Extra gebruikers en rechten in SnelStart 12

Wanneer je met meerdere gebruikers tegelijkertijd in de administratie wilt werken dan kun je hiervoor extra gebruikers aanmaken. In dit artikel vind je meer informatie over het aanmaken, wijzigen en verwijderen van extra gebruikers.

1. Algemene informatie

Standaard zit bij elk account 1 gebruiker inbegrepen. Dit is de hoofdgebruiker (het primaire emailadres) van het account. Naast deze gebruiker is het mogelijk om extra gebruikers aan te maken. 

Staat je administratie online of in een netwerk dan is het mogelijk om met meerdere gebruikers tegelijkertijd in dezelfde administratie te werken. Dit is mogelijk door een extra gebruiker aan te maken. Hierdoor kun je allebei met een ander emaildres tegelijk inloggen. Staat je administratie lokaal dan is het met een extra gebruiker mogelijk om tegelijk in SnelStart te werken, maar kan er niet tegelijk in dezelfde administratie worden gewerkt. Een extra gebruiker moet worden aangemaakt met een eigen e-mailadres. Daarna krijgt de extra gebruiker de mogelijkheid om een eigen wachtwoord aan te maken.

Voor elke extra gebruiker die wordt aangemaakt worden verbruikskosten in rekening gebracht. De hoogte van deze kosten zijn afhankelijk van het pakket wat je hebt. De verbruikskosten worden maandelijks achteraf gefactureerd.

  • inStap: €2 per extra gebruiker
  • inKaart: €3 per extra gebruiker
  • inBalans: €5 per extra gebruiker
  • inZicht: €7,50 per extra gebruiker
  • inControle: €10 per extra gebruiker
  • Accountant: €5 vanaf de 3e gebruiker. De eerste gebruiker is het e-mailadres van de hoofdgebruiker. De tweede gebruiker is gratis en vanaf de 3e gebruiker wordt er €5 per maand in rekening gebracht.

2. Een extra gebruiker toevoegen

Het aanmaken van gebruikers kan uitsluitend als je bent ingelogd als hoofdgebruiker of als extra gebruiker met beheerdersrechten. 


Ga naar het tabblad Administratie → Gebruikers en klik op de knop Nieuw. Vul een geldig e-mailadres van de gebruiker in en vervolgens de voor- en achternaam van de nieuwe gebruiker.
Kies bij Rol voor Standaard of Beheerder. Een extra gebruiker met de rol beheerder heeft meer rechten dan een gebruiker met de rol standaard. 

0-5

Na het opslaan ontvangt de gebruiker op het ingevulde e-mailadres een e-mail met een link om een nieuw account aan te maken. Het e-mailadres en het wachtwoord dat is ingesteld tijdens het aanmaken van de nieuwe account gebruik je om in te loggen in SnelStart. De nieuw aangemaakte gebruiker heeft automatisch toegang tot alle administraties die al onder de account vallen. Behalve in administraties waarin deze optie is uitgezet bij de basisinstellingen.

  • Een e-mailadres kan maar éénmalig gebruikt worden. Heb je met een bepaald e-mailadres al een gebruikersaccount aangemaakt? Dan kun je dit adres niet nogmaals gebruiken voor een andere gebruiker.
  • Na het verwijderen van een gebruiker kan het vrijgekomen e-mailadres wel weer opnieuw worden gebruikt.

    3. Een extra gebruiker wijzigen

    Je kunt extra gebruikers ook wijzigen als je ze eenmaal hebt aangemaakt. Hierbij kunnen de status en de rol worden aangepast. Ga naar het tabblad AdministratieGebruikers. Selecteer in de lijst de gebruiker die je wilt wijzigen en pas de gegevens aan. Klik op de knop Opslaan om de wijzigingen door te voeren en op te slaan. Met het keuzeveld Rol kun je de rol van een gebruiker aanpassen naar Standaard of Beheerder. Met het keuzeveld Status kun je de betreffende gebruiker op Actief of Inactief zetten. 

    4. Een extra gebruiker verwijderen

    Ga naar het tabblad Administratie → Gebruikers. Selecteer de gebruiker die je wilt verwijderen. Klik op de knop Verwijderen en bevestig dat je de gebruiker echt wilt verwijderen. Na het verwijderen van een gebruiker zullen voor deze extra gebruiker geen maandelijkse kosten meer in rekening worden gebracht. Het e-mailadres van de verwijderde gebruiker kan daarnaast weer opnieuw gebruikt worden. Alleen extra gebruikers kunnen worden verwijderd. De hoofdgebruiker kan niet worden verwijderd.

    SF000001325_afbeelding_001

    5. Extra gebruikers automatisch toegang geven tot administratie die horen bij het account

    Wanneer je wilt dat nieuwe extra gebruikers automatisch toegang krijgen tot de administratie die vallen onder het account dan kun je hiervoor een vinkje zetten bij instellingen. Standaard staat dit vinkje al aangevinkt.

    Log in als gebruiker met beheerdersrechten en o
    pen een administratie waarin je het automatisch toevoegen van nieuwe gebruikers wilt aanzetten. Ga naar Snel Starten → Instellingen. Zet in het kader Eigendom het vinkje bij Alle nieuwe gebruikers binnen je account en klik op Opslaan. Heb je een administratie waarin je deze optie wilt uitzetten, dan werk je volgens dezelfde stappen, alleen dan haal je het vinkje weg.

    SF000001939_afbeelding_001

    6. De rechten van een extra gebruiker instellen

    Per gebruiker is het in te stellen over welke functionaliteiten deze gebruiker mag beschikken. Het is bijvoorbeeld mogelijk om in te stellen dat de gebruiker alleen facturen mag maken. 

    Log in met het e-mailadres van de hoofdgebruiker of als beheerder en ga naar het tabblad Administratie → Rechten. Selecteer in de lijst de gebruiker waarvan je de rechten wilt beperken. Onderin het scherm in het tabblad Rechten zie je mapjes met alle beschikbare programma-onderdelen. Dubbelklik op het programma-onderdeel dat deze gebruiker wel/niet mag gebruiken. Als er een rood kruisje voor staat is het programma-onderdeel niet beschikbaar voor deze gebruiker en als er een groen vinkje voor staat dan is het programma-onderdeel wel beschikbaar voor deze gebruiker.

    SF000001914_afbeelding_001


    Het financieel dashboard uitzetten
    Werkt je extra gebruiker met SnelStart Web en wil je dat het financieel dashboard voor deze gebruiker wordt uitgezet dan is dat mogelijk in SnelStart 12. Open met mapje Overzichten. Dubbelklik op de optie Dashboard om de rechten aan of uit te zetten.Met een groen vinkje kan de gebruiker het dashboard wel zien en met een rood kruisje niet.

    SF000002343_afbeelding_001

    Dagboeken bij Boekhouden aan of uit zetten

    Het is helaas niet mogelijk om de rechten per dagboek aan of uit te zetten. Een gebruiker kan of alle Dagboeken zien of helemaal geen Dagboek.

    7. Een extra gebruiker blokkeren in een administratie

    Het is mogelijk om in te stellen dat de toegang tot een administratie voor een extra gebruiker geblokkeerd moet worden. Zo kun je per administratie aangeven of een extra gebruiker wel of geen toegang tot die administratie mag hebben.

    Log in met het e-mailadres van de hoofdgebruiker of als beheerder en ga naar het tabblad Administratie → Rechten. Selecteer in de lijst de gebruiker waarvan je de rechten wilt beperken. Zet een vinkje bij de optie Toegang blokkeren en klik op Opslaan.

    SF000001914_afbeelding_002