Ik heb geboekt in een verkeerd boekjaar

Het kan gebeuren dat je een boeking maakt en daarbij per ongeluk een verkeerde datum invoert. Wil je de boeking terugvinden? Lees dan verder in dit artikel.

Als je een ander boekjaar invoert dan waarin je werkt, komt de boeking in het verkeerde boekjaar terecht. Door de boeking op te zoeken en de boekingsdatum te corrigeren kun je dit eenvoudig herstellen. Hoe vind je de boeking terug?

1. Boekingen in het dagboek anders sorteren

De makkelijkste optie is een andere sorteervolgorde te kiezen in het dagboek waarin je werkt. Zeker als je de boeking kort daarvoor hebt gemaakt. Ga naar Boekhouden en klik op Boekhouden. Open het dagboek waarin je de foute boekingsdatum hebt verwerkt. Selecteer bovenin het kader met de dagboeken de optie indelen op: invoer; datum, per maand of markering.

SF000001193_afbeelding_001

De laatst gemaakte boekingen staan nu bovenaan, ongeacht het boekjaar. Selecteer de foute boeking, pas de boekingsdatum aan en sla de boeking op.

2. Zoeken in het boekhoudvenster

Als je weet welke datum je hebt gebruikt, of je weet het bedrag van de boeking (of beiden) dan kun je door te zoeken op datum en/of bedrag de boeking vinden. Ga naar Boekhouden → Boekhouden. Klik op Zoeken met het vergrootglas rechts van het kader met de dagboeken.Vul de velden vanaf datum en tot en met in. Gebruik dezelfde datum als je precies weet wat de boekingsdatum is. Vul eventueel ook het bedrag van de boeking in en andere gegevens die je weet. Selecteer daarna de boeking in de overzichtslijst en klik op Ga naar boeking. Pas nu de boekingsdatum aan en sla de boeking op.

SF000001193_afbeelding_002

  • In een datumveld kan alleen een geldige datum worden ingevoerd.
  • Als je alleen de dag en de maand invoert voegt SnelStart automatisch het huidige (boek)jaar toe.
  • Ongeldige invoer wordt omgezet in 01-01-1900.