Algemene informatie over de online administratie

In dit artikel vind je algemene informatie over de online administratie en de geadviseerde internetsnelheid.

Algemene informatie

Wanneer je beschikt over inStap t/m inZicht, inControle of Accountant is het mogelijk om je administratie online te zetten. Staat je administratie online dan kun je met meerdere gebruikers tegelijk in de administratie werken. Daarnaast kun je ook het programma van SnelStart op een andere computer/laptop installeren en vanaf daar in je administratie werken.

De administratie online zetten
In dit artikel lees je meer over het online zetten van je administratie.

De kosten van een online administratie
Bij elk pakket is het inbegrepen om één administratie kosteloos online te zetten. Wanneer je meer administraties online wilt zetten kost dit €2,50 per maand per administratie extra. 

De geadviseerde internetsnelheid voor het werken met een online administratie
Je internetsnelheid is van belang voor een goede werking van de online administratie. Om een optimaal resultaat te behalen adviseren wij minimaal een internetverbinding met de volgende specificaties:

    • Download: 8 Mbit/sec (1MB/s - 1000KB/s)
    • Upload: 1 Mbit/sec (0.125 MB/s - 125KB/s)
    • Latency: minder dan 50ms

    De up- en downloadsnelheid van je internetverbinding kun je navragen bij je internetprovider of controleren op de website van je provider. Het is ook mogelijk een test van je actuele snelheid te doen op deze website.

    Wat is latency?
    De latency is de vertraging die optreedt tijdens de communicatie tussen je eigen computer met SnelStart en de online omgeving waar je online administratie is opgeslagen. Latency is dus van enorme invloed op de snelheid bij het gebruik van je online administratie. Hoe lager de latency, hoe sneller je kunt werken. Stel je hebt een latency van 100 ms (milliseconde). Tijdens het openen van een venster stuurt SnelStart 10x een commando naar je online administratie. Dat betekent dus een vertraging van 10 x 100ms. Dat is bij elkaar dus 1000 ms, ofwel 1 seconde om het scherm te openen. Let op, deze getallen zijn alleen ter illustratie.

    De latency kun je controleren via de website azurespeed.com. Zodra je deze pagina opent wordt direct de meting gestart. Bevind je je in Nederland, dan kijk je in de tabel bij 'West Europe (Netherlands)'. Op een aantal onderdelen zal SnelStart ook met genoemde internetverbinding nog niet de gewenste performance geven. Hier wordt aan gewerkt.

    Wat is de oorzaak van een hoge latency?
    Een verbinding van je computer naar een ander 'plekje' op het internet, dus een andere computer ergens ter wereld, verloopt via een groot aantal knooppunten. Dat begint al bij je thuis. Werk je draadloos (WIFI) of ben je met een kabel aangesloten. Heb je een router of meerdere knooppunten in je thuis- of kantoornetwerk? WIFI, bijvoorbeeld, is een duidelijk vertragende factor, dit betekent dus een hogere latency. Je systeembeheerder kan wellicht je netwerk controleren en het aantal knooppunten verminderen.

    Ook je internetprovider is van belang. Is je huis of kantoor dichtbij een wijkcentrale, heeft je internetprovider misschien nog verouderde apparatuur in je regio, heb je een koper- of glasvezelverbinding? Dit zijn allemaal factoren die meespelen. Je internetprovider kan je hierin wellicht van dienst zijn.

    Wordt de Online Administratie door SnelStart zelf aangeboden?
    Ja, de SnelStart Online Administratie wordt uitsluitend door SnelStart aangeboden.

    Van welke database wordt er gebruik gemaakt?
    Bij de online administratie wordt er van SQL database gebruik gemaakt.

    Wat is de beschikbaarheid van de online administratie?
    Je online administratie is 7 dagen per week en 24 uur per dag beschikbaar. Noodzakelijk onderhoud plannen we op rustige momenten.

    Wat gebeurt er als er een server uitvalt waar mijn administratie opstaat?
    Bij uitval van een server blijft de online administratie gewoon te benaderen. Iedere server maakt gebruik van een extra server die meeloopt en deze wordt ingeschakeld wanneer een server uitvalt. Zo kun je gewoon van je administratie gebruik blijven maken.

    Kan ik zelf een kopie of back-up van mijn administratie maken?
    Er worden bij een online administratie automatisch herstelpunten aangemaakt tot een maand terug. Ons advies is om wel zelf regelmatig een back-up van de administratie te maken.

    Kan ik met een online administratie én met een lokale administratie werken?
    Ja het is mogelijk om lokaal te werken en om online te werken.



    Meer weten over dit onderwerp?
    Mijn online administratie kan niet worden geopend