Het saldo van mijn bank komt niet overeen met het saldo in SnelStart Polaris

Komt het saldo van je bank niet overeen met het saldo dat in je dagboek bank staat? Lees hier wat je kunt doen

Het saldo komt niet overeen
Het kan gebeuren dat het saldo op je bankrekening niet overeenkomt met het saldo in het dagboek Bank in SnelStart Polaris. In dat geval zie je automatisch een melding in je transactieverzicht bij Bankieren:

"Het saldo dat op deze bankrekening wijkt af van het rekeningsaldo in je boekhouding. Dit kan verschillende oorzaken hebben, bijvoorbeeld een onjuist ingevoerd startsaldo".

In het overzicht van je bankrekeningnummers zie je in de regel ook een driehoek staan als het saldo niet klopt. Als je dan op dat rekeningnummer klikt kom je in je transactieoverzicht. 

Goed om te weten! 
Het kan voorkomen dat het banksaldo dat je ziet in Polaris Bankieren achterloopt. Het lijkt dan niet te kloppen met de transacties die al zijn opgehaald en verwerkt.

Log in bij je bank en controleer het actuele saldo. Zie je dat het saldo op je bankrekening afwijkt van het saldo in Polaris, terwijl de transacties wel up-to-date zijn? Dan loopt het saldo in Polaris achter.

Wat kan de oorzaak zijn en hoe los ik dit op?

1. Er ontbrekende mutaties in de administratie
Een oorzaak kan zijn dat er mutaties ontbreken in je administratie. Deze zie je wel op je bank, maar staan niet in SnelStart. Via de functie Historische transacties inlezen voeg je ontbrekende transacties eenvoudig toe aan je administratie.

Voorbeeld:
Zie je dat de mutaties van 22 juni 2025 ontbreken? Dan geef je via deze functie aan dat je de mutaties van die specifieke dag wilt inlezen.

Je kunt er ook voor kiezen om alle mutaties van een volledige maand, bijvoorbeeld juni, opnieuw in te lezen. SnelStart controleert automatisch welke transacties nog ontbreken en voegt alleen deze toe. Mutaties die al in je administratie staan, worden niet dubbel ingelezen. 

Let op!
Gebruik deze functie alleen voor de periode waarin je de nieuwe PSD2-bankkoppeling hebt geactiveerd. Heb je vóór 5 juni bijvoorbeeld nog een oude Knab-koppeling gebruikt en ben je daarna overgestapt op de PSD2-koppeling? Dan kan het misgaan als je alle transacties van juni opnieuw inleest.

De reden: het bestandsformaat van de oude koppeling is anders dan dat van de nieuwe. SnelStart herkent deze oude transacties niet, waardoor ze alsnog dubbel kunnen worden toegevoegd.

2. Er staan dubbele mutaties in de administratie
Ben je overgestapt van een oude bankkoppeling naar de nieuwe PSD2-koppeling? Dan kan het gebeuren dat er op de dag van de overstap dubbele bankmutaties in je administratie zijn terechtgekomen. Dit komt doordat zowel de oude als de nieuwe koppeling de mutaties van die dag hebben ingelezen.

Zie je dubbele transacties in je dagboek? Dan kun je deze handmatig verwijderen om je administratie weer correct te maken.

3. De beginbalans is niet goed ingevuld
Vanaf het moment dat je in SnelStart Polaris bankmutaties gaat inlezen, stel je een beginbalans in voor het dagboek Bank. Dit is meestal op 1 januari, maar kan ook op een andere datum zijn.

Begin je bijvoorbeeld met inlezen vanaf 10 februari, zonder terugwerkende kracht? Dan geef je in SnelStart aan wat het saldo van je bankrekening op 10 februari was. Dat is je beginbalans.

SnelStart telt vanaf dat bedrag alle ingelezen mutaties op of af. Zo ontstaat het juiste banksaldo in je administratie.

Controleer of je beginbalans goed staat of pas dit anders aan. 

Was dit artikel nuttig?

Kcc-ja Kcc-nee