Heb je als accountantskantoor toegang tot de administratie van je klant? Dan lees jein dit artikel wat je voor je klant kunt betekenen met betrekking tot de bankkoppeling.
Als je rechten hebt in de administratie van je klant, is het handig om inzicht te hebben in de bankkoppeling. Zo kun je samen met je klant zorgen dat alle mutaties correct in de administratie worden verwerkt en dat de koppeling goed blijft werken.
We zijn bezig om hiervoor nog meer mogelijkheden te bieden, maar in dit artikel lees je wat er nu al mogelijk is.
1. Wat kan ik als accountant zien over de bankkoppeling van mijn klant?
Wanneer je inlogt in SnelStart Polaris, onze nieuwste moderne applicatie, zie je een overzicht van de administraties waarin je rechten hebt gekregen. Open de administratie van een klant en ga naar het tabblad Bankieren om informatie over de bankkoppeling te bekijken.
Welke type bankkoppeling heeft mijn klant?
Als je gaat naar Bankieren zie je daar een overzicht van de bankrekeningnummer(s) van je klant. Je ziet daar verschillende informatie:
- Staat in de kolom Bankkoppeling “PSD2”, dan gebruikt de klant de nieuwste bankkoppeling via PSD2.
- In de kolom status zie je wat de status van de bankkoppeling is.
-
Heeft de klant een PSD2-bankkoppeling, dan zie je bij Geldig tot de datum tot wanneer de koppeling geldig is. Voor de nieuwe PSD2-standaard moet de klant elke 180 dagen opnieuw toestemming geven. Dit proces duurt slechts enkele minuten. Onderstaand lees je hoe je klant dit kan doen
Opnieuw toestemming geven voor de bankkoppeling (de consent verlenen)
Als je ziet dat de bankkoppeling van je klant bijna verloopt, moet de klant de consent opnieuw verlenen. Dit kan op elk moment. Dus als het vandaag 6 november is en de koppeling pas op 12 december verloopt, kan de klant de consent nu al vernieuwen. Vanaf dat moment wordt de koppeling weer met 180 dagen verlengd. De klant ontvangt 10 dagen voordat de koppeling opnieuw moet worden verlengd een mail hierover.
In dit artikel lees je precies hoe de klant dit kan doen.
Historische transacties ophalen
Heeft je klant de nieuwe PSD2 koppeling en zie je dat er mutaties ontbreken? Dan kan de klant deze heel eenvoudig via de optie historische transacties inlezen.
In dit artikel lees je precies hoe de klant dit kan doen.
Was dit artikel nuttig?

