Zonnepanelen factureren aan particuliere klanten in SnelStart 12

Per 1 januari 2023 is de btw op zonnepanelen afgeschaft. Vanuit de overheid is besloten dat zonnepanelen onbelast mogen worden gefactureerd aan particuliere klanten. Hoe je dit doet, lees je hieronder.

Het zogenoemde nultarief geldt alleen als de zonnepanelen worden geïnstalleerd op woningen of bijgebouwen van een woning, zoals een schuur. Ga voor meer informatie naar de site van de Belastingdienst.

In dit artikel leggen we uit hoe je zonnepanelen kunt factureren aan particuliere klanten.

1. Grootboekrekening aanmaken

Maak een grootboekrekening aan voor Zonnepanelen Particulieren met functie 10.
Ga naar Boekhouden → Grootboekrekening → Nieuw, vul de velden in en kies voor Opslaan. De grootboekrekening 8141 koppel je aan de omzetgroep Zonnepanelen Particulieren onbelast, zie hoofdstuk 2.

Zonnenpanelen grootboekrekening_b


2. Omzetgroep aanmaken
Maak een omzetgroep aan voor Zonnepanelen Particulieren onbelast.
Ga naar Artikelen → Omzetgroep → Nieuw, vul de velden in en kies voor Opslaan.
De omzetgroep kun je aan het artikel gaan koppelen, zie hoofdstuk 3.
Omzetgroep zonnepanelen_b

3. Artikel aanmaken

Maak een artikel aan: Zonnepaneel Particulieren. 
Ga naar Artikelen → Artikelen → Nieuw. Vul de gewenste velden in en kies voor Opslaan.
Zonnepaneel artikel_b

4. Factuur maken 

Na het aanmaken van de omzetgroep en het artikel kun je een factuur gaan maken met hierop de zonnepanelen voor een (particuliere) klant.

  1. Ga naar Facturen → Verkopen en vul links bovenin het klantnummer in. Selecteer het gewenste verkoopsjabloon en vul de velden in de tabel Algemeen in. Het factuurnummer wordt automatisch ingevuld op het moment dat je de factuur definitief maakt (stap 3).

  2. In het orderveld zie je een orderregel staan. Vul hier de artikelcode voor de zonnepanelen in en pas eventueel de omschrijving aan. Zet in de kolom Aantal het gewenste aantal. De verkoopprijs wordt automatisch overgenomen uit de artikelkaart. Dubbelklik eventueel in het orderveld om een nieuwe orderregel toe te voegen.

  3. Is de factuur compleet? Klik dan bovenin op het pijltje naast de knop Factuur. Je kunt dan kiezen voor afdrukken, e-mailen of afdrukvoorbeeld. De factuur wordt definitief gemaakt wanneer je kiest voor Afdrukken of e-mailen. Bij afdrukken wordt de factuur direct afgedrukt. Kies je voor e-mailen, dan verschijnt er eerst nog een scherm waarin je de e-mailtekst kunt aanpassen en/of een bijlage kunt toevoegen.

 

Was dit artikel nuttig?

Kcc-ja Kcc-nee