In dit artikel leggen we uit welke mogelijkheden er zijn m.b.t. adressen op de klantkaart en leverancierskaart.
De adressen
Het standaardadres
Als je een klant of leverancier gaat aanmaken dan vul je in de eerste kolom de NAW gegevens in. Als je alleen deze gegevens invoert dan wordt dit gezien als het factuur, verzend en correspondentieadres. Zie hieronder:
Een afwijkend correspondentieadres
Wil je een afwijkend correspondentieadres invoeren dan kan dit door een vinkje te zetten bij Afwijkend correspondentieadres. Hier kun je dan een ander adres invoeren. Bij het maken van een factuur zal dit adres op de factuur komen te staan. Dit staat standaard zo ingesteld in onze basissjablonen. Als je hier zelf wijzigingen in hebt aangebracht dan moet je de velden voor het correspondentieadres zelf toevoegen. Het standaardadres wat aan de linkerkant staat wordt gezien als afleveradres. Daar wordt naar gekeken voor de btw.
Een Afwijkend factuuradres
Vanaf het pakket inZicht kun je ook instellen dat de factuur naar een andere klant moet.
Dit kun je instellen door op de klantkaart te gaan naar de optie Factuuradres Andere klant. Dit is bijvoorbeeld handig wanneer je een klant hebt met verschillende vestigingen. Bij het maken van een factuur staat het adres van de andere klant op de factuur.
Het afleveradres is nog steeds het standaardadres van de klant zelf. Als je bij een klant een afwijkend correspondentieadres en een factuuradres Andere klant hebt ingesteld, dan wordt het afwijkende correspondentieadres genegeerd bij het versturen van facturen.
Meerdere afleveradressen
Vanaf het pakket inZicht kun je op een klantkaart meerdere afleveradressen instellen. Dit is bijvoorbeeld handig voor een hoofdkantoor met meerdere vestigingen. Maak het hoofdkantoor als klant aan en ook alle losse vestigingen. Zet bij alle losse vestigingen de optie Factuuradres op Andere klant en selecteer het hoofdkantoor. Bij het hoofdkantoor komen dan onder het tabblad verzendadressen alle losse vestigingen te staan.
Je kunt het afleveradres ook aanpassen tijdens het maken van de factuur. Je ziet het tabblad Adressen staan. Daar kun je een afleveradres invoeren. Dit veld is ook vanaf andere pakketten zichtbaar (zoals inStap, inKaart enzovoort) maar werkt pas vanaf het pakket inZicht.
Let op: Het afleveradres is altijd bepalend voor wat er met de btw gebeurt.
Meer weten over dit onderwerp?
Klik hier om terug te gaan naar alles over verkopen, of lees hier de veelgestelde vragen.
Was dit artikel nuttig?