Met SnelStart kun je een bankkoppeling instellen, zodat je banktransacties automatisch worden ingelezen. In dit artikel lees je hier alles over.
1. Algemene informatie
Wat is een bankkoppeling?
Een bankkoppeling verbindt je SnelStart-administratie met je zakelijke bankrekening. Dankzij deze koppeling worden je banktransacties automatisch verwerkt in je administratie, zodat deze altijd actueel blijft.
Met welke banken kan ik een bankkoppeling maken?
SnelStart bankrekening, Knab, ABN Amro, Rabobank, SNS, ASN, Regiobank, Triodos, ING, Van Lanschot Kempen, Bunq en de Revolut (alleen EUR-rekeningen).
Wat zijn de kosten van een bankkoppeling?
SnelStart biedt een gratis PSD2-bankkoppeling aan, die standaard in je pakket zit. Dit noemen we de standaard bankkoppeling. Daarnaast bieden sommige banken een uitgebreidere koppeling aan, die je ook via SnelStart kunt instellen. Hoewel SnelStart geen kosten rekent voor zowel de standaard als de uitgebreide koppeling, kan het zijn dat je bank wél kosten in rekening brengt voor de uitgebreide variant.
Wat is het verschil tussen de standaard en uitgebreide koppeling?
Met onze gratis standaard bankkoppeling kun je uitsluitend zakelijke rekeningen koppelen. Met de uitgebreide koppeling van de bank kun je ook je zakelijke spaarrekeningen koppelen. Als je bank dit ondersteunt, kun je via deze koppeling ook een G-rekening toevoegen. Op dit moment is de uitgebreide koppeling alleen beschikbaar voor Rabobank en Knab.
Wat is PSD2?
Op onze landingspagina lees je alles over PSD2.
Vanaf welk pakket kan ik een bankkoppeling maken?
Vanaf het pakket inOrde
In welke administratie kan ik de koppeling maken?
De koppeling kun je in alleen in online administraties maken.
Mijn accountant heeft rechten in mijn administratie. Kan mijn accountant de koppeling maken?
Nee je kunt alleen zelf de koppeling maken. Je moet eigenaar zijn van de administratie als je de koppeling maakt.
Hoe maak ik de bankkoppeling?
Het instellen van de bankkoppeling gebeurt in twee stappen. Eerst doorloop je een klantonderzoek, zodat we je identiteit als klant kunnen verifiëren. Zodra dit onderzoek is voltooid en goedgekeurd, kun je de bankkoppeling activeren
2. Starten met een bankkoppeling maken
1. Het klantonderzoek (KYC)
Stap 1 is het doorlopen van het klantonderzoek, waarmee we je identiteit als klant kunnen verifiëren. Dit onderzoek moet je voor elke administratie afzonderlijk uitvoeren.
Klik hier om naar het stappenplan te gaan over het klantonderzoek
2. De bankkoppeling activeren
Als het klantonderzoek is goedgekeurd kun je de bankkoppeling activeren.
Klik hier om naar het stappenplan te gaan om de bankkoppeling te activeren.
3. Historische transacties ophalen
Zodra je de nieuwe bankkoppeling hebt ingesteld, kun je eenvoudig ontbrekende transacties ophalen via de optie "Historische transacties ophalen".
Klik hier om naar het stappenplan te gaan over historische transacties ophalen
4. De consent verlengen (toestemming verlenen)
Als je gebruikmaakt van de standaard bankkoppeling van SnelStart, moet je elke 180 dagen opnieuw toestemming verlenen. Je hoeft het klantonderzoek dan niet opnieuw te doorlopen, maar alleen je toestemming opnieuw te bevestigen voor het ophalen van je banktransacties via de koppeling. Dit is zo gedaan. Als je de uitgebreide koppeling van de bank hebt hoef je dit niet te doen. Je ontvangt van ons een e-mail als je je consent moet verlengen.
Klik hier om naar het stappenplan te gaan over de consent verlengen.
3. Veelgestelde vragen
- Met hoeveel rekeningnummers kan ik een bankkoppeling maken?
Er is geen beperking aan het aantal bankrekeningnummers waarmee je een koppeling kunt maken. - Met welke rekeningnummers kan ik de koppeling maken?
Met onze standaard PSD2-koppeling kun je je zakelijke betaalrekeningen koppelen. Sommige banken bieden daarnaast een uitgebreide koppeling aan, die je via SnelStart kunt instellen. Met deze uitgebreide koppeling kun je ook je zakelijke spaarrekening koppelen.
Tijdens het activeren van de koppeling kun je kiezen tussen de standaard en de uitgebreide bankkoppeling. De uitgebreide koppeling is op dit moment nog niet voor alle banken beschikbaar.
SnelStart brengt geen kosten in rekening voor deze koppelingen, maar je bank kan mogelijk wél kosten rekenen voor de uitgebreide koppeling. - Mijn accountant heeft rechten in mijn administratie. Kan mijn accountant de koppeling voor mij aanvragen?
Nee, je moet de koppeling zelf aanvragen. Je moet zelf eigenaar zijn van een administratie waarin het bankrekeningnummer staat als je een koppeling gaat aanvragen. - Kan ik de nieuwe bankkoppeling al instellen terwijl de oude nog actief is?
Ja, dat kan. Als je momenteel een actieve bankkoppeling hebt, kun je alvast overstappen naar de nieuwe PSD2-koppeling zonder dat je boekhouding stilvalt.
Je start met het invullen van het klantonderzoek. Zodra wij dit hebben beoordeeld – dat duurt maximaal 7 werkdagen – kun je de nieuwe bankkoppeling activeren. In de tussentijd blijft je huidige koppeling gewoon actief en worden je bankmutaties zoals gebruikelijk ingelezen. Zo mis je geen transacties tijdens de overstap. - Kan ik in één administratie een bankkoppelingen maken met verschillende banken?
Ja dat kan. Je hoeft het klantonderzoek dan maar één keer per administraite te doorlopen. - Kan ik bankafschriften ook nog handmatig inlezen nadat ik de koppeling heb ingesteld?
Nee, dit is niet meer mogelijk. Je kan dan wel transacties inlezen via historische transacties ophalen. - Ik heb ontbrekende transacties. Waar kan dit doorkomen en hoe los ik dit op?
Het kan zijn dat het saldo in je dagboek bank (in SnelStart) niet overeenkomt met het saldo dat daadwerkelijk op je bank staat. Hoe kan dit komen?
Er ontbreken mutaties in SnelStart. De banktransacties worden ingelezen vanaf de datum waarop je de nieuwe koppeling activeert. Wil je ook transacties van vóór die datum inlezen? Gebruik dan de functie ‘historische transacties ophalen’ – zo voeg je eerdere mutaties eenvoudig toe aan je administratie.
Controleer altijd of alle transacties op de dag van activeren goed zijn ingelezen. Had je al een bestaande koppeling? Dan wordt die automatisch technisch beëindigd zodra je de nieuwe koppeling activeert. Door deze overstap kunnen er mutaties ontbreken. Gebruik in dat geval opnieuw de optie ‘historische transacties ophalen’ om de ontbrekende transacties van die dag alsnog binnen te halen.
Staan er daarna dubbele mutaties in je administratie? Verwijder deze dan handmatig vanuit het transactieoverzicht in Bankieren. In dit artikel lees je hier meer over. - Ik heb meerdere administraties onder mijn SnelStart-account. Moet ik dan per administratie het klantonderzoek doorlopen?
Ja, je moet het klantonderzoek per administratie doorlopen. - Ik heb per ongeluk een bankkoppeling actief gemaakt in een verkeerde administratie. Hoe maak ik dit weer ongedaan?
Heb je bij je bank meerdere rekeningnummers? Dan kun je deze koppelen aan verschillende administraties in SnelStart. Let op: per administratie moet je wél afzonderlijk het klantonderzoek invullen.
Wanneer je in een administratie de bankkoppeling activeert, selecteer je op dat moment alleen de rekeningnummers die je in die specifieke administratie wilt koppelen. Koppel je per ongeluk een verkeerd rekeningnummer – eentje die niet bij die administratie hoort – dan moet je die koppeling weer ongedaan maken. Hoe doe je dat?
1.Ga naar het onderdeel Bankieren in SnelStart Polaris. Je komt hier door in SnelStart Web te gaan naar Kas&Bank en dan Naar Bankieren.
2.Je ziet daar een overzicht van al je rekeningnummers.
3. Klik in de regel van het rekeningnummer dat je wilt verwijderen aan de rechterkant op de drie puntjes. Kies voor deactiveren en daarna verwijderen.
4.De bankkoppeling is nu verwijderd uit deze administratie.
5.De ingelezen mutaties staan ook nog in het dagboek bank dat voor dit rekeningnummer is aangemaakt. Controleer dit bij je dagboeken en verwijder het juiste dagboek bank.
6.Ga naar de andere administratie. Doorloop eventueel het klantonderzoek en activeer daarna de bankkoppeling in de juiste administratie. - Hoe kan ik opnieuw toestemming verlenen voor mijn bankkoppeling?
Klik hier om naar het stappenplan te gaan over de consent verlengen.
Was dit artikel nuttig?