In SnelStart 12 kun je onderstaande melding krijgen. In dit artikel leggen we uit wat deze melding inhoudt en hoe je dit kunt oplossen.
1. Wat houdt deze melding in?
De melding houdt in dat de omzet van het artikel dat je wilt factureren niet kan worden geboekt op een omzetrekening. We leggen je stap voor stap uit wat dit betekent en hoe je dit kunt oplossen.
Hoe kan ik dit oplossen?
Het artikel dat je wilt factureren is gekoppeld aan een artikelomzetgroep. Dit zie je terug op de artikelkaart (zie de afbeelding hieronder). In die artikelomzetgroep staat op welke omzetrekening de omzet moet worden geboekt als je dat artikel factureert. Doordat je nu een foutmelding krijgt staat daar geen omzetrekening ingesteld. Hieronder leggen we uit hoe je dit kunt instellen.
Ga naar de artikelkaart van het artikel. Daar zie je de omzetgroep staan. Deze zie je ook in de melding staan. Ga hier naar toe door op de artikelkaart op Omzetgroep te klikken, of door te gaan naar het tabblad Artikelen → Artikelomzetgroepen. Selecteer links in het rijtje de betreffende omzetgroep.
Een artikelomzetgroep ziet er bijvoorbeeld zo uit:
Wil je nu een factuur sturen naar een klant in Nederland dan moet bij Omzet Nederland een omzetrekening staan. In de afbeelding hierboven zie je daar de rekening 8000 staan. Staat hier geen omzetrekening dan moet je deze invoeren. Een omzetrekening maak je aan bij je grootboekrekening en heeft de functie van een verkoop/omzet. In dit artikel lees je welke functies dit kunnen zijn. Je kunt zelf instellen welke omzetrekening daar moet komen te staan. Bij je grootboekrekeningen zie je een overzicht van welke omzetrekeningen er nu in je administratie staan.
Wil je nu een factuur sturen naar een klant in het buitenland dan moet de omzetrekening voor Omzet buitenland zijn ingesteld. In de afbeelding hierboven zie je dit staan bij Landen binnen EU en Landen buiten EU. In dit artikel lees je welke omzetrekeningen je kunt instellen voor omzet naar het buitenland.
Is het nog niet helemaal duidelijk? Lees dan dit artikel over de artikelomzetgroep. Daarin staat met voorbeelden uitgelegd hoe de artikelomzetgroep werkt.
Het land van de klant
Lijkt alles goed te zijn ingesteld maar krijg je toch de melding? Controleer dan of het land van de klant goed staat ingesteld. Dit kun je controleren op de klantkaart.
.Was dit artikel nuttig?
.