Een online administratie kan niet worden geopend (poort 1433)

In dit artikel geven we een mogelijke oorzaak waarom een online administratie niet kan worden geopend.

1. De online administratie kan niet worden geopend (poort 1433/firewall)

Het kan zijn dat je onderstaande melding krijgt tijdens het openen van je online administratie in SnelStart. 

foutmeldingpoort_b
Wanneer je deze melding krijgt kan SnelStart geen verbinding maken met het online platform.Dit komt doordat de communicatie met poort 1433 niet is toegestaan door je firewall. Poort 1433 is een poort die staat ingesteld op je computer en deze poort moet open staan om te werken met SnelStart online. Het kan zijn dat de poort is dichtgezet tijdens de Windows 10 anniversary update. Om weer in je SnelStart online administratie te kunnen werken moet de poort open worden gezet.

De poorten waarmee SnelStart werkt:
Poort 443 (HTTPS)
Deze poort is noodzakelijk voor communicatie tussen SnelStart en het SnelStart Services Platform en moet open staan om in te kunnen loggen in SnelStart (ws.snelstart.nl). Deze poort wordt vaak ook gebruikt voor andere toepassingen op je computer. 
Poort 1433 (uitgaand) 
De communicatie tussen SnelStart en je online database verloopt via deze poort naar *.database.windows.net. Om in je SnelStart online administratie te werken moet deze poort open staan. 
Poort 1434 (uitgaand) 
De communicatie tussen SnelStart en de SQL-dataserver verloopt via deze poort. Werk je in een netwerkadministratie dan moet deze poort ook open worden gezet.

Poort 1433 openzetten
In onderstaand stappenplan leggen we uit hoe poort 1433 kan worden open gezet. Wij bieden hier geen ondersteuning op, omdat dit instellingen op je computer zijn. Wij raden het aan om dit door, of in overleg met, een systeembeheerder te doen. 

  1. Klik op de Windowstoets op je toetsenbord om het startmenu te openen. Type op je toetsenbord het woord Firewall en klik op de optie Windows Firewall met geavanceerde beveiliging.
    SF000002391_afbeelding_001
  2. Klik in het menu links op de tekst Regels voor uitgaande verbindingen.
    SF000002391_afbeelding_002
  3. Kies in het menu Acties voor de optie Nieuwe regel.
    SF000002391_afbeelding_003
  4. Selecteer Poort → Volgende.
    poort1_b
  5. De optie TCP moet zijn geselecteerd en de optie Specifieke poorten. Klik in het veld achter Specifieke poorten, vul hier nummer 1433 in en klik op de knop Volgende. Selecteer in het nieuwe scherm de optie De verbinding toestaan en Volgende.
    Poort2_b
  6. Klik in het volgende scherm nogmaals op de knop Volgende.
    Poort3_b
  7. Vul in het veld Naam een naam in voor deze nieuwe regel voor uitgaande verbindingen, bijvoorbeeld SnelStart online administratie. Vul, indien gewenst, ook het veld Beschrijving in en klik op de knop Voltooien om af te ronden.

Ip adressen Microsoft Azure Servers
Bekijk hier de IP-adressen van de servers bij Microsoft Azure. De region van de servers waar SnelStart gebruik van maakt is europewest.

2. Overige oorzaken

De latency
Staat poort 1433 wel open en krijg je alsnog bovengenoemde foutmelding bij het openen van je online administratie dan kan dit komen door de kwaliteit van je internetverbinding. In dat geval is de latency te hoog. De latency is de snelheid waarmee je computer verbinding maakt met het internet. Een goede latency moet onder de 50ms zitten. Zit je latency hierboven en dan vooral boven de 800ms dan kan het voorkomen dat je je online administratie niet kan openen. 

Door te gaan naar www.azurespeed.com kun je de latency controleren. Ga naar de website en zet rechts in het blokje Europe een vinkje bij West Europe. De latency verschijnt onderin in de kolom Average latency (ms).

KPN Experiabox V8
Het betreft hier een probleem dat zich specifiek voordoet bij de Experiabox V8 van KPN als de servernaam begint met 'administrations'. KPN is hiervan op de hoogte en je kunt als gebruiker dan een nieuw modem aanvragen om het probleem op te lossen. Door dit type modem kan de naam van de Snelstart-databaseserver niet worden omgezet naar een IP-adres.