1. Bank
  2. Incasso en betaalbestanden

Gestorneerde posten bij incasseren vanuit SnelStart 12

Incasseer je vanuit SnelStart en wordt een incasso gestorneerd? In dit artikel geven we hierover meer informatie.


Tijdens het incasseren bij je klant kan het om verschillende redenen voorkomen dat het bedrag niet kan worden geïncasseerd bij de klant. Er is dan sprake van een gestorneerde post/storno.

1. Afwijscodes in afschriftbestand

Na het versturen van een incasso-opdracht stort de bank het volledige bedrag als een batch-betaling op de rekening van de incasserende instantie. Daarna worden de gestorneerde opdrachten weer van de rekening afgeschreven. Elk van deze gestorneerde posten wordt als afzonderlijke regel op een bankafschrift weergegeven en krijgt daarbij een afkeurcode. Een aantal van de meest gebruikte afkeurcodes zijn: AM04, AC01, AC04, AC06 en MD06. Een uitleg vind je in het overzicht hieronder. Staat de code er niet tussen? Kijk dan op de site van je bank.

Knipsel-111114

2. De verwerking in SnelStart

De afkeurcodes worden in de afschriftbestanden door SnelStart gebruikt om de gestorneerde posten inzichtelijker te maken. Bovendien heb je de mogelijkheid om de gestorneerde posten met één druk op de knop opnieuw in een incasso-opdracht op te nemen. Deze afkeurcodes werken alleen in afschriftbestanden van het MT940 structured- of CAMT-formaat.

Na het inlezen van gestorneerde posten, krijgt de machtiging van elke klant waarvan een post gestorneerd is een vermelding in de historie. Daarin staat onder andere de datum van afwijzing en de reden. Bovendien wordt de machtiging 'gemarkeerd'. Bij het maken van een nieuwe incasso-opdracht worden alle regels met een gemarkeerde machtiging in rood weergegeven. Hierdoor is in één oogopslag te zien bij welke klanten de laatste incasso is mislukt.

SF000002099_afbeelding_001


Door de reden van afwijzing te controleren kun je ervoor zorgen dat er minder storno's zijn. Van rekeningen die niet juist zijn of niet meer bestaan hoef je niet nogmaals te incasseren. Deze kunnen worden verwijderd tot je een nieuw of juist rekeningnummer hebt en een nieuwe machtiging.

Voor alle klanten die je in een nieuwe incasso-opdracht opneemt, wordt bij het klaarzetten van de incasso-opdracht de markering op de machtiging gewist. De regels zullen dan weer wit worden tot een volgende incasso mislukt.



Meer weten over dit onderwerp?
Klik hier om terug te gaan naar alles over bank, of lees hier de veelgestelde vragen.