Mijn BTW of ICP aangifte klopt niet

Het kan voorkomen dat de bedragen op je ICP of BTW aangifte niet kloppen. In dit artikel vind je een aantal tips om de fout te kunnen achterhalen.

De btw-aangifte en ICP aangifte worden berekend aan de hand van de boekingen die je hebt gedaan in een bepaalde periode ( bijv. in een kwartaal). Op het moment dat er één of meerdere bedragen op de BTW of ICP niet kloppen, dan zijn er één of meerdere boekingen onjuist gemaakt.

Tip 1. Boekingenscherm en grootboekmutatiekaarten

Boekingenscherm
Ga naar Rapportage →Boekingen. Gebruik het Boekingenscherm en vergelijk de datums in de kolom Laatste wijziging met de kolom factuurdatum. 
Als de kolom Laatste wijziging nog niet in je overzicht staat dan kun je deze toevoegen door op het blauwe tandwiel te klikken (rechtsboven) en vervolgens klikken op Kolommen kiezen.
Je kunt daar de kolom Laatste wijziging aanklikken en vervolgens slepen naar je boekingenscherm en op de gewenste plek zetten. De kolom staat er nu bij en zal gevuld worden met gegevens.
Zijn er in het tijdvak geen afwijkende kenmerken te zien in de datums of bedragen? Dan zijn er mogelijk boekingen verwijderd in plaats van gecrediteerd.

Grootboekmutatiekaarten
Ga naar Rapportage → Grootboekmutatiekaarten.
In dit scherm kun je het vakje ''Btw controle'' aanvinken. Door dit vakje aan te vinken worden alleen de boekingen getoond waarbij de BTW afwijkt van de werkelijke berekening.
Door dubbel te klikken op een boeking, ga je direct naar de boeking toe zodat je de boeking kunt wijzigen.

Tip 2. Sorteren in het boekhoudvenster

Ga naar Boekhouden → Boekhouden. Gebruik in het boekhoudvenster de sortering ''Invoer''.
De volgorde van de laatst ingevoerde boekingen wordt getoond in plaats van de chronologische volgorde. Staan er vervolgens boekingen met een datum uit een ander tijdvak tussen de boekingen in het huidige tijdvak dan is het raadzaam om deze te checken.

Tip 3. Berekendatum op btw-aangifte checken

Ga naar Boekhouden → Boekhouden. Controleer de datum van berekening. Is datum niet van vandaag en met de status niet verzonden? Dan is de kans groot dat de berekening opnieuw moet worden gedaan.
Voorbeeld: Een gebruiker kan de aangifte eerder hebben berekend uit interesse om te kijken wat er moet worden betaald aan belasting of wat er terug gevangen kan worden.

Tip 4. Controleer de berekende btw-aangifte

Het kan voorkomen dat je correcties op de aangifte niet kunt verklaren of als er in ene een suppletieaangifte is aangemaakt. Hoe dit aanpakken? Een suppletie wordt aangemaakt wanneer in een tijdvak voor meer dan €1000,- aan btw bedragen worden berekend nadat de aangifte al is verzonden. Kijk in de btw-aangifte onder rubriek 5F en bij de suppletie naar het '' al aangegeven bedrag''.
Wanneer je het bedrag achter 5C subtotaal van het huidige tijdvak verrekend met het bedrag bij 5F dan is het bedrag onder 5G het te betalen/te ontvangen bedrag cijfermatig kloppend.

Tip 5. ICP-aangifte klopt niet

De ICP wordt bepaald door de volgende instellingen;
- Het ingevoerde btw nummer op de klantkaart
- EU land ( denk aan bijv. Brexit)
- Grootboekrekening functie 80 (handelsgoederen).
- Het afleveradres van de goederen is leidend, niet het factuuradres

Advies:
- Dien de correcties van de geaccepteerde aangifte handmatig in bij de Belastingdienst.
- Maak een nieuwe klantkaart aan met de juiste gegevens
- Controleer bij juiste klantkaart instellingen ook altijd het Adressen tabblad in het tabblad        Verkopen.

Handig om te weten!

Vanaf 1 juli 2021 is de OSS regeling van toepassing. Dit is voor verkopen aan particulieren klanten binnen de EU met buitenlandse btw. Hieronder een overzicht van de verschillende tarieven.