Wat te doen bij een wijziging van de rechtsvorm en een nieuw btw-nummer?

In dit artikel geven we uitleg over je moet doen als je een nieuw btw-nummer hebt gekregen.

Het kan voorkomen dat je bedrijf een andere rechtsvorm krijgt. Hierdoor wijzigt het btw-nummer. Er zijn een aantal dingen die je hiervoor moet doen in de administratie, zodat je verder kunt werken met je nieuwe btw-nummer.

Ons advies is als volgt:

Stap 1: Maak een kopie van je huidige administratie en bewaar deze i.v.m. de bewaarplicht.

Stap 2: Verander de naam van de originele administratie naar de nieuwe rechtsvorm en kies hierin voor Financieel opschonen. De financiële gegevens worden dan uit de administratie verwijderd.
De basisgegevens zoals je klanten, artikelen, leveranciers, grootboekrekeningen blijven bestaan. Wijzig daarna het btw-nummer naar het nieuwe btw-nummer in deze administratie. Je kunt nu in deze administratie verder werken met de nieuwe rechtsvorm.
Tip: controleer of je bankkoppelingen nog actief zijn, anders kun je deze opnieuw aanvragen. De PSD2 bankkoppeling wordt gekoppeld aan je KVK-nummer, wijzigt deze, controleer dan extra!

De (oude) kopie administratie staat ook nog in je lijst. Je kunt ervoor kiezen om deze te laten staan. Let op: als je meer dan 1 administratie online hebt staan dan betaal je per administratie €3,- per maand. Je kunt ook een back-up van de administratie maken en de administratie daarna uit de lijst verwijderen.

In de (oude) kopie administratie zal waarschijnlijk ook de jaarafsluiting gedaan moeten worden. Overleg dit met je boekhouder en/of accountant.

 

Was dit artikel nuttig?

Kcc-ja Kcc-nee