankrekeningen. Selecteer het betreffende bankrekeningnummer en controleer of het veld Afschriften inlezen is ingesteld op Met directe bankkoppeling. 
  2. Klik vervolgens onderin op de link Vraag voor deze bankrekening een directe bankkoppeling aan. Je wordt nu doorverwezen naar de website van de Rabobank. 
  3. Log in op de website van de Rabobank en klik bovenin op Betalen en Sparen.
    15
  4. Kies links in het menu voor Online boekhoudpakket en klik vervolgens op Instellingen. 
    Let op: Zie je dit niet staan? dan kan dat komen doordat je niet het pakket Rabobank internetbankieren Professional (Rib Pro) hebt. Dit pakket stelt de bank verplicht voor het maken van een boekhoudkoppeling. Neem voor vragen hierover contact op met de bank.
    16 
  5. Selecteer bij de optie Boekhoudpakket voor SnelStart en klik op rekeningen onderhouden.
    17
  6. Je wordt nu doorverwezen naar de omgeving van SnelStart. Hier moet je nog 4 stappen doorlopen. Zet bij stap 1 het afschriften inlezen op Ja en klik op Doorgaan.
  7. In stap 2 maak je een keuze tussen een online administratie of een lokale administratie. Kies onderin voor Ik heb een lokale administratie. Zet een vinkje bij het rekeningnummer waarvoor je nu een koppeling wilt aanvragen en klik op Bevestigen. Klik nogmaals op Bevestigen bij de bank om de koppeling definitief te activeren en ga verder met stap 9.
    Let op: indien er bij de Rabobank een foutmelding verschijnt, dan kan dit te maken hebben met je cookie instellingen. In dat geval moet je de laatste stap doorlopen in een incognito venster. Voor vragen hierover kun je contact opnemen met onze helpdesk of de Rabobank.
  8. De koppeling is nu geactiveerd. Vanaf de eerst volgende dag zullen de mutaties worden ingelezen. De mutaties worden ingelezen vanaf het moment dat er wordt ingelogd met het e-mailadres waarmee de koppeling is aangevraagd. Wil je dat de mutaties ook worden ingelezen wanneer een extra gebruiker de administratie opent, dan kun je dit instellen bij beheer uw bankkoppeling. Lees hieronder hoe dit werkt.
De koppeling opzeggen/opheffen

De koppeling kan worden opgezegd in de omgeving van de Rabobank. Dit kan helaas niet vanuit SnelStart. 

2. Instellen wanneer de mutaties binnenkomen

Staat je administratie lokaal dan kun je ook instellen dat de mutaties mogen worden ingelezen wanneer andere gebruikers inloggen. Ga naar het tabblad Boekhouden → Bankrekeningen en selecteer het bankrekeningnummer. Klik op de link Beheer uw bankkoppeling, deze staat onder de bankrekeninggegevens. Je wordt doorverwezen naar de Web pagina van SnelStart. Log hier in met je inloggegevens. Hier kun je extra gebruikers selecteren waarbij de afschriften ook mogen worden ingelezen. 

Je ziet ook een optie staan om een administratie te selecteren en daarachter staat dat er geen administratie is geselecteerd. Dit is alleen van toepassing voor administraties die online staan.