Een herstelpunt van je administratie maken

Als je administratie online staat dan kun je hier een herstelpunt van maken. In dit artikel lees je wat dit is en hoe dit werkt.

Als je administratie online staat dan kun je je administratie tot maximaal 30 dagen in het verleden terugzetten. Dit kan bijvoorbeeld van toepassing zijn wanneer je een aantal verkeerde boekingen hebt gemaakt en je terug wilt gaan naar het moment voor die boekingen. 

Dit is alleen mogelijk met online administraties, en kan alleen worden uitgevoerd door gebruikers met rechten om een back-up terug te zetten.

Op het moment dat je een herstelpunt maakt wordt er een nieuwe administratie gemaakt.
Er wordt dus geen herstelpunt in de al bestaande administratie gemaakt.

1. Een herstelpunt maken

Een herstelpunt maken vanuit SnelStart Web

  1. Open je administratie in SnelStart Web en klik rechtsboven op de drie verticale boekjes.
    Ga naar de optie Administratiebeheer. 

  2. Klik bij de betreffende administratie op de knop Herstelpunt terugzetten.

  3. Je komt in het overzicht herstelpunten terugzetten terecht. Hier vul je de gewenste datum en tijdstip in. Dit kan tot maximaal 30 dagen in het verleden. Kies vervolgens voor de knop Terugzetten. Er wordt nu een nieuwe online administratie teruggezet.

  4. Het kan enige tijd duren voordat je deze in je SnelStart Web overzicht bij administraties ziet staan. Lees in dit artikel hoofdstuk 2 ook goed door, zodat alle rechten en koppelingen weer goed komen te staan.

  5. Let op: Nadat de administratie als herstelpunt is teruggezet staat deze administratie ook als online administratie in je lijst. Het betreft een nieuwe administratie, met in de naam de datum en tijdstip van het herstelpunt. Op dat moment staat je administratie dus twee keer in je lijst. Je kunt er zelf voor kiezen om de online-administratie van voor het herstelpunt te verwijderen. Laat je de administratie staan dan heb je een extra administratie online staan. Een extra administratie online kost €3,- per maand per administratie.

Een herstelpunt maken vanuit SnelStart 12

  1. Ga naar het tabblad Administratie → Administraties. Selecteer de online administratie en klik op de knop Herstelpunt terugzetten.

  2. Je wordt doorverwezen naar SnelStart Web. Log hier in met je inloggegevens van SnelStart.

  3. Je komt in het overzicht herstelpunten terugzetten terecht. Hier vul je de gewenste datum en tijdstip in. Dit kan tot maximaal 30 dagen in het verleden. Kies vervolgens voor de knop Terugzetten.

  4. Sluit SnelStart Web af en ga terug naar SnelStart 12.
    Je ziet nu dat er een back-up wordt teruggezet (dit kan een paar minuten duren). Dit betreft de nieuwe online administratie die middels een herstelpunt wordt teruggezet. Lees hoofdstuk 2 van dit artikel ook goed door, zodat alle rechten en koppelingen weer goed komen te staan.

  5. Let op: Nadat de administratie als herstelpunt is teruggezet staat deze administratie ook als online administratie in je lijst. Het betreft een nieuwe administratie, met in de naam de datum en tijdstip van het herstelpunt. Op dat moment staat je administratie dus twee keer in je lijst. Je kunt er zelf voor kiezen om de online-administratie van voor het herstelpunt te verwijderen. Laat je de administratie staan dan heb je een extra administratie online staan. Een extra administratie online kost €3,- per maand per administratie.

2. Extra informatie betreffende rechten en koppelingen 

De ingestelde rechten
Heb je een accountantskantoor, een externe gebruiker of een extra gebruiker toegevoegd bij rechten? Dan is het belangrijk dat je in de administratie die is teruggezet na het herstelpunt de rechten naloopt. Het kan namelijk zijn dat het vinkje van toegang blokkeren bij de gebruiker is aangezet. Open de administratie, ga naar het tabblad Administratie → Rechten.

Facturen mailbox
Heb je een facturen mailbox ingesteld staan en maak je daarna een herstelpunt, dan vervalt de mailbox. Deze moet je dan weer opnieuw instellen

Ingestelde koppelingen
Was je administratie via een API koppeling gekoppeld met een andere software partner dan moet de API koppeling opnieuw worden gemaakt. Dit komt omdat de koppeling gekoppeld is aan je online administratie en na het terugzetten van een herstelpunt werk je verder in een nieuwe online administratie. Genereer opnieuw de sleutel bij koppeling in SnelStart Web en voer de nieuwe sleutel in bij de andere software partner waarmee je een koppeling hebt.

De bankkoppeling
Heb je een bankkoppeling met de ABN AMRO of de Knab bank dan hoeft de koppeling niet opnieuw worden aangevraagd, maar moet de koppeling wel opnieuw worden ingesteld voor 's nachts inlezen. Hierdoor worden de mutaties in de nacht in de administratie gezet en staan deze er ook in als je de administratie opent in SnelStart Web.
Ga in SnelStart 12 en ga naar het tabblad Boekhouden → Bankrekeningen. Selecteer het bankrekeningnummer en klik op de link Beheer uw bankkoppeling. Selecteer het bankrekeningnummer en koppel in het veld administratie de betreffende administratie. 

Heb je een bankkoppeling met de ING, Triodos of Rabobank dan moet de bankkoppeling wel opnieuw worden aangevraagd. Verwijder de eerder ingestelde bankkoppeling vanaf de site van de bank en vraag daarna de koppeling opnieuw aan.


Was dit artikel nuttig?

Kcc-ja Kcc-nee