Leveranciers in SnelStart 12

In dit artikel lees je meer over het aanmaken, wijzigen en verwijderen van leveranciers in SnelStart 12.

Je leveranciers zijn je crediteuren. Deze kun je in SnelStart invoeren.

In SnelStart Web is het ook mogelijk om een leverancier toe te voegen. Klik hier voor het stappenplan. 

1. De leverancier

Een leverancier toevoegen
Ga naar het tabblad Relaties → Leveranciers. Hier kom je in je leverancier overzicht. Klik op Nieuw om een nieuwe leverancier aan te maken. Als je de naam van de leverancier invoert, en op het vergrootglas klikt dan wordt er gekeken of deze klant al bekend is bij de KVK. Je kunt de gegevens dan zo overnemen.

De VIES check
Bij het invullen van het btw-nummer kun je de VIES check doen. Dit is een digitale manier om btw-nummers van economisch entiteiten die in de EU geregistreerd zijn, te valideren. Deze optie vind je op de nieuwe klantkaart onderin bij Bedrijfsgegevens.

Tip:
Via deze site kun je ook de geldigheid van het btw-nummer checken.

De leverancierscode 1
De leverancier code 1 ben jij zelf, dat zijn dus de gegevens van jouw bedrijf. Deze gegevens heb je ingevuld bij Instellingen (Tabblad Administratie → Instellingen). Als je bij instellingen iets aanpast, dan wijzigt dat ook bij de leverancier code 1. Voor een goede werking van SnelStart moet dit zo blijven staan. 

De leverancierscode -1
In elke nieuwe administratie staat een leverancier code -1. Dit is door ons toegepast omdat hierop ingelezen inkoopfacturen kunnen worden geboekt als er geen leverancier bekend is. Voor een goede werking van SnelStart adviseren wij het om deze code zo te laten staan, en niet te wijzigen of verwijderen. 

Snel een nieuwe leverancier aanmaken
Door op het toetsenbord gelijktijdig op de toetsen Ctrl+Shift+L te klikken kun je vanaf elk scherm snel en eenvoudig een nieuwe leverancier aanmaken. SnelStart kiest automatisch het eerstvolgende nummer.

De leverancierscode wijzigen
Je kunt de leverancierscode wijzigen. Ga naar de leverancierskaart en klik op het zwarte pijltje naast de knop Klantcode. Kies voor wijzig klantcode en vul een andere code in. 

De leverancierscode kopiëren
Je kunt de leverancierskaart ook kopiëren. Ga naar de leverancierskaart en klik op het zwarte pijltje naast de knop leverancierscode. Kies voor de optie Kaart kopiëren. De gegevens die op de leverancierskaart staan worden gekopieerd naar de nieuwe kaart. Let op: De factuur(historie) en financiële gegevens gaan niet mee. 

Een leverancier verwijderen
Door de leverancier te selecteren en dan klikken op de knop Verwijder kun je de leverancier verwijderen. Als er geen historie op de leverancierskaart staat, wordt deze definitief verwijderd. Als dat wel zo is, dan blijft de leverancierskaart op de achtergrond aanwezig (non actief). Door rechtsboven op de optie Verwijderde kaarten tonen te klikken kun je de verwijderde leveranciers kaarten zien en eventueel weer terugzetten. 

Een reeks leveranciers verwijderen
Vanaf het pakket inKaart kun je ook meerdere leveranciers tegelijk verwijderen. Door op de knop Verwijder te klikken kun je dan kiezen voor Verwijder reeks leveranciers. Vul hier in vanaf welke kaart t/m welke kaart je wilt verwijderen en klik op Verwijderen.  

Let op: Werk je met een periode uitwisseling, en heb je een periode geëxporteerd naar je accountant, dan kun je op dat moment geen leverancier toevoegen, verwijderen of wijzigen. 

Een offerte of bestelling mailen naar een leverancier
Vanaf het pakket InControle kun je een offerte of bestelling per e-mail versturen naar je leverancier. Dit geef je per leverancier aan. 

Ga naar Relaties → Leveranciers → Kies de leverancier. Klik op het tabblad E-mailadressen en plaats een vinkje bij het inkoopdocument dat je wilt e-mailen. Pas eventueel het e-mailadres aan en klik op Opslaan.



Was dit artikel nuttig?

Kcc-ja Kcc-nee