Vanaf het pakket inStap kun je in SnelStart 12 de betalingstermijn instellen op de klantkaart. In dit artikel leggen we hier alles over uit.
Een betalingstermijn is de periode waarbinnen een verschuldigd bedrag betaald moet worden. Als je deze termijn instelt op de klantkaart komt dit ook op de factuur te staan.
1. Waar kan ik de betalingstermijn instellen?
Ga naar het tabblad Relaties → Klanten. Op de klantkaart staat het veld Betalingstermijn.
Hier kun je instellen wat de betalingstermijn voor deze klant is. In een nieuwe administratie staat dit standaard op 0. Als je bij een nieuwe klant de betalingstermijn op bijvoorbeeld 30 dagen zet dan wordt dit bij de eerstvolgende nieuwe klant overgenomen.
Let op: SnelStart neemt automatisch de laatst ingevulde betalingstermijn over bij een nieuwe klant.
Wil je voor alle klanten de betalingstermijn in één keer aanpassen? Dan kan dat alleen door de klanten eerst te exporteren en daarna weer te importeren. Bij het importeren kun je het veld betalingstermijn als extra veld toevoegen. In dit stappenplan lees je hoe je klanten kunt importeren.
De betalingstermijn invullen bij het tabblad Verkopen
Als je een factuur gaat maken in het tabblad Verkopen dan zie je in het tabblad Algemeen ook het veld Betalingstermijn staan. Dit veld wordt automatisch gevuld met de gegevens die op de klantkaart staan. Wil je dat de betalingstermijn voor een bepaalde factuur anders is?
Dan kun je bij het maken van de factuur hier de termijn aanpassen. Dit zal dan alleen bij deze factuur zo zijn. Als je weer een volgende factuur voor deze klant gaat maken wordt de betalingstermijn van de klantkaart weer overgenomen.
De betalingstermijn op de factuur
Op de standaardfactuur opmaak in SnelStart staat het veld betalingstermijn ingesteld. Staat dit veld niet op jouw sjabloon? Dan kun je dit zelf toevoegen. Selecteer het hoofdveld FldBetalingsTermijn. In dit stappenplan lees je meer over het toevoegen van velden op de factuuropmaak in SnelStart 12.
Was dit artikel nuttig?