Vanaf het pakket InControle beschik je over het tabblad Inkopen. In dit artikel lees je meer informatie hierover.
In het onderdeel Inkopen maak je inkooporders die je eenvoudig kunt omzetten in een bestelling of inkoopfactuur. Het kan voorkomen dat een leverancier meerdere orders tegelijk uitlevert en hiervoor één factuur stuurt. Met Inkopen heb je de mogelijkheid om meerdere inkooporders samen te voegen op één inkoopfactuur. In het onderstaande stappenplan hebben we als voorbeeld van één leverancier 3 aparte bestellingen aangemaakt. De leverancier heeft bestelling 1 en bestelling 3 tegelijk geleverd en op één factuur gezet.
In SnelStart Web kun deze functionaliteit niet gebruiken.
Let op: Als er leveringen zijn gedaan pas dan eerst de afzonderlijke inkooporders aan voordat je ze samenvoegt. Als orders worden samengevoegd kun je er alleen een nog een factuur van maken. De orderregels kunnen dan niet meer worden aangepast.
1. Meerdere inkooporders samenvoegen tot één factuur
Ga naar het Facturen → Inkopen en vul het leveranciersnummer in. Open een van de geleverde orders of klik op Wijzig en ga naar het tabblad Inkooporders voor alle openstaande orders van deze leverancier.
Klik op de order die je wilt toevoegen en klik op Toevoegen.
Bij terugkeer naar het tabblad algemeen zijn alle orderregels van de geselecteerd order toegevoegd. Elke orderregel bevat het oorspronkelijke ordernummer.
De inkoopfactuur boeken
Ga naar het tabblad Inkoopboeking en vul de factuurdatum en het factuurnummer in.
Klik vervolgens op Boeken.
- Financieel en ontvangst: zowel de factuur wordt ingeboekt. Er is geleverd en de voorraad wordt bijgewerkt.
- Financieel: alleen de factuur wordt ingeboekt, er heeft nog geen levering plaatsgevonden.
De factuur wordt geboekt in het dagboek inkoop en bevat de geselecteerd orders.
Was dit artikel nuttig?