Een online administratie kan niet worden geopend (poort 1433)

In dit artikel geven we een mogelijke oorzaak waarom een online administratie niet kan worden geopend.

Heb je problemen met het openen van je online administratie? In dit artikel lees je wat hiervan mogelijk de oorzaak kan zijn. 

De online administratie kan niet worden geopend 

Hieronder zie je vier verschillende opties en oplossing waardoor de administratie mogelijk weer geopend kan worden. 

1. Het modem omzetten van IPV6 naar IPV4

Een oplossing kan zijn om het modem om te zetten van IPV6 naar IPV4. Laat dit alleen doen door een systeembeheerder/of iemand die hier verstand van heeft. De klantenservice biedt hierbij geen ondersteuning.

2. Het open zetten van poort 1433

Het kan zijn dat je onderstaande melding krijgt tijdens het openen van je online administratie in SnelStart. 

foutmeldingpoort_b
Wanneer je deze melding krijgt kan SnelStart geen verbinding maken met het online platform.Dit komt doordat de communicatie met poort 1433 niet is toegestaan door je firewall. Poort 1433 is een poort die staat ingesteld op je computer en deze poort moet open staan om te werken met SnelStart online. Het kan zijn dat de poort is dichtgezet tijdens de Windows 10 anniversary update. Om weer in je SnelStart online administratie te kunnen werken moet de poort open worden gezet.

De poorten waarmee SnelStart werkt:
Poort 443 (HTTPS)
Deze poort is noodzakelijk voor communicatie tussen SnelStart en het SnelStart Services Platform en moet open staan om in te kunnen loggen in SnelStart (ws.snelstart.nl). Deze poort wordt vaak ook gebruikt voor andere toepassingen op je computer. 
Poort 1433 (uitgaand) 
De communicatie tussen SnelStart en je online database verloopt via deze poort naar *.database.windows.net. Om in je SnelStart online administratie te werken moet deze poort open staan. 
Of
Je kunt er voor kiezen om alleen de standaard IP-range voor SQL open te zetten. 
Dat is het volgende → West Europe 104.40.168.105, 52.236.184.163 104.40.169.32/29,     13.69.112.168/29, 52.236.184.32/29,20.61.99.192/27    

Poort 1434 (uitgaand) 
De communicatie tussen SnelStart en de SQL-dataserver verloopt via deze poort. Werk je in een netwerkadministratie dan moet deze poort ook open worden gezet.

Poort 1433 openzetten
In onderstaand stappenplan leggen we uit hoe poort 1433 kan worden open gezet. Wij bieden hier geen ondersteuning op, omdat dit instellingen op je computer zijn. Wij raden het aan om dit door, of in overleg met, een systeembeheerder te doen. 

  1. Klik op de Windowstoets op je toetsenbord om het startmenu te openen. Type op je toetsenbord het woord Firewall en klik op de optie Windows Firewall met geavanceerde beveiliging
    SF000002391_afbeelding_001
  2. Klik in het menu links op de tekst Regels voor uitgaande verbindingen
    SF000002391_afbeelding_002
  3. Kies in het menu Acties voor de optie Nieuwe regel
    SF000002391_afbeelding_003
  4. Selecteer Poort → Volgende
    poort1_b
  5. De optie TCP moet zijn geselecteerd en de optie Specifieke poorten. Klik in het veld achter Specifieke poorten, vul hier nummer 1433 in en klik op de knop Volgende. Selecteer in het nieuwe scherm de optie De verbinding toestaan en Volgende
    Poort2_b
  6. Klik in het volgende scherm nogmaals op de knop Volgende
    Poort3_b
  7. Vul in het veld Naam een naam in voor deze nieuwe regel voor uitgaande verbindingen, bijvoorbeeld SnelStart online administratie. Vul, indien gewenst, ook het veld Beschrijving in en klik op de knop Voltooien om af te ronden

Ip adressen Microsoft Azure Servers
Bekijk hier de IP-adressen van de servers bij Microsoft Azure. De region van de servers waar SnelStart gebruik van maakt is West Europe.

3. De latency

Staat poort 1433 wel open en krijg je alsnog bovengenoemde foutmelding bij het openen van je online administratie dan kan dit komen door de kwaliteit van je internetverbinding. In dat geval is de latency te hoog. De latency is de snelheid waarmee je computer verbinding maakt met het internet. Een goede latency moet onder de 50ms zitten. Zit je latency hierboven en dan vooral boven de 800ms dan kan het voorkomen dat je je online administratie niet kan openen. 

Door te gaan naar de website van azurespeed kun je de latency controleren. Op deze website kun je kijken bij West Europe (Nederland). De latency staat erachter bij Average Latency.

4. KPN Experiabox V8

Het betreft hier een probleem dat zich specifiek voordoet bij de Experiabox V8 van KPN als de servernaam begint met 'administrations'. KPN is hiervan op de hoogte en je kunt als gebruiker dan een nieuw modem aanvragen om het probleem op te lossen. Door dit type modem kan de naam van de SnelStart-databaseserver niet worden omgezet naar een IP-adres.

 

Was dit artikel nuttig?

Kcc-ja Kcc-nee