1. Bank
  2. Incasso en betaalbestanden

Gestorneerde posten bij incasseren vanuit SnelStart 12

Incasseer je vanuit SnelStart en wordt een incasso gestorneerd? In dit artikel lees je wat je dan kunt doen.


Tijdens het incasseren bij je klant kan het om verschillende redenen voorkomen dat het bedrag niet kan worden geïncasseerd. Er is dan sprake van een gestorneerde post/storno. In dit artikel lees je hoe je dit kunt verwerken in SnelStart. 

1. Een gestorneerde incasso verwerken

Na het versturen van een incasso-opdracht stort de bank het volledige bedrag als batch-betaling op je rekening. Daarna worden gestorneerde posten weer van je rekening afgeschreven. Elke gestorneerde post wordt als losse regels op je bankafschrift getoond. Deze post heeft daarbij een afkeurcode. Een aantal van de meest gebruikte afkeurcodes zijn: AM04, AC01, AC04, AC06 en MD06. Verderop in dit artikel lees je meer uitleg over deze code's. 

Hoe verwerk je de stornering in SnelStart?
Als de incasso opdracht wordt uitgevoerd krijg je hiervan het volledige bedrag op je rekening gestort. Alle facturen die bij die batch horen worden aan die betaling gekoppeld. Hierdoor staan al die facturen op betaald. Daarna worden de gestorneerde posten als losse betalingen weer teruggestort. Dit zijn dus losse mutatieregels op je bankrekeningen. Deze mutaties zie je ook terug in je dagboek bank. Ga naar die mutatieregel toe en koppel daar nogmaals de gestorneerde factuur aan. Hoe doe je dat?

Klik in het orderveld en kik op de F4 toets van je toetsenbord. Het scherm om een factuur te koppelen verschijnt. Dit ziet er zo uit:

storno_bSelecteer de juist klant en kies bij Soort voor Alle facturen. Standaard staat die op openstaande facturen. Doordat de factuur niet meer open staat moet je kiezen voor Alle facturen. 

Alle facturen van deze klant worden nu getoond. Selecteer de factuur die gestorneerd is en kies voor Plaats de order/factuur. Het bedrag van de factuur komt automatisch op 0,00 euro te staan. Dat komt omdat de factuur al als betaald is geboekt. Wijzig dit bedrag in de kolom debet naar het daadwerkelijk uitgegeven bedrag. Dat is dus het bedrag wat weer gestorneerd/teruggestort is. Hierdoor komt de factuur weer open te staan met dat bedrag en zal deze de volgende keer weer in het incassobestand naar voren komen. 

2. Een overzicht van de reden van de stornering

Hieronder zie je overzicht van de verschillende codes van een stornering.

Knipsel-111114

Als een incasso is gestorneerd krijgt de machtiging van de klant een vermelding in de historie. Als je daarna weer een nieuw incassobestand gaat maken en je neemt daar ook de gestorneerde incasso's in mee, dan zie je wat de reden is van de stornering. Dit kan je helpen om het probleem van de stornering op te lossen. Deze regels zijn rood gemarkeerd. Zie een voorbeeld hieronder: 

SF000002099_afbeelding_001


Door de reden van afwijzing te controleren kun je ervoor zorgen dat er minder storno's zijn.
Van rekeningen die niet juist zijn of niet meer bestaan hoef je niet nogmaals te incasseren. Deze kunnen worden verwijderd tot je een nieuw of juist rekeningnummer hebt en een nieuwe machtiging.

Voor alle klanten die je in een nieuwe incasso-opdracht opneemt, wordt bij het klaarzetten van de incasso-opdracht de markering op de machtiging gewist. De regels zullen dan weer wit worden tot een volgende incasso mislukt.



Meer weten over dit onderwerp?
Klik hier om terug te gaan naar alles over bank, of lees hier de veelgestelde vragen.


Was dit artikel nuttig?

Kcc-ja Kcc-nee