Heb je een incassobestand aangeleverd bij de bank en wordt het bestand geweigerd? Lees dan verder in dit artikel wat hiervan een mogelijke oorzaak kan zijn.
De bank incasseert met je opdracht de openstaande facturen van je klanten en je voorkomt onbetaalde of te laat betaalde facturen. Als je een incassobestand aanbiedt aan de bank dan kan het voorkomen dat de bank het bestand niet accepteert.
Mogelijke oorzaak en oplossing
Een van de mogelijke oorzaken is een onjuist IBAN van één of meer van de klanten bij wie je wilde incasseren. Het IBAN mag geen spaties, punten of komma's bevatten en de letters die erin zitten moeten allemaal hoofdletters zijn.
Als één of meer IBAN's niet aan de eisen voldoet dan wordt het bestand geweigerd door je bank.
Ga naar het tabblad Relaties → Klanten. Controleer vervolgens bij de klanten die in het incassobestand zijn opgenomen of alle IBAN's kloppen. Wijzig ze waar nodig en zet het bestand opnieuw klaar.
Mocht dit niet de oorzaak zijn dan is het advies om contact op te nemen met de bank en te vragen naar de reden van afkeuren. Wij hebben hier geen inzicht in.
Was dit artikel nuttig?