Melding bij openen administratie: fase 4 - CREATE DATABASE aborted in SnelStart 12

Het kan voorkomen dat je bij het openen van een lokale administratie in SnelStart 12 bovenstaande melding krijgt. In dit artikel vind je hierover meer informatie.

1. De foutmelding

SF000002458_afbeelding_001
Wanneer een lokale administratie in SnelStart 12 wordt geopend dan wordt er een log-file gemaakt. Na het afsluiten van de administratie wordt dit bestand automatisch weer verwijderd. In sommige gevallen kan het voorkomen dat dit bestand niet wordt verwijderd of beschadigd. Dit kan een oorzaak zijn dat de administratie niet kan worden geopend. Een log bestand ziet er als volgt uit: (Het bovenste bestand is het log bestand en het 2e bestand is het originele administratiebestand)

SF000002458_afbeelding_002

2. Je administratie of het .mdf bestand kopiëren

Er zijn twee opties om dit probleem te verhelpen. In dit hoofdstuk worden beide oplossingen besproken.

1. Kopieer de administratie

Selecteer de administratie in de lijst in SnelStart en klik op de knop Kopiëren om de gekozen administratie te kopiëren. Doorloop de stappen in de wizard. Als het kopiëren gelukt is, verwijder vervolgens de oude administratie (die niet geopend kon worden) uit de lijst. (Let op kies alleen voor de optie uit de lijst verwijderen, niet voor definitief verwijderen). Wijzig de naam van de gekopieerde administratie, open de gekopieerde administratie en werk daarin verder.

 

2. Het .mdf bestand kopiëren

Bied bovenstaande geen oplossing? Dan is het kopiëren van het .mdf bestand een alternatief. Open de Windows-verkenner op je computer en ga naar de map waarin je administratie is opgeslagen. Zoek het .mdf bestand op en kopieer deze naar een andere map waar SnelStart volledige rechten heeft in de verkenner. Kies vervolgens in SnelStart voor de knop Toevoegen, zoek de locatie op waarin je het gekopieerde .mdf bestand hebt geplaatst en voeg het bestand toe in SnelStart. Probeer de administratie daarna opnieuw te openen vanuit de administratielijst.

Boven en onderstaande oplossing kun je zelf uitvoeren maar doe dit alleen wanneer je hier kennis van hebt.  


Kan je het .mdf bestand niet handmatig kopiëren?

Het kan voorkomen dat bij het kopiëren van het .mdf bestand een melding ontstaat dat het bestand in gebruik is. Bij deze melding kan het volgende nog helpen.

Bij het sluiten van sqlservr.exe via taakbeheer. Overleg dit altijd eerst met je systeembeheerder en de persoon die als gebruiker in het details scherm van taakbeheer staat vermeld.  

Klik met de rechtermuisknop op de tijd en datum in de taakbalk van Windows rechts onderin en kies voor taakbeheer. Ga naar tabblad Details. Zoek de naam sqlservr.exe op en sluit deze als je zeker weet dat dit geen problemen op levert voor andere SQL gebruikers. Probeer nogmaals het .mdf bestand te kopiëren, volg stap 2.

Back-up
Als beide oplossingen niet werken dan is het terugzetten van een back-up nog een oplossing. SnelStart heeft geen automatische back-ups van een lokale administratie. 


Was dit artikel nuttig?

Kcc-ja Kcc-nee