Wat te doen bij een nieuw btw-nummer?

In dit artikel geven we uitleg over wat te doen als je een nieuw btw-nummer hebt.

Het kan voorkomen dat je bedrijf een andere rechtsvorm krijgt. Hierdoor wijzigt het btw-nummer. In dat geval kun je het beste verder gaan in een nieuwe administratie. Als je namelijk in je huidige administratie je btw-nummer gaat aanpassen kunnen hierdoor correcties ontstaan. Ons advies is daarom als volgt:

Heb je een nieuwe btw-nummer, maak dan een kopie van je huidige administratie en geef het kopie de naam van de nieuwe Rechtsvorm. Open de gekopieerde administratie en kies hierin voor Financieel opschonen. De financiële gegevens worden dan uit de administratie verwijderd. De basisgegevens zoals je klanten, artikelen, leveranciers, grootboekrekeningen blijven bestaan. Wijzig daarna het btw-nummer in deze administratie. Je kunt nu in deze administratie verder werken met de nieuwe rechtsvorm. 

De "oude" administratie staat dan ook nog in je lijst. Je kunt ervoor kiezen om deze te laten staan.
Let op: als je meer dan 1 administratie online hebt staan, dan betaal je per administratie €3,00 per maand. Je kunt ook een back-up van de administratie maken en de administratie daarna uit de lijst verwijderen.

In de "oude" administratie zal waarschijnlijk ook eindejaar afsluiting moeten worden geboekt. Ons advies is om dit verder te overleggen me de boekhouder. 

 

Was dit artikel nuttig?

Kcc-ja Kcc-nee