In dit artikel lees je wat je kunt doen als je huidige bankkoppeling van de Rabobank, Knab of Triodos stopt of niet meer werkt.
In dit artikel:
1. Ik heb een bankkoppeling met de Rabobank en ik moet opnieuw toestemming geven
2. Ik heb een bankkoppeling met de Knab of Triodos en deze stopt
Let op: Dit artikel is alleen bedoeld voor klanten die al een bankkoppeling hebben van de Rabobank, Knab of Triodos en nog niet zijn overgestapt naar de nieuwe PSD2 bankkoppeling. De huidige (oude) bankkoppeling werkt niet meer (of binnenkort niet meer) en moeten opnieuw worden ingesteld.
Heb je al een PSD2 bankkoppeling (dat is de koppeling waarbij je een klantonderzoek hebt moeten doorlopen, dan is dit artikel niet voor jou van toepassing).
Ben je een nieuwe gebruiker en wil je voor het eerst een bankkoppeling maken? Ga dan naar dit kennispleinartikel om alle informatie te vinden over het instellen van een bankkoppeling.
1. Ik heb een bankkoppeling met de Rabobank en ik moet opnieuw toestemming geven
Heb je van ons een e-mail ontvangen met het verzoek om opnieuw toestemming te geven voor de Rabobank-koppeling? Dit betekent dat je huidige koppeling stopt en dat je een nieuwe koppeling moet maken.
De nieuwe koppeling verloopt via PSD2. Hiermee geef je SnelStart toestemming om je bankmutaties automatisch in te lezen in je administratie.
Hoe maak ik de nieuwe koppeling?
In de mail die je van ons hebt ontvangen staat dat je huidige koppeling stopt met inlezen. Je kunt de nieuwe bankkoppeling al maken voordat de oude stopt. Zodra de nieuwe koppeling actief is stopt de oude met inlezen. Je huidige(oude) koppeling moet je uiteindelijk nog wel zelf stoppen in de omgeving van je bank, maar in de stappen hieronder lees je precies op welk moment je dat moet doen. Doe je dit niet dan blijft je bank hier kosten voor rekenen.
Stap 1: Wil je meer informatie over de nieuwe PSD2 bankkoppeling? Klik hier.
Stap 2: De eerste stap voor het maken van de nieuwe PSD2 bankkoppeling is het doorlopen van een klantonderzoek. Dit is nodig om je identiteit te verifiëren. Lees hier hoe je dit doet
Stap 3: Heb je het klantonderzoek doorlopen? dan beoordelen wij dit onderzoek. Je ontvangt van ons een mail zodra dit is gedaan. In veel gevallen gaat dit automatisch en ontvang je direct een mail. Let op: deze mail kan in je ongewenste of spamfolder terechtkomen. De beoordeling van het klantonderzoek kan tot maximaal 7 werkdagen duren. Nadat het klantonderzoek is beoordeeld en je de mail hebt ontvangen kun je de bankkoppeling activeren.
Stap 4: Is het klantonderzoek beoordeeld? Dan kun je de bankkoppeling nu activeren/maken.
In dit stappenplan lees je precies hoe je dit doet.
Let op: Wij adviseren je om vóór het activeren van de nieuwe bankkoppeling eerst de oude koppeling bij je bank stop te zetten. Doe je dit niet, dan kan je bank hier kosten voor blijven rekenen. Voorbeeld: De koppeling met Knab stopt met het inlezen van transacties vanaf 1 oktober in SnelStart. Bij je bank blijft de koppeling echter actief staan. Je moet deze daarom zelf bij je bank beëindigen.
Stap 5: Is je oude bankkoppeling eerder gestopt dan de nieuwe PSD2-koppeling actief is, waardoor je mutaties mist? Geen zorgen: je kunt de ontbrekende transacties eenvoudig inlezen via de optie Historische transacties inlezen. Deze optie werkt pas nadat de nieuwe PSD2 bankkoppeling actief is.
Belangrijk om te weten: Voor de nieuwe PSD2-bankkoppeling moet je elke 180 dagen opnieuw toestemming geven om bankmutaties in te lezen. Dit kost slechts een paar minuten. Je ontvangt automatisch een e-mail van ons zodra dit nodig is. Het klantonderzoek hoef je daarbij niet opnieuw te doorlopen. Meer informatie hierover lees je hier.
2. Ik heb een bankkoppeling met de Knab of Triodos en deze stopt
Heb je van ons een e-mail ontvangen dat je huidige bankkoppeling stopt met inlezen, en wil je ook daarna gebruik blijven maken van een bankkoppeling? Stap dan over op de nieuwe PSD2-koppeling. Met deze koppeling geef je SnelStart toestemming om je bankmutaties automatisch in te lezen in je administratie.
De huidige bankkoppeling met Triodos stopt op 31 mei 2025.
De huidige bankkoppeling met Knab stopt op 1 oktober 2025.
Hoe maak ik de nieuwe koppeling?
In de mail die je van ons hebt ontvangen staat de datum waarop je huidige bankkoppeling stopt met inlezen. Je kunt de nieuwe bankkoppeling al maken voor die datum. Doe je dit voor die datum dan stopt je huidige koppelig met inlezen zodra de nieuwe actief is. Doe je dit niet voor de datum dan stopt je huidige koppeling met inlezen op de datum zoals genoemd in de mail.
Je huidige(oude) koppeling moet je uiteindelijk nog wel zelf stoppen in de omgeving van je bank, maar in de stappen hieronder lees je precies op welk moment je dat moet doen. Doe je dit niet dan blijft je bank hier kosten voor rekenen.
Stap 1: Wil je meer informatie over de nieuwe PSD2 bankkoppeling? Klik hier.
Stap 2: De eerste stap voor het maken van de nieuwe PSD2 bankkoppeling is het doorlopen van een klantonderzoek. Dit is nodig om je identiteit te verifiëren. Lees hier hoe je dit doet
Stap 3: Heb je het klantonderzoek doorlopen? dan beoordelen wij dit onderzoek. Je ontvangt van ons een mail zodra dit is gedaan. In veel gevallen gaat dit automatisch en ontvang je direct een mail. Let op: deze mail kan in je ongewenste of spamfolder terechtkomen. De beoordeling van het klantonderzoek kan tot maximaal 7 werkdagen duren. Nadat het klantonderzoek is beoordeeld en je de mail hebt ontvangen kun je de bankkoppeling activeren.
Stap 4: Is het klantonderzoek beoordeeld? Dan kun je de bankkoppeling nu activeren/maken.
In dit stappenplan lees je precies hoe je dit doet.
De oude koppeling stoppen:
Let op: Wij adviseren je om vóór het activeren van de nieuwe bankkoppeling eerst de oude koppeling bij je bank stop te zetten. Doe je dit niet, dan kan je bank hier kosten voor blijven rekenen. Voorbeeld: De koppeling met Knab stopt met het inlezen van transacties vanaf 1 oktober in SnelStart. Bij je bank blijft de koppeling echter actief staan. Je moet deze daarom zelf bij je bank beëindigen. Dit vind je terug in je bankomgeving bij Instellingen. Daar zie je Boekhoudkoppeling staan. Dat is de oude koppeling die je kunt opzeggen. De nieuwe PSD2 koppeling vind je bij Instellingen terug onder Toestemming derde partijen (nadat je stap 4 hebt doorlopen).
Stap 5: Is je oude bankkoppeling eerder gestopt dan de nieuwe PSD2-koppeling actief is, waardoor je mutaties mist? Geen zorgen: je kunt de ontbrekende transacties eenvoudig inlezen via de optie Historische transacties inlezen. Deze optie werkt pas nadat de nieuwe PSD2 bankkoppeling actief is.
Belangrijk om te weten: Voor de nieuwe PSD2-bankkoppeling moet je elke 180 dagen opnieuw toestemming geven om bankmutaties in te lezen. Dit kost slechts een paar minuten. Je ontvangt automatisch een e-mail van ons zodra dit nodig is. Het klantonderzoek hoef je daarbij niet opnieuw te doorlopen. Meer informatie hierover lees je hier.
Was dit artikel nuttig?