De beginbalans handmatig invoeren in SnelStart 23

In SnelStart 23 kun je handmatig de beginbalans invoeren. Deze boeking maak je in dagboek tussenrekening balans. Meer informatie lees hierover in dit artikel.

Wat is een beginbalans?

In een nieuwe administratie of in een nieuw boekjaar is het belangrijk dat de beginbalans wordt ingevoerd. De beginbalans is een boeking waarin de bezittingen en schulden van je bedrijf worden geboekt van dat boekjaar. Je vult het openingssaldo van deze grootboekrekeningen in. Deze boeking maak je in dagboek tussenrekening balans.

De beginbalans handmatig invoeren

Het handmatig boeken van een beginbalans doe je bij het starten van een nieuwe administratie bijvoorbeeld bij het starten van je bedrijf of als je overstapt naar SnelStart vanuit een ander boekhoudpakket. Je vult dan voor elke grootboekrekening het saldo in dat erop stond op de laatste dag van het voorgaande boekjaar. 

Voorbeeld: Je gebruikt het saldo van 31 december 2022 voor de beginbalans van het boekjaar 2023 ( 01-01-2023).

De beginbalans invoeren:

  1. Open je administratie en ga naar Boekhouden

  2. Klik op Nieuw → 2010 dagboek Tussenrekening balans
  3. Vul de boekingsdatum (bijv. 01-01-2023) en de Omschrijving (bijv. Beginbalans) in
  4. Maak voor elke grootboekrekening een nieuwe boekingsregel aan. Een nieuwe regel kun je aanmaken door te klikken op + Nog een regel. Een positief saldo zet je in de kolom debet en een negatief saldo in de kolom credit
  5. Als je alle saldo's van de grootboekrekeningen hebt ingevuld dan klik je op Opslaan. De boeking wordt nu aangemaakt

Tips:

  • Grootboekrekeningen zonder saldo hoef je niet in te voeren in de beginbalans. Deze staan altijd automatisch op €0,00
  • Het is belangrijk je eerst beginbalans in overleg met je accountant in te voeren

 

Was dit artikel nuttig?

Kcc-ja Kcc-nee