Het kan voorkomen dat je bovenstaande melding krijgt in SnelStart 12 tijdens het afsluiten van het boekjaar. In dit artikel vind je hierover meer informatie.
De oorzaak en oplossing
De oorzaak van deze melding is dat één of meerdere grootboekrekeningen niet meer bestaan terwijl ze op de achtergrond nog wel geregistreerd staan. Het betreft grootboekrekeningen die met de module Kassa te maken hebben. Is je administratie aangemaakt door je accountant? Dan kan het zijn dat je administratie is ingericht met een uitgebreidere licentie. Hierdoor zijn er in de administratie instellingen gemaakt die onder jouw licentie niet beschikbaar zijn.
De ontbrekende grootboekrekeningen zullen moeten worden toegevoegd en ingesteld voordat je de jaarafsluiting kunt doen. Beschik je niet over de module kassa? Dan kun je de aanpassing zelf niet doen. Vraag dan of je accountant dit voor je kan doen. Hij/zij beschikt wel over de module Kassa. Dit kan alleen als jouw accountant rechten heeft in je administratie.
Wat moet er worden gedaan?
Ga naar het tabblad Administratie → Instellingen → Betaalwijzen. Selecteer de betaalwijzen die in de melding wordt genoemd. Hier moeten de ontbrekende gegevens worden ingevuld.
Bij de optie Grootboekrekening betaalwijzen moet je een grootboekrekening toevoegen welke van toepassing is voor die betaalwijzen.(Betaalwijzen contant is bijvoorbeeld de grootboekrekening 1201 (in ons standaard rekeningschema) en moet de functie 120 hebben).
Daarna dienen er 2 grootboekrekeningen te worden toegevoegd in de tabel Contant (zie afbeelding hieronder). Dit zijn de volgende grootboekrekeningen:
1.Tussenrekening correcties (functie 0) Balans.
2.Correctierekening contant (functie 0) V&W.
Meer weten over dit onderwerp?
Boekjaar afsluiten in SnelStart 12
Was dit artikel nuttig?