Een periode blokkeren en opheffen in een online administratie

Als je als accountantskantoor rechten hebt gekregen in de online administratie van de klant dan is het mogelijk om een bepaalde periode in de administratie van de klant te blokkeren. De accountant en de klant kunnen deze blokkade ook weer opheffen.


Wanneer je als accountant een periode blokkeert in de administratie van de klant dan kan de klant niet meer werken in die periode en kan je ongestoord het werk doen. Na het controleren is het mogelijk om de gecontroleerde periode de status gecontroleerd te geven. Hierdoor weten jij en de klant dat die periode al is gecontroleerd. Het is altijd mogelijk om een gecontroleerde periode op te heffen. Dit kan zowel door de accountant als door de klant. 

1. Een periode blokkeren in een online cliënt administratie

Onderstaande actie kun je alleen uitvoeren als je als accountantskantoor rechten hebt gekregen in de administratie van de klant.  Open de online administratie van je klant. Ga naar het tabblad Administratie → Cliëntcontrole en klik op Nieuw om een nieuwe blokkade in te stellen. Vul in het veld Controleren t/m de datum in tot en met welke je de administratie wilt controleren.

Wil je je klant op de hoogte stellen van de blokkade? Plaats dan een vinkje bij Automatische e-mailbevestiging naar eigenaar en beheerders. Schrijf in het veld eronder eventueel een boodschap voor je klant en klik tenslotte op de knop Blokkeren om de blokkade te activeren. Als een voorgaande geblokkeerde periode nog niet de status Gecontroleerd heeft dan gebeurt dit automatisch als een nieuwe periode wordt geblokkeerd.

SF000002169_afbeelding_001


Een geblokkeerde periode de status gecontroleerd geven

Nadat je als accountant de periode hebt gecontroleerd en je bent hiermee klaar dan kun je de geblokkeerde periode de status gecontroleerd geven. Hierdoor weet de klant ook dat de status is gecontroleerd. Selecteer in de historie met de muis de geblokkeerde periode die is gecontroleerd. Plaats een vinkje bij Automatische e-mailbevestiging naar eigenaar en beheerders als je de klant op de hoogte wilt stellen. Schrijf een boodschap (optioneel) voor de klant in het venster eronder. Klik op de knop Gecontroleerd op de status te wijzigen.

SF000002171_afbeelding_001

2. Een geblokkeerde periode opheffen

Zowel de accountant al de klant (hoofdgebruiker) kunnen de geblokkeerde periode, die door de account is gedaan, opzeggen. Alle handelingen die worden verricht door je accountant, maar ook door jezelf worden geregistreerd in de uitgebreide historie. Zodat precies duidelijk is wie een blokkade heeft ingesteld, maar ook wie die eventueel weer heeft opgeheven. Ook blokkades die in het verleden door middel van een periode uitwisseling zijn ingesteld worden zichtbaar in de historie.

Ga naar Administratie → Accountantscontrole (als klant) of naar Cliëntcontrole (als accountant). Selecteer in de historie de periode waarvan je de blokkade wilt opheffen en klik op Opheffen.