Klanten

In dit artikel lees je meer over het aanmaken, wijzigen, archiveren en verwijderen van klanten.

Om een factuur versturen is het belangrijk dat je eerst de klant aanmaakt in je administratie. In dit artikel leggen we uit hoe je dit kunt doen. Verder leggen we uit hoe je klantgegevens kunt wijzigen, archiveren en verwijderen.

1. Een klant aanmaken

In SnelStart Polaris is het belangrijk om eerst een klant aan te maken voordat je gaat factureren.
  1. Open je administratie.
  2. Ga naar Relaties → Klanten → Nieuw. 
  3. Je ziet een venster met verschillende tabbladen waarin je gegevens kunt invoeren. Klik daarna op Opslaan.

2. Klantgegevens wijzigen

  1. Open je administratie.
  2. Ga naar Relaties → Klanten.
  3. Klik op de drie puntjes achter het e-mailadres van de klant en kies voor Wijzigen. Het venster wordt geopend met alle klantgegevens.
  4. Wijzig de gewenste gegevens en kies voor Opslaan. De gewijzigde gegevens worden opgeslagen.


3. Een klant archiveren en verwijderen

Je kunt ook klanten archiveren. Dit kun je doen als je je klantenbestand wilt opschonen.

  1. Open je administratie.
  2. Ga naar Relaties → Klanten.
  3. Klik op de drie puntjes achter het e-mailadres van de klant en kies voor Archiveren. De klant wordt gearchiveerd.

Archiveren ongedaan maken
Het kan voorkomen dat je je klant toch wilt terugzetten in de actieve lijst met klanten.

  1. Ga naar Relaties → Klanten.
  2. Onder de knop Klanten staat een optie Archief. Klik op Archief en kies voor Gearchiveerd. De gearchiveerde klanten worden nu getoond.
  3. Klik op de drie puntjes achter het e-mailadres van de klant en kies voor Dearchiveren. De klant wordt teruggezet in de actieve lijst met klanten.

Een klant verwijderen
Een gearchiveerde klant waar geen historie van aanwezig is ( bijv. verkoopfacturen of een boeking), die kun je verwijderen via het archief. Klik in het archief op de drie puntjes achter het e-mailadres van de klant en kies voor Verwijderen. De klant wordt (definitief) verwijderd.

Klanten met historie kun je niet verwijderen, alleen archiveren.


4. Order- factuur- en artikelhistorie

Vanaf het pakket inBalans kun je op de klantkaart per klant de order-, factuur- en artikelhistorie bekijken.

Zo doe je dat:

  • Ga naar je klantenoverzicht.

  • Selecteer de klant waarvan je de historie wilt zien.

  • Je komt nu op de klantkaart.

  • Hier zie je verschillende tabbladen met de gegevens.

  • Je kunt het overzicht filteren of een sortering toepassen om snel de juiste informatie te vinden.

 

 

Was dit artikel nuttig?

Kcc-ja Kcc-nee