Een verzamelfactuur maken van meerdere orders in SnelStart 12

Vanaf het pakket inZicht kun je in SnelStart 12 een verzamelfactuur maken van meerdere orders. In dit artikel lees je hoe dit werkt.

Heb je meerdere orders in je administratie, dan kunnen je deze orders samenvoegen tot één factuur. Met orders bedoelen wij, een order zonder afdruk, een offerte, een werkbon, een pakbon of een bevestiging.
Belangrijk! de volgende gegevens dienen gelijk te zijn: de NAW (naam, adres en woonplaats) gegevens, het verkoopsjabloon, de betalingstermijn, eventueel kostenplaats, en eventueel de incassomachtiging. 

In SnelStart Web is het niet mogelijk om een verzamelfactuur te maken.

1. Een verzamelfactuur maken

Stap 1: Het verkoopsjabloon instellen
De eerste stap is instellen dat je wilt dat de (sub)totalen van de verschillende orders op één factuur komen te staan. Dit stel je per verkoopsjabloon in.

Ga naar het tabblad Facturen → Verkoopsjablonen. Selecteer links in het overzicht het sjabloon waarbij je subtotalen wilt aanzetten. Selecteer de regel Verkoopfactuur in en zet een vinkje bij Subtotalen (zie afbeelding hieronder).

SF000001566_afbeelding_001

In de factuuropmaak van dit sjabloon is ernu automatisch een regelkop en regelvoet bijgekomen voor de subtotalen. Dit wordt alleen gevuld op het moment dat je verschillende orders samenvoegt tot één factuur. Als je dit sjabloon gebruikt voor een normale factuur, dan gebeurt er niks met deze regelkop en regelvoet. Deze extra velden zien er in de opmaak zo uit:

SF000001566_afbeelding_002

Op het moment dat je een verzamelfactuur hebt, zal dit er ongeveer zo uit zien:

verzamelfactuur 2.0_b

Stap 2: de orders samenvoegen tot één factuur
Het samenvoegen van de orders doe je vanuit Orderbeheer.
Ga naar het tabblad Facturen → Orderbeheer. Vul de selectievelden in om de juiste orders naar voren te halen. Klik op Vul de lijst. Links onderin bij de optie Orders kun je selecteren of je de orders wilt verzamelen per factuuradres of per factuuradres, verzendadres. Daarna kun je de verzamelfactuur direct mailen naar de klant of afdrukken.

Nadat je hebt gekozen voor afdrukken of e-mailen staat de verzamelfactuur als openstaand in Verkopen. Vanuit hier kun je zien hoe de verzamelfactuur eruit ziet. 

Een verzamelfactuur wijzigen
Het wijzigen van een verzamelfactuur is alleen mogelijk in de onderliggende order.
Ga naar het tabblad Facturen → Verkopen. Selecteer de betreffende klant en ga naar de openstaande verkoopfactuur. Klik op het pijltje voor de factuur. De onderliggende orders worden getoond. Daar kun je de onderliggende order selecteren en in de wijzigstand zetten. Na de wijziging kun je bovenin op de knop Factuur klikken zodat de factuur opnieuw kan worden gemaild of afgedrukt.



Meer weten over dit onderwerp?
Klik hier om terug te gaan naar alles over verkopen, of lees hier de veelgestelde vragen. 

 

 

Was dit artikel nuttig?

Kcc-ja Kcc-nee