Dossiers
In het accountancy portaal (dossiers) heb je als kantoor per klant toegang tot één of mee modules. In dit artikel lees je hier alles over.
In dit artikel:
1. Werken vanuit dossiers
2. Een (jaar)dossier maken binnen een module
3.Automatisch gegenereerde berichten in het systeem
4. Veelgestelde vragen
1. Werken vanuit dossiers
Om vanuit Dossiers te kunnen werken, moet je eerst een administratie koppelen. In deze administratie staan de klanten voor wie je fiscale taken kunt uitvoeren. De klanten die bij je relaties staan, zie je vervolgens hier in Dossiers terug. Heb je een administratie gekoppeld? Dan kun je direct aan de slag in het onderdeel Dossiers.
Nadat je bent ingelogd in SnelStart Polaris kun je bovenin klikken op Dossiers
Je komt in het klantenoverzicht terecht dat je gebruikt voor aangiften, jaarrekeningen en salarisadministratie. Per klant geef je in de klantinstellingen aan of de klant belastingplichtig is, welke SBI-code van toepassing is, en eventuele andere relevante gegevens. Op basis hiervan wordt automatisch bepaald tot welke modules je voor die klant toegang hebt.
De klantinstellingen vind je door op de betreffende klant te klikken. Rechtsboven verschijnt vervolgens de knop Klantinstellingen.
Bijvoorbeeld: Je ziet hieronder een overzicht van modules die beschikbaar zijn. Deze modules zijn nog niet geactiveerd:
Door bij de klantinstellingen het fiscale nummer (bsn) en de belastingplicht voor de inkomstenbelasting in te stellen wordt de module inkomstenbelasting geactiveerd.


Doordat je de bovenstaande instellingen hebt vastgelegd op de klantkaart, zie je nu dat er voor deze klant verschillende modules zijn geactiveerd:
De toegang tot de modules hangt mede af van het type pakket: Accountant of Accountant Pro. Met het pakket Accountant Pro heb je toegang tot alle modules. Meer informatie over Accountant Pro en de verschillen tussen de pakketten lees je in dit artikel.
2. Een (jaar)dossier maken binnen een module
Binnen de modules kun je per jaar een dossier aanmaken. Met andere woorden: binnen een module maak je een aangiftedossier, een jaarrekeningdossier of een salarisadministratiedossier per jaar. Met de jaarselector rechtsboven in de balk kun je eenvoudig het gewenste jaar kiezen.
Voor het geselecteerde jaar kom je in het bijbehorende jaardossier. Daarin vind je een tabblad Dossier en een tabblad Aangifte / Jaarrapportage / Salarisadministratie.
Een dossier kun je zien als een digitale map, waarin je bestanden en gegevens overzichtelijk bewaart. Dossiers worden gebruikt voor het opstarten van aangiften, jaarrekeningen of salarisadministraties, maar je kunt er ook zelf dossieritems aan toevoegen. Zo kun je documenten en gegevens die bij een aangifte horen direct bij de aangifte opslaan.
Let op: Op dit moment is het nog niet mogelijk om een aangemaakt dossier te verwijderen.
3. Automatisch gegenereerde berichten in het systeem
In het dossier vind je automatisch door SnelStart gegenereerde berichten, zoals:
-
Bevestigingen van ingediende belastingaangiften, inclusief ontvangstbevestigingen of meldingen van een niet succesvolle indiening.
-
Bevestigingen van gepubliceerde jaarrekeningen, inclusief ontvangstbevestigingen of meldingen van een niet succesvolle publicatie.
-
Serviceberichten van de Belastingdienst voor inkomstenbelasting, vennootschapsbelasting, omzetbelasting en toeslagen, zoals SBA (serviceberichten aanslagen) en SBT (serviceberichten toeslagen).
4. Veelgestelde vragen
- Kan ik een logo toevoegen aan een dossier?
Nee op dit moment is dat nog niet mogelijk. - Kan ik berichten in dossiers verwijderen?
Nee, op dit moment is dat nog niet mogelijk. - Hoe kan ik zien dat een bericht van SnelStart afkomstig is?
Wanneer er bijvoorbeeld bij een ingediende aangifte een (systeem)bericht wordt gegenereerd, staat dit vermeld onder ‘Aangemaakt door: SnelStart’.
Was dit artikel nuttig?

