Een nieuwe of bestaande administratie toevoegen in SnelStart 12

In SnelStart 12 kun je een nieuwe administratie of bestaande administratie toevoegen. Hoe je dit doet, vind je in dit artikel.

 

In SnelStart Web kun je ook een nieuwe administratie toevoegen. Klik hier om naar het stappenplan te gaan. 

1. Algemene informatie

Een administratie kan in SnelStart 12 lokaal, online of in netwerk worden toegevoegd. Een bestaande administratie uit SnelStart 11 (.mdb) of uit SnelStart 12 (.mdf) kan ook worden toegevoegd. 

2. Een nieuwe administratie toevoegen

Ga naar het tabblad Administratie → Administraties.
Klik op de knop Toevoegen en kies voor Nieuwe administratie. Het is dan mogelijk om te kiezen voor online, lokaal of netwerk. 

Online
Dit is mogelijk wanneer je beschikt over het pakket inStap t/m inZicht, inControle of Accountant. Staat je administratie online dan kun je met meerdere gebruikers tegelijk in de administratie te werken. Daarnaast is het mogelijk om het programma van SnelStart op een andere computer/laptop te installeren en vanaf daar in de administratie te werken en om te werken in onze SnelStart Web of app omgeving. De eerste online administratie is inbegrepen. Elke volgende online administratie die wordt aangemaakt is €2,75 per maand, per online administratie extra.

Lokaal
Wanneer je ervoor kiest om de administratie lokaal toe te voegen dan wordt het administratiebestand lokaal op je computer opgeslagen. Het is dan niet mogelijk om vanaf een andere computer in de administratie te werken.

Waar kan ik een lokale administratie opslaan?
Lokale administraties sla je op in een map op je lokale computer. Wij adviseren gebruik te maken van de map C:\SnelStart\Administraties, maar het mag ook een map op een andere lokale schijfstation zijn.

  • Sla nooit een administratiebestand op in de volgende map: C:\Program files\xxxxx.

  • Wij adviseren je om een administratie niet op te slaan op bijvoorbeeld een NAS, een verwisselbaar schijfstation, een automatisch gesynchroniseerde map (Dropbox, One-drive) of een netwerkschijfstation. Een administratiebestand is dynamisch en als de synchronisatie niet goed gaat, dan kan dit problemen veroorzaken. Als een administratie hierdoor beschadigd raakt kunnen wij deze niet meer repareren. 


Netwerk
Wanneer je beschikt over een SQL-server of een eigen netwerk dan is het ook mogelijk om de administratie in het netwerk op te slaan. Klik hier voor meer informatie over het werken en installeren van een SQL server.

  • Kies je voor Windows authenticatie, dan maak je contact via Windows inloggegevens

  • Kies je voor SQL-authenticatie, dan moet je een gebruikersnaam en wachtwoord invoeren.

3. Een bestaande administratie toevoegen

Ga naar het tabblad Administratie → Administraties.
Klik op de knop Toevoegen en kies voor Bestaande administratie. Het is dan mogelijk om te kiezen voor online, lokaal of netwerk. Beschik je over een .mdb bestand (SnelStart 11) of een .mdf bestand (SnelStart 12), dan kun je dit bestand toevoegen in SnelStart 12.

4. Een voorbeeldadministratie toevoegen

Probeer ongelimiteerd de functionaliteiten van SnelStart uit door het toevoegen van een voorbeeldadministratie. Een voorbeeldadministratie bevat gegevens van een middelgroot bedrijf. Hierin kun je experimenteren met de functionaliteiten van SnelStart zonder je oorspronkelijke administratie te vervuilen.

 

Was dit artikel nuttig?

Kcc-ja Kcc-nee