Een klant invoeren, wijzigen of verwijderen in SnelStart 12

In dit artikel vind je meer informatie over het aanmaken, wijzigen en verwijderen van klanten in SnelStart 12.

1. Een nieuwe klant aanmaken

Via het tabblad Relaties → Klanten  → Nieuw kun je een nieuwe klant toevoegen. Vul de gegevens van de klant in. Wanneer je de naam van de klant invoert dan kun je daarna op het vergrootglas naast KvK klikken. Er wordt dan gekeken of deze klant bekend is bij de KvK. Bekende gegevens zullen dan automatisch worden gevuld.


Je kunt ook via de knop Probeer het nieuwe klantenscherm een klant aanmaken. Op het moment dat je op de knop klikt dan opent het nieuwe klantenscherm. SnelStart onthoudt het laatst geopende klantenscherm. Als je als laatst het nieuwe klantenscherm hebt geopend, dan wordt de volgende keer dit scherm standaard geopend.

Snel een nieuwe klant aanmaken
Door op het toetsenbord gelijktijdig op de toetsen Ctrl+Shift+K te klikken is het mogelijk om vanaf elk scherm in SnelStart snel en eenvoudig een nieuwe klant toe te voegen. SnelStart kiest automatisch het hoogst bestaande relatienummer plus 1 voor deze klant.

SF000002488_afbeelding_001

2. Klantgegevens wijzigen

Klanten kunnen verhuizen, een nieuw iban-nummer krijgen of gaan automatisch betalen. Er zijn talloze wijzigingen die soms moeten worden doorgevoerd om je klantenbestand up to date te houden. Ga naar tabblad Relaties → Klanten. Selecteer in de overzichtslijst aan de linkerkant de juiste klant. Pas vervolgens de gegevens aan die je wilt wijzigen en klik op Opslaan.


SF000001937_afbeelding_001


Klantnummer wijzigen
Elke klant die je aanmaakt in SnelStart krijgt zijn eigen klantnummer. In de klantenkaart wordt dit de klantcode genoemd. Het is mogelijk het klantnummer te wijzigen. Selecteer in het overzicht links de juiste klant of vul het nummer in bij Klantcode. Klik daarna op het zwarte pijltje naast de knop Klantcode en kies voor Wijzig Klantcode.

3. Een klant verwijderen

Als je klanten al geruime tijd niet actief zijn, dan verwijder je eenvoudig de klantenkaarten. Ga naar het tabblad Relaties → Klanten. Selecteer in de lijst links de klant die je wilt verwijderen of vul het klantnummer in bij Klantcode. Klik op de knop Verwijder om de klantenkaart te verwijderen.

SF000001060_afbeelding_001

Als er geen historie van deze kaart is, wordt de kaart definitief verwijderd. Anders blijft de kaart op de achtergrond aanwezig (nonactief), zodat deze nog voor de historische gegevens benaderd kan worden

Een reeks klanten verwijderen
Naast dat je klanten kunt aanmaken, kun je klanten ook weer verwijderen. Dat kan per stuk, maar vanaf het abonnement inKaart heb je ook de mogelijkheid om in één keer een reeks klanten te verwijderen.

Ga naar het tabblad Relaties > Klanten. Selecteer een willekeurige klant in de lijst (niet de eigen klant). Klik in de knoppenbalk bovenin het venster op het zwarte pijltje naast de knop Verwijder. Kies voor Verwijder reeks kaarten.

SF000001561_afbeelding_001


Geef aan vanaf en tot en met welke kaart je wilt verwijderen, klik op de knop Kaart xxx t/m xxx toevoegen aan selectie en kies voor Verwijderen. Het scherm Resultaat van verwijderen laat zien of er klanten zijn die niet verwijderd kunnen worden.

SF000001561_afbeelding_002

Wanneer er een periode is geëxporteerd naar je accountant (periodeuitwisseling) dan kun je (tijdelijk) geen klanten verwijderen.


Een verwijderde klant terugzetten
Verwijderde klanten en leveranciers kunt u onder bepaalde voorwaarden ook weer terugzetten. Ga naar het tabblad Relaties > Klanten. Zet een vinkje bij de optie Verwijderde kaarten tonen aan de rechterkant van het scherm (in het nieuwe klantenscherm heet de knop Archief).

SF000002285_afbeelding_001


Selecteer vervolgens in de lijst aan de linkerkant de klant die je wilt terugzetten en klik op de knop Terugzetten. Haal het vinkje weer weg bij Verwijderde kaarten tonen om terug te gaan naar de actieve klanten. Als een klant niet in het archief staat bij de verwijderde kaarten, dan waren voor deze klant nog geen facturen gemaakt. In dat geval wordt een klant definitief verwijderd en kan deze niet worden teruggezet.