In het klantenoverzicht in je accountancy portaal kun je dossiers aanmaken. In dit artikel lees je hier alles over.
In dit artikel:
1. Algemene informatie over dossiers
2. Een dossier maken om een aangifte te starten
3. Veelgestelde vragen
1. Algemene informatie over dossiers
In het accountancy portaal kun je gaan naar Dossiers. Je komt dan in het klantenoverzicht. vanuit hier kun je fiscale aangiften maken. Een aangifte maak je vanuit een dossier. Een dossier kun je zien als een digitale map, waarin je bestanden en gegevens georganiseerd bewaart.
Dossiers worden gebruikt voor het opstarten van aangiften en toeslagen, maar je kunt er ook zelf dossieritems aan toevoegen. Dit maakt het eenvoudig om documenten en gegevens die bij een aangifte horen, direct bij de aangifte op te slaan
Let op: Op dit moment kun je een aangemaakt dossier nog niet verwijderen. Binnenkort wordt het mogelijk om lege dossiers te verwijderen.
Fiscale dossiers
Op dit moment kun je per belastingsoort en per jaar een dossier aanmaken. In de toekomst komen hier ook andere dossiers bij, zoals voor jaarrapportages.
In het dossier vind je automatisch door SnelStart gegenereerde berichten, zoals:
- Bevestigingen van ingediende belastingaangiften.
- Ontvangen serviceberichten aanslagen (SBA) en serviceberichten toeslagen (SBT).
Is er een gekoppelde SnelStart-administratie?
Als een klant een SnelStart-administratie heeft gekoppeld, wordt er automatisch een dossier aangemaakt voor deze administratie. Door hierop te klikken, open je de administratie in een nieuw tabblad.
2. Een dossier maken om een aangifte te starten
Door het aanmaken van (bijvoorbeeld) een dossier Inkomstenbelasting 2024 kun je het verzoek of wijziging voorlopige aanslag of de aangifte gaan invullen. Er is geen apart dossier voor een verzoek wijziging voorlopige aanslag of voor de aangifte. Beiden staan in het dossier Inkomstenbelasting 2024. Je werkt vanuit hetzelfde formulier.
- Ga naar onze website. Klik rechtsboven op Inloggen → Accountants.
- Je komt in het accountancyportaal. Klik bovenin op Dossiers. Je komt in het klantenoverzicht.
- Selecteer de klant waarvoor je een dossier wilt aanmaken.
- Klik op de blauwe knop + Nieuw dossier
- Vul de volgende velden in: Type dossier en Jaar. Klik dan op ‘Opslaan’. Het dossier wordt aangemaakt. De Type dossiers die beschikbaar zijn hangt af van de klantinstellingen die je hebt ingevuld.
- Selecteer daarna het Dossier. Je zit nu in het nieuwe dossier. Kies voor Nieuw dossier item. Er opent een pop-up. Vul de gewenste velden in, voeg eventueel een bijlage toe en klik op Opslaan. Het dossieritem is aangemaakt.
- Je kunt zelf dossieritems toevoegen. Dit kunnen bijvoorbeeld overzichten of facturen zijn, waarbij je ook een bijlage in het dossier kunt opslaan.
3. Veelgestelde vragen
- Kan ik een logo toevoegen aan een dossier?
Nee op dit moment is dat nog niet mogelijk.
Was dit artikel nuttig?