Een verschil in het saldo op je bank en het saldo in je dagboek bank in SnelStart

Heb je een verschil in het saldo op je bank en het saldo in je dagboek bank in SnelStart? In dit artikel leggen we uit hoe je kunt ontdekken waar dit verschil vandaan komt.

Het kan voorkomen dat het saldo op je bank afwijkt van het saldo wat in SnelStart in je dagboek bank staat. Dit kan komen doordat een mutatie er per ongeluk dubbel in staat, of juist ontbreekt. Voor het pakket Accountant bestaat de functionaliteit saldocheck (zie hoofdstuk 1). Hiermee kunnen accountants precies zien vanaf welke datum het saldo afwijkt van het saldo wat op je bank staat. Heb je dus een accountant rechten gegeven in je administratie dan kan de accountant dit voor je controleren.
Heb je geen accountant rechten gegeven in je administratie dan kun je het verschil op een andere manier ontdekken (zie hoofdstuk 2). 

1. De saldocheck voor accountants

De saldocheck is alleen beschikbaar in SnelStart Web (online administratie), met het pakket Accountant. Heb je een lager pakket dan het pakket accountant of geen accountant gekoppeld lees dan hoofdstuk 2 van dit stappenplan door.

Als je als accountant SnelStart Web opent dan zie je het administratiekeuze scherm. Daarin staat de kolom Banksaldo verschil. In deze kolom kun je zien in welke administratie er een verschil in het banksaldo is. 

Open die administratie en ga links in het overzicht naar Kas en Bank. Daar zie je het bankrekeningnummer staan. Hier zie je de volgende melding staan: Ontbrekende afschriften. Klik op het bankrekeningnummer. Er verschijnt nu een melding waarin het volgende staat:

"De ingelezen bankafschriften zijn niet compleet:
Het eindsaldo van het bankafschrift op 11 mei 2022 is €742,21. Dat sluit niet aan bij het beginsaldo (224,30) van het bankafschrift op 13 mei 2022. Van 11 mei 2022 tot 13 mei 2022 ontbreekt er €517,87". 

Als er meerdere datums zijn waarop het saldo afwijkt van het beginsaldo wat op het volgende afschrift staat dan zal deze datum ook in de melding worden vermeld. Door deze melding weet je precies waar je moet kijken om te controleren welke boekingen er op die datum missen. 

2. Het verschil zoeken door ondernemers

Stap 1: Controleer de beginbalans
Op 1 januari boek je een beginbalans in SnelStart. Hier geef je aan wat het saldo van je bank op die datum is. Vanaf dat saldo telt SnelStart de bij- en afschrijvingen door. Als dit saldo niet klopt dan kan dit door één van de volgende oorzaken komen. 

Ga naar het tabblad Boekhouden → Boekhouden en open je dagboek tussenrekening balans. Ga naar de beginbalans boeking en controleer het saldo van je dagboek bank.
Komt dit overeen met het eindbedrag op de kolommenbalans van vorig boekjaar? Als dat niet zo is kan dit komen doordat er nog boekingen zijn gemaakt in het vorige boekjaar nadat de beginbalans al is geboekt. Je kunt dan een herberekening maken van de beginbalans. Ons advies is om dit met de boekhouder te overleggen. Het kan zijn dat de boekhouder handmatig de beginbalans heeft ingeboekt.

Begin je dit boekjaar met SnelStart en is er nog geen beginsaldo geboekt? Dan moet je deze boeking nog maken. Lees hier hoe je dit kunt doen.

Stap 2: Uitzoeken vanaf wanneer het saldo niet meer klopt
Klopt het saldo op je beginbalans wel, dan moet je gaan kijken vanaf welke datum het saldo niet meer klopt.

  • Ga naar het tabblad Boekhouden → Bankieren. Hier staan alle bankbestanden die ingelezen zijn via handmatig inlezen of een bankkoppeling.

  • Selecteer de rekening waar het om gaat en open de map Afschriften. Kies een datum die je wilt gebruiken als steekproef (bijv. eind van de maand maart). Linksboven in het bestand staat het saldo vermeld. Dit is het saldo wat op die datum op je bank staat. 

  • Open de kolommenbalans en zet de einddatum van de kolommenbalans ook op die datum. Controleer of het saldo van je bank op die datum hetzelfde is. Als dat zo is dan weet je dat het saldo tot die datum nog klopt en kun je een nieuwe steekproef maken. Ga weer naar bankieren en bekijk het saldo op het afschrift van bijvoorbeeld 1 of 2 maanden later. Verplaats de datum van de kolommenbalans ook weer naar die datum en controleer het saldo opnieuw. Zo kun je net zo lang zoeken tot je ontdekt vanaf welke maand het saldo afwijkend is. 

Als je weet vanaf welke datum het saldo afwijkt kun je hierop verder zoeken. Ga naar het tabblad Boekhouden → Grootboekmutatiekaarten. Vul de betreffende datum in, selecteer je Dagboek bank en klik op Zoeken. Je ziet nu precies welke boekingen er zijn gemaakt en deze kun je controleren met het afschriftbestand dat staat bij Bankieren. Zo kun je gaan nalopen of alle boekingen er in staan die er in zouden moeten staan. Je kunt eventueel ook het overzicht van je bank er naast houden.

- Staan alle boekingen van de bank ook op de grootboekmutatiekaarten?
- Staan in de mutatiekaarten ook andere boekingen of dubbele boekingen?
- Staan er mogelijk andere dagboeken vermeld in de grootboekmutatiekaarten?

Je kunt een overzichtsvenster verplaatsen en zo meerdere overzichten naast elkaar houden. Klik met je muis op het tabblad van het overzicht en houd dit ingedrukt. Sleep het bestand vervolgens naar een andere locatie. 

Uitzondering
Je kunt nog inloggen bij je bank om te kijken of het afschrift bestand in SnelStart overeenkomt met de mutaties van die dag in de bank. Het kan voorkomen dat mutaties van een bepaalde dag pas later zijn binnengekomen waardoor ze niet in het afschrift bestand stonden, maar al wel zijn meegenomen in het saldo. 

Sommige banken, waaronder de Rabobank, lezen meerdere keren per dag in met de bankkoppeling. De afschriften staan bij bankieren niet altijd in de goede volgorde. Controleer eerst op de kolommenbalans het saldo van je bank en kijk daarna of één van de afschriften bij bankieren dat saldo heeft. Als dat zo is dan kun je ervan uitgaan dat het saldo klopt. 

 


Was dit artikel nuttig?

Kcc-ja Kcc-nee