1. Inkopen
  2. inControle (inkopen en backorder)

Meerdere inkooporders op een factuur in SnelStart 12

Vanaf InControle beschik je over het tabblad Inkopen. Meer informatie hierover vind je in dit artikel.

Als er leveringen zijn gedaan pas dan eerst de afzonderlijke inkooporders aan voordat je ze samenvoegt. Als orders worden samengevoegd kan er uitsluitend een factuur van worden gemaakt. De orderregels kunnen niet meer worden aangepast. 


Hiermee maak je inkooporders die je eenvoudig weer omzet in een bestelling of een inkoopfactuur. Het kan voorkomen dat een leverancier meerdere orders tegelijk uitlevert en hiervoor één factuur stuurt. Met Inkopen heb je de mogelijkheid om meerdere inkooporders samen te voegen op één inkoopfactuur. In het onderstaande stappenplan hebben we als voorbeeld van één leverancier 3 aparte bestellingen aangemaakt. De leverancier heeft bestelling 1 en bestelling 3 tegelijk geleverd en op één factuur gezet.

1. Meerdere inkooporders samenvoegen op één factuur

Ga naar het Facturen → Inkopen en vul het leveranciersnummer in. Open een van de geleverde orders en ga naar het tabblad Inkooporders voor alle openstaande orders van deze leverancier.

Klik op de order die je wilt toevoegen en klik op Toevoegen.


SF000002062_afbeelding_001

Bij terugkeer naar het tabblad algemeen zijn alle orderregels van de geselecteerd order toegevoegd. Elke orderregel bevat het oorspronkelijke ordernummer.

2. Gezamenlijk inkoopfactuur boeken

Ga naar het tabblad Inkooporder en vul de factuurdatum en het factuurnummer in.
Klik vervolgens op Boeken.

  • Financieel en ontvangst: zowel de factuur wordt ingeboekt. Er is geleverd en de voorraad wordt bijgewerkt.
  • Financieel: alleen de factuur wordt ingeboekt, er heeft nog geen levering plaatsgevonden.

    De factuur wordt geboekt in het dagboek inkoop en bevat de geselecteerd orders.