Uitgebreid voorraadbeheer - inControle

Vanaf het pakket inControle kun je werken met uitgebreid voorraadbeheer. In dit artikel lees je hier alles over.

Heb je het pakket inControle? Dan kun je werken met uitgebreid voorraadbeheer. In dit artikel lees je hoe je dit instelt. Vanaf het pakket inKaart kun je ook werken met basis voorraadbeheer. Klik hier om naar dat artikel te gaan.

Let op: Het pakket inControle kun je alleen aanvragen via onze Regiokantoren. Zij kunnen je helpen met de inrichting van je administratie.  

Onze Regiokantoren bij jou in de buurt staan klaar om jouw SnelStart-administratie soepel te laten draaien. Of je nu net begint, een specifiek administratief vraagstuk hebt, nieuwe factuursjablonen nodig hebt of bedrijfsprocessen zoals order- en voorraadbeheer wilt automatiseren: wij helpen je graag om handmatig werk te verminderen en efficiënter te werken.

1. Voorraadcontrole instellen 

Op de artikelkaart stel je per artikel in dat je de voorraad wil bijhouden.

  1. Open je administratie en ga naar Artikelen.
  2. Selecteer het artikel waarvoor je de voorraad wil bijhouden. De artikelkaart opent. 
  3. Aan de rechterkant zie je Voorraadcontrole staan. Schuif het bolletje naar rechts om in te stellen dat je de voorraad wil bijhouden.
    voorraadcontrole_b
  4. Vul de minimum en gewenste voorraad in. Op basis van wat je daar invult maakt SnelStart automatisch een besteladvies. Het besteladvies kun je omzetten tot offerte of bestelling.
  5. Aan de linkerkant zie je nog meer velden die je kunt invullen:
    Leverancier: Stel hier de leverancier in waarbij je dit artikel bestelt. Als de voorraad onder de ingestelde minimum voorraad komt, maakt SnelStart automatisch een bestelling aan voor deze leverancier.
    Inkoopprijs: Vul hier de inkoopprijs in.
    Besteleenheid: Vul hier het aantal in als je het artikel in veelvoud moet bestellen.
    Min. bestelaantal: Vul hier in wat de minimale bestaalaantal moet zijn. 
    voorraadincontrole_b
  6. Klik op Opslaan.
  7. Wil je ook de financiële voorraad bijhouden? In dit artikel lees je hoe je dit instelt.

2. Voorraad toevoegen

Met het pakket inControle hoef je de voorraad niet handmatig toe te voegen. Dit gebeurt automatisch op het moment dat je een ontvangst boekt

Wil je voorraad wel handmatig boeken? Hieronder lees je hoe je dit doet. Dit kan bijvoorbeeld handig zijn bij voorraadverschil, incourant, breuk, diefstal, assemblage, deassemblage of garantiewerk etc. 

  1. Ga naar de artikelkaart. Klik op + Voorraadmutatie
  2. Vul het aantal en de reden in. Klik op Voorraad muteren.
    voorraadmuteren_b
  3. De voorraad is bijgewerkt. 

Aantal in voorraad
Afhankelijk van het SnelStart pakket dat je hebt zie je op de artikelkaart ook de aantallen die in orders zitten:

  • Vanaf het pakket InBalans: in Order en Offerte
  • Vanaf het pakket inzicht: in Order, Offerte, Pakbon, Bevestiging of Werkbon

3. Voorraadcontrole bij orderinvoer instellen

Heb je de minimum- en gewenste voorraad ingesteld? Dan kun je ook kiezen voor voorraadcontrole bij het invoeren van een order. Zodra je een order of factuur maakt en de minimumvoorraad overschrijdt, krijg je een melding.

  1. Klik rechtsboven op het tandwiel (instellingen)
  2. Ga naar Basisinstellingen. 
  3. Klik op het tabblad Orders. 
  4. Schuif daar het bolletje bij Vooraadcontrole bij orderinvoer naar rechts.

 

Was dit artikel nuttig?

Kcc-ja Kcc-nee