Wijziging in het klantenoverzicht SnelStart Dossiers

In SnelStart Dossiers heb je toegang tot de module Fiscaal en als je een Accountant Pro-licentie hebt ook tot de modules Jaarrapportage en Salaris. Per 10 november voeren wij een belangrijke wijziging door in het klantenoverzicht en dossiers.

Met de vernieuwde versie van SnelStart Dossier wordt het klantenoverzicht binnen ‘Dossiers’ volledig vernieuwd en geïntegreerd met de ‘Relaties’ binnen SnelStart Polaris (Boekhouden). Daarnaast wordt de toegang tot de diverse modules gemakkelijker en uniformer.

In dit artikel leggen we uit wat er gaat wijzigen, waarom deze wijziging wordt doorgevoerd, wat je als gebruiker moet doen en wat je kunt doen als er iets misgaat.

Deze wijziging gaat vanaf 10 november in!

1. De wijziging

1. Het klantenoverzicht

Wat wijzigt er in het klantenoverzicht en waarom?

Wanneer je inlogt in SnelStart Polaris, zie je het tabblad Dossiers.
Als je daarop klikt, verschijnt een overzicht van je klanten (je snelstart-relaties). Vanuit dit overzicht kun je verschillende fiscale functionaliteiten uitvoeren voor deze klanten.

We willen dit klantenoverzicht integreren met het relatieoverzicht uit je eigen SnelStart-administratie. Als accountant ben je namelijk klant bij ons, maar heb je ook een eigen SnelStart-administratie voor je kantoor. In die administratie staan bij Relaties al je klanten (jouw debiteuren) vermeld.

Door deze twee lijsten met elkaar te koppelen, werk je straks met één uniforme klantenlijst. Dat maakt het bijhouden van klantgegevens eenvoudiger en voorkomt dubbele invoer.

Daarnaast maakt de koppeling het mogelijk ingevoerde klantgegevens direct te gebruiken in alle beschikbare modules van SnelStart. Ook kunnen klantgegevens eenvoudiger worden geïmporteerd vanuit andere pakketten, bijv. uit de collega-fiscale pakketten.

Let op: je moet dus altijd een kantooradministratie in SnelStart Polaris hebben waarin je al je klantrelaties hebt staan. Bij je SnelStart abonnement is één online administratie inbegrepen. 


Wat moet je straks eenmalig doen?
Als kantoor hoef je slechts éénmalig een koppeling te leggen tussen het klantenoverzicht in je kantooradministratie in SnelStart Polaris (Administratie) en het klantenoverzicht in SnelStart Dossiers. Na het klikken op ‘Dossiers’ binnen SnelStart Polaris kom je vanaf 10 november a.s. terecht op het nieuwe klantenoverzicht. Daarop word je meegenomen door een kort stappenplan om de klantenlijst van SnelStart Relaties samen te voegen met de klantenlijst van SnelStart Dossiers (Fiscaal c.s.).

Samenvoegen klantenlijsten
Het gaat om de volgende stappen:

  1. Log in SnelStart Polaris en en klik bovenin op het tabblad Dossiers.
  2. Selecteer je kantooradministratie uit de SnelStart administratielijst.
  3. Klik op 'Samenvoegen klanten'.
  4. Wacht tot het samenvoegen voltooid is. De voortgang wordt automatisch getoond.
  5. Controleer na afloop of alle klanten correct zijn samengevoegd.

Let op: dit is een eenmalige actie en is pas mogelijk vanaf 10 november a.s.

Dubbele klanten
Na het samenvoegen van de klantenoverzichten kan het voorkomen dat een klant dubbel in het overzicht staat. Dit komt doordat gegevens uit 2 bronnen worden gecombineerd. Het is immers goed denkbaar dat je een klant zowel in SnelStart Relaties (bijv. voor boekhouden) als in SnelStart Dossiers (bijv. voor fiscaal) hebt staan.

Voor de dubbele gevallen hebben we een knop ‘Klant samenvoegen’ in het klantenoverzicht. Hiermee kun je dubbele klanten eenvoudig samenvoegen tot één klantdossier. Door het samenvoegen worden alle voor die klant beschikbare data samengevoegd.
In de meeste gevallen zal het raadzaam zijn om de klant met het laagste klantnummer te behouden. Dat is de ‘oudste’ klant met de meeste gegevens in SnelStart Relaties.


Het samenvoegen van dubbele klanten is pas mogelijk als je de klantenlijsten uit SnelStart Relaties en SnelStart Dossier hebt samengevoegd. Dit is mogelijk vanaf 10 november met de introductie van het vernieuwde klantenoverzicht.


2. Dossiers

Toegang tot de modules
Met de vernieuwde omgeving voor Dossiers introduceren we ook een nieuwe manier om een module te starten. Waar je nu nog alle dossiers per jaar bij elkaar ziet staan, is er nu voor elk klant een overzicht met de beschikbare modules.



Jaartal kiezen
Door te klikken op (bijv.) de module Inkomstenbelasting kom je straks in de schermen voor de inkomstenbelasting. Daar kun je vervolgens rechtsboven een jaartal kiezen, zoals je dat wellicht ook al gewend bent binnen SnelStart Polaris. Ook hier dus een stukje uniformiteit.

Tenslotte
Met de vernieuwde omgeving voor Dossiers en het nieuwe klantenoverzicht voldoen we aan een wens tot een verdergaande integratie tussen de diverse modules die SnelStart momenteel biedt en in de toekomst gaat aanbieden. Via het eenvoudige stappenplan over het samenvoegen van klantenlijsten en dubbele klanten vertrouwen wij erop dat je als kantoor deze eenmalige acties snel en soepel kunt uitvoeren. Wij beseffen dat het wel eenmalig extra tijd kost, maar zijn er van overtuigd dat die investering het meer dan waard is!

 

Was dit artikel nuttig?

Kcc-ja Kcc-nee