In dit artikel lees je wat je kunt doen als je huidige bankkoppeling van de Rabobank of Triodos niet meer werkt.
Let op: Dit artikel is alleen bedoeld voor klanten die van ons een e-mail hebben ontvangen over de Rabobank- of Triodos-koppeling. Deze koppelingen werken niet meer (of binnenkort niet meer) en moeten opnieuw worden ingesteld.
Ben je een nieuwe gebruiker en wil je voor het eerst een bankkoppeling maken? Ga dan naar dit kennispleinartikel om alle informatie te vinden over het instellen van een bankkoppeling.
1. Ik heb een bankkoppeling met de Rabobank
Heb je een e-mail van ons ontvangen waarin staat dat je opnieuw toestemming moet geven voor de Rabobankkoppeling? In dit stappenplan lees je wat je hier aan kunt doen.
Waar heb je last van?
De transacties van je Rabobank bankrekening worden niet meer automatisch in je boekhouding verwerkt.
Wat kun je doen?
Je kunt een nieuwe bankkoppeling maken via onze vernieuwde PSD2-koppeling.
Voordat je deze koppeling kunt activeren, vragen we je eerst een klantonderzoek te doorlopen.
In dit stappenplan leggen we stap voor stap uit hoe je de nieuwe koppeling instelt en hoe je gemakkelijk overstapt.
Je kunt ook de huidige Rabobank koppeling nog een keer opnieuw maken. Dat is een tijdelijke oplossing. Uiteindelijk moet je dan, op een later moment, overstappen naar de nieuwe PSD2 koppeling.
Stap je over naar de nieuwe PSD2-koppeling? Hieronder lees je belangrijke informatie:
Mijn bankkoppeling is nu nog actief kan ik dan al overstappen?
Ja, je kunt al overstappen terwijl de huidige bankkoppeling nog actief is. In het stappenplan staat precies wanneer je de oude kunt deactiveren.
Kan ik ook mijn spaarrekeningen koppelen?
Ja, je kunt ook je spaarrekeningen koppelen.
Het klantonderzoek
Voordat je de nieuwe bankkoppeling kunt instellen, moet je eerst een klantonderzoek doorlopen. Hiermee verifiëren we je identiteit. We beoordelen dit onderzoek zorgvuldig. Om dat snel en goed te kunnen doen, vragen we je op het volgende te letten:
- Je kunt jezelf identificeren met iDIN. Gebruik hierbij de bank waar jij persoonlijk bankiert. Let op: gebruik niet per ongeluk de iDIN van je partner of iemand anders. Wij kunnen het onderzoek dan niet goedkeuren.
- Heb je een rechtsvorm waarbij je UBO's moet opgeven? Dan krijg je de vraag wie je UBO's zijn. Een Ultimate Beneficial Owner (UBO) is iemand met meer dan 25% van de aandelen, stemrechten of eigendom, of die feitelijke zeggenschap heeft. Voeg iedere UBO handmatig toe, je kunt ze één voor één handmatig overnemen van de vertegenwoordigers. Als de gegevens onvolledig of onjuist zijn, kunnen we het klantonderzoek niet goedkeuren. (Deze vraag komt niet naar voren bij zzp'ers, eenmanszaken of BV's met één eigenaar).
2. Ik heb een bankkoppeling met de Triodos
De huidige bankkoppeling met Triodos stopt op 31 mei 2025.
Wil je gebruik blijven maken van een bankkoppeling? Stap dan over op de nieuwe PSD2-koppeling met Triodos. Zo blijf je veilig en automatisch je banktransacties inlezen.
Hoe maak ik de nieuwe koppeling?
In dit stappenplan lees je stap voor stap hoe je de nieuwe koppeling maakt.
Let op: Voordat je de bankkoppeling kunt activeren, vragen we je eerst een klantonderzoek te doorlopen. Je moet jezelf tijdens dat onderzoek legitimeren. Als je bankiert bij de Triodos kun je dit niet doen via iDIN. In het stappenplan lees je meer over het klantonderzoek en het activeren van de koppeling.