Kostenplaatsen in SnelStart 12

In SnelStart 12 kun je vanaf inZicht werken met kostenplaatsen. Meer informatie hierover vind je in dit artikel.

1. Algemene informatie

Door te werken met kostenplaatsen kun je kosten en opbrengsten koppelen aan een eenheid of afdeling binnen het bedrijf. Hierdoor kan er een duidelijk overzicht ontstaan van de verschillende kostenposten die er zijn binnen een bedrijf en kan er effectiever gekeken worden naar de kosten en opbrengsten. Kostenplaatsen moet je eerst aanmaken in SnelStart. Pas nadat de kostenplaatsen zijn aangemaakt kun je ze gebruiken bij het maken van een factuur of boeking. Volg de stappen hieronder.

2. Een kostenplaats aanmaken

Ga naar het het tabblad Administratie → Instellingen. Ga links in het overzicht naar het kopje Boekhouden en klik op Kostenplaatsen. Klik op Nieuw om een nieuwe kostenplaats aan te maken. Vul in de omschrijving de naam van de kostenplaats in en klik op Opslaan. 

3. Grootboekrekening instellen

Wanneer je bij een bepaalde grootboekrekening gebruik wilt maken van kostenplaats dan moet dit per grootboekrekening worden aangegeven. Ga naar de grootboekrekening toe en kies in het veld Kostenplaats voor Nee, Niet verplicht of Verplicht. Wanneer de grootboekrekening op Nee staat dan zal de optie voor het boeken op een kostenplaats niet naar voren komen. 

Per verkooporder via verkopen kun je één kostenplaats selecteren.

4. Een factuur maken met kostenplaats

Maak je factuur en zet in de orderregel je artikel of dienst. Ga naar het tabblad Financieel. Dit tabblad komt automatisch naar voren als er bij een grootboekrekening staat ingesteld dat kostenplaats verplicht of niet verplicht is (zie punt 2.) Koppel de betreffende kostenplaats.

5. Een verkoopboeking maken met kostenplaats

Maak je boeking in het dagboek verkoop. In de orderregel komt automatisch de kolom kostenplaats naar voren als er bij een grootboekrekening staat ingevuld dat een kostenplaats verplicht of niet verplicht is (zie punt 2.) Koppel de betreffende kostenplaats.

6. Een overzicht van je kostenplaats bekijken

Een overzicht van je kostenplaats kun je opvragen via de knoppen Rapportage → Financieel → Kostenplaatsen. Selecteer het gewenste overzicht. 

7. De gebruikersrechten instellen voor kostenplaatsen

Eventuele extra gebruikers onder je account, die toegang hebben tot de administratie, kunnen ook kostenplaatsen aanmaken en/of beheren. Dit is standaard ingesteld. Je kunt ook voor bepaalde individuele gebruikers deze rechten aan- of uit te zetten via de knop Administratie → Rechten. Selecteer in de lijst met gebruikers, de gebruiker bij wie je de rechten wilt aanpassen en klik op de map Onderhoud → Kostenplaatsen. Zet een vinkje bij Onderhoud kostenplaatsen beschikbaar om dit voor de gebruiker beschikbaar te maken. Verwijder het vinkje als de gebruiker geen kostenplaatsen mag beheren.

SF000002491_afbeelding_003